Babykamer vol gifdamp

Babykamer vol gifdamp

door Barbara Sanders

AMSTERDAM - Nieuwe meubels in huis blijken tikkende tijdbommen die ernstige gezondheidsschade kunnen veroorzaken. Vooral in een net ingerichte babykamer zijn giftige dampen uit kasten, wiegjes, commodes en vloerbedekking zo gevaarlijk dat dit kan leiden tot zeer ernstige en blijvende ademhalingsproblemen bij kinderen.

Wetenschapper Evert Hasselaar van OTB, het onderzoeksinstituut van de TU Delft, luidt de noodklok: “Vrouwen zouden in plaats van in de achtste maand al in de eerste maand van hun zwangerschap de babykamer moeten inrichten. In alle nieuwe meubels, vloerbedekking en gordijnen bevinden zich gassen, weekmakers, formaldehyde, benzenen en biociden.” “Al dat spul moet maanden uitdampen voor de komst van de baby. Dat kan door de kamer goed warm te stoken en te ventileren. Maar dat gebeurt in de praktijk niet, levensgevaarlijk. Eigenlijk zouden aanstaande ouders aan de tweedehands spulletjes moeten.”

Geïsoleerd

Het gezaghebbende onderzoeksinstituut meldt dat de problematiek rond de huisinrichting ook buiten de babykamer geldt. Veel mensen kopen een zeer goed geïsoleerde nieuwbouwwoning waarna nieuwe meubels, stoffering en apparatuur naar binnen worden gedragen.

Hasselaar: “Vooral over deze situatie maak ik me grote zorgen. De combinatie van giftige dampen en een bijna hermetisch afgesloten huis is rampzalig. In dit scenario - nieuw huis en nieuwe inrichting - moet je eigenlijk minimaal drie weken op vakantie en de ramen openlaten voordat je je intrek neemt in je nieuwe stulpje!”

hahaha dan hebben wij het dus prima gedaan alles tweedehands en het ledikant is zelfgemaakt :thumbup: :mrgreen:

ach ja, hier alles ook tweede/derde/vierdehands :mrgreen:

maar wel twee astmatische kids hoor :wink:

hetzelfde artikel, maar anders geformuleerd :slight_smile:

‘Ouders moeten babykamer eerder inrichten’

13 april 2008, 12:12

DELFT (ANP) - Ouders zouden de babykamer eerder moeten inrichten. Dat adviseert onderzoeker Evert Hasselaar van de TU Delft, zondag in De Telegraaf. Hij doelt met name op mensen die in een goed geïsoleerde woning wonen.

,Vrouwen zouden in plaats van in de achtste maand al in de eerste maand van hun zwangerschap de babykamer moeten inrichten. In alle nieuwe meubels, vloerbedekking en gordijnen bevinden zich gassen, weekmakers, formaldehyde, benzenen en biociden’’, zegt Hasselaar.

Hij adviseert maanden voordat de baby komt de babykamer goed warm te stoken en te ventileren zodat nieuwe spullen kunnen uitdampen om mogelijke gezondheidsschade te voorkomen.

In de eerste maand weet je niet eens dat je zwanger bent :roll: .

toen ik 12 weken zwanger was stond het kamertje al helemaal klaar … en in elkaar … incl box etc etc … :shifty: 8)

dus we hebben het goed gedaan :lol:

@mukkemuk wrote:

toen ik 12 weken zwanger was stond het kamertje al helemaal klaar … en in elkaar … incl box etc etc … :shifty: 8)

dus we hebben het goed gedaan :lol:

wouw nou zo snel was/ben ik echt niet hoor…

maar gelukkig maar dat alles niet nieuw is :mrgreen: