babyrecepten

ik kook alleen maar vers voor mijn kleintje. dat vind ik erg leuk om te doen en nog leuker vind ik het dat hij dan lekker van mijn hapjes eet :inlove: iedere keer als ik dat mondje open zie gaan denk ik :inlove: ik heb ook het boek Opperdepop en de site van Keukenkikker staat bij mijn favorieten, maar er zal vast nog meer te bedenken zijn.



nu bedacht ik me dat het misschien wel leuk is om recepten die meer ervaren moeders hebben gemaakt hier te bundelen. misschien is het een idee om ook de leeftijd erbij te zetten, vanaf wanneer ze het kunnen eten.



ik heb zelf nog niet echt kunnen expirimenteren. mijn kleintje is nog een beginneling :smiley:

dus alle tips zijn welkom!

Vanaf wanneer… daar weet ik niet zo veel specifieks over… Ik deed denk ik altijd maar wat.



Zowieso begonnen wij pas ergens tussen 6 en 7 maanden, dan mogen en kunnen ze ook al meer, dus gepureerd heb ik nooit gedaan (hoeven doen) gewoon meteen geprakt.



Wat ik altijd maakte voor de kinderen.



2 roosjes bloemkool geprakt en een klein beetje opvolgmelk

paar worteltjes en wat erwtjes geprakt met wat opvolgmelk.

zachte courgette geprakt met een theelepeltje geraspte kaas (ze mogen smeerkaas, maar dat zit vol met troep, dus ik doe vaak gerasptekaas als ze nog niet zo van het kauwen zijn)

Pompoen met een enkel rozijntje (die heb ik wel eens doorgesneden :mrgreen: )

een voorgekookt bietje, geraspt met een beetje aardappel erdoor geprakt (erg grote hit, bij alle 3)

broccoli met wat opvolgmelk, later met een aardappeltje en kleine blokjes ham

Vanaf zeg maar een maand of 8 mochten ze brood en deed ik dus ook macaroni en spaghetti maken voor ze en dan maakte ik ook wel zelf groente ravioli’s

Rond de 10 maanden aten ze hier eigelijk altijd al wel voor 90% met de pot mee… en ook met uien en knoflook deed ik dan niet zo moeilijk meer.

Peper, zout en scherpe kruiden als chilipoeder zijn we na 1 jaar meer en meer gaan introduceren.



Mies at met 10 maanden bijvoorbeeld al gewoon erwtensoep… alleen zeefde ik het dan en prakte ik de groenten wat fijner en sneed ik de worst in mini stukjes en deed het er weer bij.



vanaf dag 1 kookte ik gewoon en keek ik wat purk er van mocht hebben.



Zo eten we vanavond roti met aardappeltortilla’s… aardappeltortilla zou tussen 6 en 7 maanden best mogen en sperziebonen ook… dus dan zou ik dat aanbieden al dan niet geprakt en of rapley stukjes.



Morgen eten we macaroni met soepgroenten (wortel, bloemkool, erwtjes en prei) dan zou ik dus de groenten apart houden zonder de prei en wat prakken en aanlengen met opvolgmelk.

Later kan er dan wat gehakt bij en macaroni…

Tomaten en paprika heb ik vrij lang buiten het menu gehouden.



Oh en stoofperen rond deze tijd… heerlijk!

ook al met een 1/2 aardappeltje… :drool:

Leuk idee!



Ik kookte altijd eerst met de babycook. De lievelingsrecepten:


  1. Aubergine - rozijnen - aardappeltjes - kaneel
  2. komkommer zonder zaadjes - aardappeltjes - witvis - dille
  3. Sperzieboontjes - aardappeltjes - tomaat - tartaar (- oregano)
  4. Courgette - aardappeltje - tomaat - gekookt ei ( - franse kruiden)



    Ik stoomde en pureerde ze dus, en hoe ouder de kinderen werden hoe minder fijn gepureerd. Maar vooral recept 1. werd enorme gewaardeerd.



    Groetjes,

    LaBruja

wat eten jullie kleintjes eigenlijk culinair zeg :drool:

hier at sophie altijd gewoon met ons mee.

het enige was dat ik het voor haar zonder vlees deed (in het begin).

ik kook altijd al zoutloos, dus daarvoor hoefde ik niets apart te doen, en als ik er kruiden doorheen deed, kreeg ze in het begin zonder kruiden en later gewoon met.

sophie is nu dan ook echt een liefhebber van pittige gerechten en vooral chilisaus :S

hihihi wat grappig dat jouw kleintje van lekker pittig eten houdt!



vanavond krijgt mijn kleintje witlof met een aardappeltje en een appeltje. ik ben benieuwd! het is het eerste prakkie met aardappel!



weet iemand nog een recept met pompoen voor een kleintje van 6 maanden?

Het pompoenvruchtvlees even met wat water opzetten en circa 15 minuten koken.

Kook er een aardappeltje bij en evt wat verse (diepvries erwtjes)

Prak de de pompoen, erwtjes en aardappel door elkaar en voeg voor smeuigheid wat kookvocht bij van de pompoen, of een beetje aangemaakte opvolgmelk (word het romiger van)

mmmm dat klinkt lekker :drool: !



ik heb nu ook avocado gehaald op de markt. in opperdepop staan daar ook wat receptjes voor in! ben benieuwd hoe mijn kleintje dat vind.

weet alleen nog niet waar ik het mee ga mengen.

1 stronkje witlof, 2 zoete appels, 150 gram aardappelen en evt een beetje vlees :smiley:

De grootste hit op die leeftijd was hier…

Gekookte witlof met gekookte appeltjes, rozijntjes en aardappel!