babysterfte tijden de nacht hoger dan overdag...

las het net op nu.nl

UTRECHT - In ziekenhuizen sterven 's nachts een kwart meer baby’s dan overdag. Gynaecologen moeten daarom 24-uursdiensten gaan draaien.

Dat stellen de gynaecologen Gerard Visser van het Universitair Medisch Centrum Utrecht en Eric Steegers van het Erasmus MC in de deze week verschenen editie van Medisch Contact. De hogere sterfte (23 procent) vindt plaats in uren dat de gynaecologen niet aanwezig zijn.

Het werk is dan overgenomen door assistenten. Ook in het weekeinde sterven in het ziekenhuis meer baby’s (7 procent) dan door de week. Het gaat om 35 tot 40 pasgeborenen per jaar…

Dat vind ik nogal wat :shock:

vind het wel raar.

ik had overdag met de bevalling een verloskundige en die werd in de avond afgelost door de gynaecoloog… dus 's nachts is er juist altijd een gyn aanwezig… :think: of begrijp ik hem nu verkeerd…

is het omdat de gyn de bevallingen ''s nachts doet… de assistend die dan naar de babies gaat kijken…

Nee, heb het net ook gezien en niet in ieder ziekenhuis is 's nachts een gyn. En als die opgeroepen moet worden is het vaak al te laat…

Bij mij ook niet hoor…

Ik ben 2 x in het zkh bevallen en bij Aniek heb ik bv s’nachts rond 3 uur gevraagd om een ruggenprik en dat kon bv niet omdat de anesthesist er niet was.

Ook ging het niet oke met niek en hebben ze tot 2 x toe aan mijn bed gestaan om nog es te checken en nog es te checken want ja… eigelijk moest de gyn er wel bij komen.

Die kwam uiteindelijk om 7 uur s’ochtends en toen had ze nog wel wat trucjes om de boel te kalmeren.

Maar ze waren meer aan het piekeren of dit een ernstig genoeg geval was voor de gyn op te roepen dan wat anders.

Bij Peter ben ik half 2 s’nachts bevallen en geen gyn in huis hoor… was gewoon een arts assistent die in zijn eentje heen en weer rende tussen 3 bevallende moeders… daardoor heb ik 8 minuten persweeen weg lopen zuchten…

hoi,

zo dat is nogal wat :shock:

ik hoop dat daar toch wel wat aan gedaan wordt.

in het sofia was s,nachts wel een anesthesiste aanwezig, maar ik had een wel een gyn s,nachts.

was in het weekend bevallen en dr duvekot was vrij maar kwam overdag toch even zijn rondje maken.

maar het personeel s,nachts van de afdeling zelf :sick: :hand: nee ,daar ben ik niet over te spreken .

van de bevallings afd s,nachts wel :thumbup:

gr mel

Bij mijn eerste bevalling is de gyn uit bed gebeld en heel gelukkig voor mij woonde de goeie man heel dicht bij het zh, anders hadden zowel Femke als ik het niet na kunnen vertellen.

Vind het bericht ook echt schokkend. Vroeger was Nederland het land met de laagste sterftecijfer van pasgeborenen. Nu staan we in Europa op een lage plaats.