Baby's getest op taaislijmziekte

AMSTERDAM - Vanaf 1 januari worden baby’s via de hielprik ook getest op taaislijmziekte. Het gaat om een proef van een jaar bij pasgeborenen in Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Utrecht.



Na afloop van het experiment beslist het ministerie van Volksgezondheid of de screening op deze ziekte landelijk wordt ingevoerd, meldt de NOS. Op dit moment wordt het bloed van de hielprik al onderzocht op 17 erfelijke aandoeningen.



Mensen met taaislijmziekte worden niet oud, maar als op tijd wordt begonnen met de behandeling, zijn de klachten niet zo ernstig. Patiënten hebben onder meer last van de luchtwegen.



telegraaf.nl







dat is een hele goede zaak!

Altijd prima, lijkt me! :thumbup:



Bloed nemen ze toch af, als ze er meer controles op kunnen doen, is dat alleen positief lijkt me.

goede zaak.

Dankzij die hielprik is iemand die ik heel goed ken gezond volwassen geworden. Anders geestelijk gehandicapt door een eiwitprobleem. Nu moet diegene een dieet volgen maar dat is niet zo erg als je weet wat je boven het hoofd hangt als dat niet gebeurd toch??

dat is heel goed nieuws!

ik hoop dat er nog meerdere stofwisselingsziektes kunnen screenen op de hielprik dan weet je tenmiste meteen als ouder waar je aan toe bent dan lange slopende onderzoeken die je anders moet doorstaan.