We ontdekten kortgeleden dat T zwaait als hij iemand ‘hallo’ hoort roepen. Hierna hebben we zelf 3 gebaren bedacht voor eten, slapen en drinken. Hij gata sindsdien veel rustiger naar bed en het leek zelfs of ik hem vandaag het gebaar voor slapen zelf zag maken.
Ik ben net gaat zoeken op internet en zag dat er veel informatie over babygebaren te vinden is. Er is zelfs een (engelstalig) babygebarenwoordenboek te vinden: http://www.babysignlanguagedictionary-mysmarthands.com/Baby_Sign_Language_Dictionary_-_My_Smart_Hands.html
Nu ben ik benieuwd: gebruiken jullie gebaren en hoe bevalt dat? Gebruiken jullie de ‘officiele’ gebaren, of verzinnen jullie ze zelf. Hebben jullie een cursus gevolgd en zo ja: hoe beviel dat?
onbewust gebruiken/gebruikten wij wel wat gebaren.
Geen officiele gebaren (denk ik dan) maar gewoon dingen die in het dagelijks ‘gebruik’ zo ontstonden.
Sowieso idd zwaaien en weet niet meer hoe het kwam, maar het gebaar bij ‘mmmmm’ (als iets lekker is) gebruikte de middelste voor eten. De jongste wijst al heel lang naar zijn luier voor dan wel achter als hij geplast dan wel gepoept heeft… inmiddels meldt hij poep ook verbaal :lol:
Oh ja de gebaren uit het liedje smakelijk eten hebben de oudste en jongste veel gebruikt, dus hand naar de mond alsof je een vork vast houdt voor eten en alsof je een beker vasthoudt voor drinken.
Hoi,
Wij gebruiken veel ondersteunende gebaren in de communicatie met onze kinderen. Bij onze dochter meer dan bij onze zoon aangezien mijn dochter slechthorend is en een spraak/taalachterstand heeft. Wij hebben wel een cursus gebarentaal gevolgd om onze geheugen wat op te frissen. Mijn man en ik zijn wel slechthorend/doof, maar zijn pas gaan gebaren toen onze dochter slechthorend bleek (daarvoor gebaarden we zeer weinig, want we zijn zelf toch meer van spraakafzien)
Kinderen pikken gebaren ook sneller op dan de gesproken taal. Mijn dochter kon toen ze jonger was met gebaren duidelijk maken wat ze wilde. Inmiddels praat ze al wel zinnetjes met 3 woorden.
Het zou juist alleen maar positief zijn als meer mensen bekend zouden zijn met gebaren.
In het najaar komt er een nieuw boek uit over babygebaren en mijn dochter heeft meegewerkt aan de fotoshoot voor het boek :dance:
Groetjes,
Krista
http://www.babygebaren.nl/
ik heb via mn werk een cursus/workshop gedaan van bovenstaande site
vond het erg leuk, wat ik wel zie op me werk (kinderopvang)
dat als je het altijd doet de kinderen het wel oppakken maar dan lang niet alle kinderen. eigenlijk alleen de kinderen die het leuk vinden
maar het schijnt dat als je vanaf het begin al constant gebaren gebruikt dat ze het dan wel oppakken, en dat ze al met je gebaren voor dat ze kunnen praten
Ik ben met Arielle vanaf 9mnd ong. gaan oefenen en inmiddels kent ze er een heel aantal. Echt heel schattig om te zien en het scheelt behoorlijk veel gejengel, omdat ze gewoon kan gebaren wat ze bedoeld.
Bijv. Arielle wilde nog wel aan mijn shirt sjorren als ze BV wil. In het openbaar en zeker in de zomer niet echt wenselijk, ik stond zo met mijn borsten bloot :snooty:. Dus haar het gebaar voor ‘melk’ aangeleerd en sindsdien kijkt ze me heel lief aan en maakt ze dat gebaar!
Ik ben niet superconsequent geweest in aanleren ofzo. Vond het ook lastig dat Rudie er eigenlijk totaal niet aan meewerkte. Arielle gebruikt de gebaren ook voornamelijk bij mij en niet bij hem.
Ik heb wel zgn. ‘Flash cards’ gekocht, amerikaanse, met voorop een plaatje en achterop iemand die het gebaar doet. Dat doen we hier als spelletje, vind ze hartstikke leuk!
Ik vind het een aanrader!