Baco (nieuwe kater) woont onder de bank!

We hebben een nieuwe kater, hij is bijna 4 jaar oud, en moest bij zijn oude

baasje weg omdat zij geen plek meer had.



Ik weet, je moet hem tijd gunnen. Maar het word wel enigsinds frustrerend.

Omdat hij ook nu ineens zijn urine laat lopen onder de bank.

Hij is zindelijk, en gaat 's nachts (Blijkbaar) naar de bak, hij komt 's avonds onder de bank vandaan, maar overdag ligt hij na genoeg altijd onder de bank.

Ik denk door de drukte van de kinderen. Maar hoe krijg ik hem daar nou met vertrouwen onder vandaan? Want hij kan daar niet blijven ‘’ Wonen ‘’.

Op de momenten dat het rustig in huis is, hem vertrouwd maken met jezelf, door hem snoepjes aan te bieden, en dan steeds wat verder van de bank vandaan. Als hij komt voor de snoepjes kijken hoed dichtbij je mag komen en steeds wat dichter bij gaan zitten tot hij geaaid kan worden.



Dit doe ik regelmatig ook met de kinderen, omdat onze poes heel bang is geworden, omdat Dennis vaak naar haar schreeuwt of haar plaagt, dat plagen wordt nu minder, en nu proberen we langzaam een normale band op te bouwen tussen de kinderen en Poes, voor Steven is ze nu al niet meer zo bang, maar voor Dennis blijft ze nog uitwijken, omdat hij nou eenmaal een kliertje is :wall:

Hoe lang is de kat al bij jullie?



Is er overdag geen andere kamer waar hij mag zijn, eentje zonder alle drukte?

Dingen onder de bank leggen zodat hij daar niet meer onder kan. Regel een grote bench, dek die af met doeken en met 1 zichtzijde open en stop hem daar in met achterin een kleine bak… laat hem daarin wennen… en wees ook zo oprecht om uiteindelijk te concluderen dat deze kater wellicht niet past in een druk gezin met kinderen…

Paar dagen D. dus ik begrijp het wel.

Hij wenst wel geaaid te worden (ook door de kinderen.) maar zodra ze gaan spelen (en mijn kinderen zijn op dit moment nu echt toe aan school dus hyper actief.) ligt hij onder de bank. (Hij komt uit een gezin met kinderen overigens.)

Geef hem de tijd. Onze kater heeft weken nodig gehad, maar het is helemaal goed gekomen. Voel jij je op een nieuwe werkplek al na een paar dagen of zelfs weken helemaal thuis? Nee toch :wink: En geef hem genoeg plekken om zich te verschuilen als hij zich onveilig voelt, ervoor zorgen dat hij niet meer onder de bank kan is wel het laatste wat ik zou doen. Daarmee creëer je geen veiligheid, dat kun je niet afdwingen.



Als je de ruimte hebt zou ik hem een soort van eigen kamertje geven, waar zijn kattenbak ook staat. De rest verkennen komt vanzelf als hij zich zeker genoeg voelt.

Ik sluit me bij D aan, laat de kat even wennen, even appart op een andere kamer, zodat hij ook aan de geuren kan wennen.

Hier moest onze nieuwe kat ook niets van de drukte hebben, zij kroop weg achter de bank



Ik heb daar toen een kleine kattenbak gezet en haar voer aan de andere kant achter de bank.



In de avond kwam ze weleens langs sprinten om daarna in de schuur te gaan zitten.



na 2 weken kwam ze voorzichtig kijken en daarna is het steeds beter gegaan.

Wij hebben een kater en een poes.

De kater is nergens bang voor maar de poes :shock:



Het heeft bij ons echt jaren geduurd. Alleen ik en mijn vriend waren vertrouwd, maar niet genoeg om op schoot te liggen, te aaien of dergelijke.

Als er andere mensen binnen waren dan ging zij zo hoog mogelijk op de trap liggen of op de overloop. Die personen die vaker over de vloer kwamen en ook moeite deden om met haar in contact te komen mogen nu sinds jaar of 2/3 soms aaien, nu blijft ze voortaan ook wel in de kamer als er anderen zijn.

Voor S is ze nog steeds bang, die mag haar nog niet eens aanraken.



Het is echt voor elke kat verschillend en kost veel tijd en geduld.

En, zoals Cell ook aangaf, misschien is deze kat toch niet zo geschikt voor een druk gezin met kinderen.

Als hij dat nooit gewend is geweest dan gaat dit erg lastig zijn om aan te wennen.

Daarnaast moet je je afvragen of het wel urine laten lopen is wat hij doet en niet sproeien. Ik acht kans groter dat het sproeien is omdat hij territorium wil afbakenen.



Verder bestaat er nog zoiets als Feliway. Ik kan niet zeggen dat het bij mij geholpen heeft maar veel mensen zijn er erg over te spreken. Het is een spray op basis van feromonen waarbij katten normaliter het gevoel krijgen dat het vertrouwd is.



Als je juist wil zorgen dat een kat een plek vermijd is citronella geur een goede, dat vinden ze niet fijn en zullen ze doorgaans vermijden.

Gebruik geen chloor behalve voor de kattenbak, chloor nodigt een kat juist uit om te gaan plassen.



Zorg voor een plekje in huis waar hij zich kan terugtrekken, veilig zit maar toch centraal en het overzicht heeft, zet daar ook iets neer om te krabben.

Nog even een tip misschien…

Ik las vandaag dat Stramonium een middel is wat angstige katten kan helpen, als je er ff op googled dan kom je genoeg tegen waarmee je kunt lezen of het iets voor jullie kat kan zijn.

Hoe gaat het nu? Hier was ons Indy ook erg angstig, enige verschil was dat wij toen nog geen kinderen hadden. Wij hebben toen feliway gebruikt en voor een veilig terug trek plekje lees kamer gezorgd. Jarenlang kroop ze op de kast als ze bang was. Nu gaat het erg goed en komt ze zelfs kijken als het bezoek er al een poosje is.

We hebben er een vriendje bij (mijn kat die bij mijn ex man was)

En nu komt Baco ook helemaal los. :inlove:

Fijn dat het beter gaat met Baco :smiley:

:thumbup:

@Sweet-Love wrote:

We hebben er een vriendje bij (mijn kat die bij mijn ex man was)

En nu komt Baco ook helemaal los. :inlove:




Oh wat een goede zet! Wat fijn!