Babysterfte Nederland bijna hoogst in Europa

DELFT - Nederland behoort nog steeds tot de landen met de hoogste babysterfte in Europa. Een op de honderd baby’s in Nederland sterft tijdens of direct na de geboorte.



Bekijk video



Alleen in Frankrijk en Letland is dat cijfer hoger. Dat blijkt uit onderzoek van onder meer TNO en Maastricht UMC dat donderdag wordt gepresenteerd.



In het onderzoek zijn 26 Europese landen betrokken. De laagste babysterfte is in Luxemburg, Slowakije en Spanje. Daar overleven vijf op de duizend baby’s de eerste uren na de bevalling of de bevalling zelf niet. In Nederland ligt dat aantal dus twee keer zo hoog.



In Frankrijk en Letland overleven elf van de duizend baby’s de geboorte of de uren direct erna niet.



Europa



Toch brengt het onderzoek niet alleen slecht nieuws. De babysterfte in Europa is wel gedaald sinds de vorige meting in 1999. Toen had Nederland het hoogste sterftecijfer van vijftien EU-landen.



De oorzaak van de vele sterfgevallen is niet geheel duidelijk. Waarschijnlijk heeft de relatief hoge leeftijd van moeders in Nederland invloed op de cijfers. Ook is het aandeel meerlingzwangerschappen hoger dan in andere Europese landen.



Oorzaak



Ook noemen de onderzoekers als oorzaak dat Nederlandse kinderartsen terughoudend zijn met het behandelen van extreem vroeg geboren baby’s. Hierdoor overlijden deze vaker vlak na de geboorte dan in het buitenland.



Daarnaast werden zwangere vrouwen in 2004 betrekkelijk weinig prenataal gescreend op aangeboren afwijkingen. Die factoren kunnen echter niet het totale verschil verklaren.



Roken



Volgens eerder onderzoek was ook het in Nederland hoge aandeel rokende zwangere vrouwen een factor. Ook zouden allochtone vrouwen in Nederland vaker zwanger zijn.



Bij vrouwen van allochtone afkomst is de kans op sterfte van de baby groter. Want bij niet-westerse bevolkingsgroepen komen diabetes, overgewicht, hoge bloeddruk en infecties vaker voor. Die kunnen de zwangerschap beïnvloeden.



Nadere analyse



De Nederlandse stuurgroep die zich bezighoudt met het onderzoek naar babysterfte, hoopt met nadere analyses van de verschillen in babysterfte tussen de Europese landen meer te weten te komen over de oorzaken. Met die kennis wil de stuurgroep de zorg aan zwangere vrouwen en pasgeborenen verbeteren.



Ook wetenschappers speculeren over de oorzaken van de hoge babysterfte in Nederland, het is in ieder geval niet de thuisbevalling. Toen Nederland vijf jaar geleden slecht scoorde in een onderzoek over zuigelingensterfte, werd gewezen op deze typisch Nederlandse traditie.



‘‘De risico’s van thuis bevallen zijn dit keer in het onderzoek meegenomen’’, zegt Simone Buitendijk van TNO. ‘‘Daaruit bleek dat er geen enkel verschil valt te aan geven met de bevalling in het ziekenhuis, die in andere landen gebruikelijk is.’’



Opheldering



De Tweede Kamer wil opheldering over de babysterfte in Nederland. Van minister Ab Klink (Volksgezondheid) wil de Kamer een brief waarin hij uiteenzet hoe het nu staat met de babysterfte.



wel schrikbarend als je dat zo leest

1 op de 100 :o

Ik schrok er ook van, da’s echt veel 1 op de 100!

Ik las vanochtend over een land waar het 1 op de 2000 is, geloof Luxemburg ofzo…

Had dit echt nooit verwacht van NL, sta je ook niet zo vaak bij stil denk ik…

@peter&caren wrote:

Ik schrok er ook van, da’s echt veel 1 op de 100!

