Wij willen starten met babygebaren dit weekend …
heeft iemand tips over welk boek we het best kunnen gaan halen ??
of andere tips of ervaringen zijn altijd welkom!!
thanks!! :mrgreen:
babygebaren? :think:
nooit van gehoord, maar klinkt wel goed…ik hou dit topic dus ook even in de gaten…
leuk… kan je nog een keer vertellen hoe het gaat?? ik ben namelijk erg nieuwsgierig of het ook echt goed werkt… :oops:
ik gebruik ondersteunende gebaren is dat het zelfde?
bijvb voor de kleuren, melk, brood, drinken, knap van jou, staan, luisteren, de namen mama, papa, opa, oma enz enz.
is dat wat je bedoelt??
ja dat bedoel ik !!
er zijn boeken voor het aan te leren
het is dus gebaren taal voor baby’s, aanbevolen om met 9 maand te beginnen zodat ze je kunnen vertellen als ze iets willen
ja er zijn idd boeken voor maar heb er geen 1.
ik haal de meeste gebaren van internet en ik leer ze van mijn zoon zelf.
http://www.kegg.nl/egg_gebaren.php?sid=&gid=&signfirst=A
dit gebruik ik meestal om even te kijken en wat nieuws te leren.
maar dit is niet speciaal voor kinderen. maar komen wel overeen met de ondersteunende gebaren. en heel soms leer ik hem zelf ook een gebaar.
papa= is met de wijsvinger onder de neus
mama = met de platte hand op de wang.
wat knap van jou= met de platte hand op het hoofd tikken
Ik wilde dat oorspronkelijk ook doen, maar ik heb gewoon de discipline er niet voor. Vooral omdat ik al probeer met Jasper Duits te praten, vergeet ik de gebaren gewoon :oops: Maar je hoeft inderdaad niet per se een boek te lezen. Veel info staat gewoon op internet. En bovendien is het volgens mij gewoon een kwestie van consequent zijn. Ditis in mijn ogen een heel leerzame site waar je alles vindt om te beginnen.
En deze is erg handig als achtergrond op je pc, zo zie je “alle” (beginners)tekens in een keer: http://www.signwithme.com/images/SWM_cheat_sheet.jpg
Veel plezier!
@eisblume wrote:
Ik wilde dat oorspronkelijk ook doen, maar ik heb gewoon de discipline er niet voor. Vooral omdat ik al probeer met Jasper Duits te praten, vergeet ik de gebaren gewoon :oops: Maar je hoeft inderdaad niet per se een boek te lezen. Veel info staat gewoon op internet. En bovendien is het volgens mij gewoon een kwestie van consequent zijn. Ditis in mijn ogen een heel leerzame site waar je alles vindt om te beginnen.
En deze is erg handig als achtergrond op je pc, zo zie je “alle” (beginners)tekens in een keer: http://www.signwithme.com/images/SWM_cheat_sheet.jpg
Veel plezier!
die site kon ik niet, leuk :thumbup: !
maar zijn wel hele andere ondersteunende gebaren dan die ethan op school leert. als ik zie wat voor vinger bewegingen ze moeten maken is dat best heel moeilijk voor een kind omdat de motoriek vaak nog niet goed is.
dan doel ik voor namelijk op het gebaar mama en papa juist omdat dit het meest gebruikte gebaar is vind ik deze wel moeilijk op de site.
Oh, ik denk dat dat komt omdat deze gebaren op de Amercan Sign Language gebaseerd zijn :oops: … Misschien dat jullie juist de Nlse leren :think: . Volgens mij moet je ze toch een beetje aanpassen/of gebeurt dat vanzelf…
Die van jou zijn inderdaad simpeler :think: , misschien dat ik het toch nog ga doen :mrgreen:
vaak heb je ook voor veel verschillende woorden andere gebaren.
knap kun je ook op 2 verschillende manieren uit beelden.
en ik denk dat het voor jullie minder van belang is om het exact te doen omdat jullie als ouders alleen zo comminuceren en dan kun je ook heel veel zelf verzinnen en met de tijd verdwijnen de gebaren ook als ze een jaar of 3 zijn.
bij mij word het door iedereen gebruikt en dan is het wel handig dat ik het zelfde doe als school en dat we dit ook blijven gebruiken tot in de verre toekomst.
wel 1 tip: gebruik de gebaren altijd ondersteunend. dus gebaar en woord herhalen nooit zwijgend gebaren.
als ethan bijvb mama gebaart moet hij ook het woord zeggen.
dus zelf naar je kind toe altijd woord en gebaar.