Ik las vanochtend over een land waar het 1 op de 2000 is, geloof Luxemburg ofzo…

Had dit echt nooit verwacht van NL, sta je ook niet zo vaak bij stil denk ik…






Volgens mij is NL ook een land dat alles registreert

:shock: dat is wel schrikbarend zeg…

komt het niet ook doordat Nederland mensen tot 42-43 weken laat doorlopen? (weet niet hoe dat zit in andere landen :think: )

ja heb ik ook ooit iets van gehoord.



hier in belgie halen ze de baby na 41.5, maximaal 42 weken maar dat hoor je niet veel …



maar ja…w aar zijn de feiten gehaald? in spanje heb je op erg jonge leeftijd vrouwen die voor kinderen kiezen, als je daar tegen dat je 24 bent geen 1 of 2 kindjes heb rondlopen ben je raar dus …

In belgië loop je ook meteen bij een gynae en niet bij een vk…

wat ik daar allemaal me wil zeggen :lol: is dat ik denk dat ze zoiets niet reeel kunnen inschatten :wink:



mijn zwangerschap zorg in spanje was verschrikkelijk. En bijde mijn man en ik zijn er van overtuigt dat als ik in spanje was bevallen er het er heel anders aantoe was gegaan.



dan had nicolai zeker een paar dagen in de couvueze gemoeten ivm zijn suiker.



Ken een meid die is daar bevallen, na haar zeggen ahd ze ook suiker maar niet genoeg om te beginnen spuiten. Mijn gyn zij dat ook tegen mij, 2 weken later zat ik in belgie en hebben ze mij weer onderzocht en bam meteen aan de insuline, twas veel te hoog.



maar nic heeft geen last gehad van hipo’s die mog na 6 uur al weer bij mij liggen. Terwijl zij haar dochter 3 of 4 dagen in het ziekenhuis heeft moeten laten. :hand:



dus ik geloof er niet zo in :lol:

@Bietje wrote:

In belgië loop je ook meteen bij een gynae en niet bij een vk…




Ja maar dat heeft er dus blijkbaar weinig mee te maken.

Het zijn veelal oudere moeder, tweeligzwangerschappen en zoveel te vroeg geborenen dat ze hier in NL niet behandeld worden.



Overgens heeft thuis bevallen en ook bijna niks mee te maken, aangezien de meeste baby’s in het ziekenhuis sterven.

Dit lijkt een schokkend hoog cijfer, maar hierin zijn ook de kindjes meegenomen die bij bijvoorbeeld 25 weken geboren worden. En in NL is het gelukkig zo dat artsen dan ook ruimte geven aan ouders om niet door te gaan met vaak zinloze en pijnlijke behandelingen. In het buitenland weten ze het overlijden in zo’n situatie misschien nog iets te rekken, waardoor het kindje niet ‘rond de geboorte’ overlijdt, maar in de periode daarna.

En ook was bijvoorbeeld de 20 weken echo in NL nog niet standaard in de periode van het onderzoek. In andere landen zijn zwangerschappen dus misschien wel eerder afgebroken omdat een kind niet levensvatbaar was.

Het blijft natuurlijk vreselijk dat het zo vaak misgaat met zwangerschappen, maar de verschillen met het buitenland zijn wel verklaarbaar.

Moet zeggen dat ik het ook een behoorlijk hoog aantal vind.

En als je kijkt hoe goed we het hier hebben, het me verbaasd dat we in 1999 nog bovenaan stonden.

Sta ik echt van te kijken.



Maar wat ze zeggen over screening, dat kan ik beamen.

Bij mijn zwangerschap van Robin heb ik alleen een termijnecho gehad, en dat was het. Een 20-weken echo was alleen weggelegd voor de dames van 35 jaar en ouder.



Nu bij Lucas was dat inmiddels bijgesteld en heb ik wel een termijn- en 20-weken echo gehad.



De kans dat je als jonge vrouw een kindje met een afwijking krijgt, mag dan wel kleiner zijn, de kans is nog steeds aanwezig.

Dus dat ze dat hebben aangepast kan ik alleen maar toejuichen.



Wat ze zeggen over de leeftijd, ik denk dat daar ook zeker een kern van waarheid in zit.

Ik vind 30 eigenlijk nog niet eens oud om dan pas aan kinderen te gaan denken, maar in vergelijking met de rest van Europa (en waarschijnlijk de wereld), ligt het relatief hoog.



Ik denk dat we zeker nog heel wat verbeterpunten hebben in de zorg, betreffende zwangere vrouwen en bevalling.