Misschien een domme vraag :oops: maar hoezo leert Ethan gebaren op school?
@eisblume wrote:
Misschien een domme vraag :oops: maar hoezo leert Ethan gebaren op school?
ethan heeft een ontwikkelings stoornis en heeft het taalnivo van een kind van ongeveer 2jr.
hij praat heel onduidelijk en door de gebaren weet ik meteen wat hij bedoelt. meestal hoor ik het wel hoor.
maar het is ook handig om hem iets duidelijk te maken. ze ondersteunen en bevestigen de gesproken taal omdat deze vaak niet goed word opgenomen.
ps: is geen domme vraag hoor :-*
Ik heb dus het boekje gekocht voor Quillan en wij gebruiken elke dag wel gebaren, vooral mijn ouders en mijn broer maar dit komt ook omdat mijn broer doof is. Zal eens kijken hoe mijn boekje heet, je kan zelfs ook een cursus volgen bij haar.
@monique wrote:
@eisblume wrote:Misschien een domme vraag :oops: maar hoezo leert Ethan gebaren op school?
ethan heeft een ontwikkelings stoornis en heeft het taalnivo van een kind van ongeveer 2jr.
hij praat heel onduidelijk en door de gebaren weet ik meteen wat hij bedoelt. meestal hoor ik het wel hoor.
maar het is ook handig om hem iets duidelijk te maken. ze ondersteunen en bevestigen de gesproken taal omdat deze vaak niet goed word opgenomen.
ps: is geen domme vraag hoor :-
Lijkt me best moeilijk :hug: hij zal nog vaker dan een ander kindje gefrustreerd raken omdat men niet snapt wat hij wil zeggen :think: Heeft deze ontwikkelings stoornis ook nog andere gevolgen?
Sorry Barbara, is een beetje off-topic :-
@eisblume wrote:
@monique wrote:@eisblume wrote:Misschien een domme vraag :oops: maar hoezo leert Ethan gebaren op school?
ps: is geen domme vraag hoor :-
Lijkt me best moeilijk :hug: hij zal nog vaker dan een ander kindje gefrustreerd raken omdat men niet snapt wat hij wil zeggen :think: Heeft deze ontwikkelings stoornis ook nog andere gevolgen?
Sorry Barbara, is een beetje off-topic :-
daarbij heeft hij een verstandelijke beperking en dat hebben ze allemaal in zijn klasje. op alle gebieden heeft hij een achterstand dus heel frustrerend is het niet voor hem. hij heeft het nauwlijks door dat hij het niet kan. maar hij weet ook presies aan wie hij iets duidelijk moet maken, als hij iets wilt pakt hij het gewoon af zonder ook maar 1 woord te gebruiken :mrgreen:
zijn gedrag is moeilijker dan zijn taal achterstand.
:-*
@marielle wrote:
Ik heb dus het boekje gekocht voor Quillan en wij gebruiken elke dag wel gebaren, vooral mijn ouders en mijn broer maar dit komt ook omdat mijn broer doof is. Zal eens kijken hoe mijn boekje heet, je kan zelfs ook een cursus volgen bij haar.
nu ben ik ook wel heel nieuwsschierig hoe daarin de gebaren zijn uitgebeeld.
bijvb melk: als een koe melken.
de kleueren rood: met de 2vingers boven de lip.
geel: rondje maken als de zon
groen of blauw :? : over de hand wrijven
oranje: je hand draaien (zo iets)
als het ongeveer het zelfde over een komt dan ga ik hem ook bestellen.
Ok, bedankt voor de uitleg, ik heb weer wat meer geleerd
Kan me voorstellen dat het lastig is om met zijn gedrag om te gaan, helemaal omdat je natuurlijk nog een kleine rond hebt lopen…
:hug: en :-* voor jou en jouw mannetjes
@eisblume wrote:
Ok, bedankt voor de uitleg, ik heb weer wat meer geleerd
Kan me voorstellen dat het lastig is om met zijn gedrag om te gaan, helemaal omdat je natuurlijk nog een kleine rond hebt lopen…
:hug: en :-* voor jou en jouw mannetjes
dankje wel :-*