baby spuugt veel

D is nu bijna 3 weken en ze begint steeds meer te spugen, in het begin dacht ik nog dat het wel meeviel en was ook blij omdat onze 1ste dochter continu mondjes terug gaf.



Maar nu doet dochter 2 het ook vlak na de voeding komen wat mondjes terug, een half uur, een uur, 2 uur maakt niet uit telkens komt er wel weer wat.



Ik hou haar na de voeding recht op een tijdje, laat haar boeren tussendoor, zelf drinkt ze rustig, en verslikt zich ook niet vaak.



Het bedje is ook continu nat kan haar tig keer verkleden en dan slaapt ze lekker en komt er ook weer spuug boven waardoor ze wakker word enzo…



Iemand nog tips of moeten we er maar mee leren leven?

eerste dochter heeft zeker wel tot een maand of 9 gespuugd.

Is het “gewoon” spugen, of spuugt ze met een boog/veel kracht?

In dat laatste geval zou ik extra allert zijn.

Het is niet met een boog gelukkig, qua hoeveelheid maak ik me niet zorgen het is meer dat het aan de lopende band door gaat, continu een mondje terug.



Nu ligt ze dan bij mij op mijn borst te slapen (omhoog) maar als ze nu in de wagenbak ligt of in haar bedje dan zou ze allang wel weer wat gespuugd hebben.

Heel herkenbaar…hier als ik ook maar iets van chocola had gegeten…al was het maar een likje…en idd zelfs nog zomaar ineens 3 uur na een voeding…

Na de voeding in de wipstoel.

Matrasje van wagen en wiegje of bedje (flink) ophogen. Dit kun je door er wat kussens of denkens of iets dergelijks onder te leggen.

Ook kun je onder het ledikantje onder de voorste poten een stapel boeken of iets dergelijks leggen.



Verder zou ik snel contact opnemen met de wijkverpleegkundige, het cb of de huisarts.

Klinkt mij wel een beetje als reflux, maar zou ook wat anders kunnen zijn. Ik zou het goed in de gaten houden en op tijd dus aan de bel trekken.Succes!

Ze is nog geen 3 weken dus in de wipstoel mag nog niet.



Zou ze bij reflux geen andere klachten moeten hebben?

Maar ik ga het zeker aankaarten moet 5-1 naar het cb dus dan zal ik eens horen hoe hun erover denken.

Veel jonge baby’s geven de eerste periode idd regelmatig wat melk terug. Dit heeft vaak te maken met het sluitspiertje tussen de slokdarm en de maag dat nog niet volledig is ontwikkeld. Zolang je kindje goed groeit (moedermelk is licht verteerbaar en voedingsstoffen uit mm worden snel en effectief door je kindje opgenomen) en verder lekker in haar vel zit, is het eigenlijk ‘alleen maar een wasprobleem’. De meeste kindjes groeien er na verloop van tijd overheen.



Wat prettig kan zijn, is het kindje idd wat meer opwaarts houden na het voeden. Ik zie dat de tip om het hoofdeinde van het bedje etc. te verhogen al is gegeven. Een draagdoek kan ook een prettig hulpmiddel zijn. Daarmee kun je je kindje op een ergonomische manier opwaarts tegen je aan dragen. Verder is het denk ik goed om te weten, dat vaker voeden (en minder grote hoeveelheden) vaak beter wordt verdragen dan minder vaak voeden (en grote hoeveelheden). Bovendien blijft de melk vetter naarmate er minder tijd tussen twee voedingen verstrijkt. Vettere melk is wat lobbiger en zal daarom waarschijnlijk wat beter in het maagje blijven. En die vettere melk zorgt uiteraard voor een verzadigd gevoel en een goede groei :slight_smile:



Meer informatie over bv en spugen kun je vinden in de volgende artikelen:

bv.com-spugen1

bv.com-spugen2

hier drie kids die tot ong 1 jaar gespuugd hebben… ik vond het bij elk kind vervelender worden, had zo gehoopt op een niet sugend kind…



de middelste was het ergste, die heeft ook nog veel in meidenkleding van de oudste gelegen als zijn eigen kleding nog niet droog was…



bij alle kids heb ik johannesbroodpitmeel gebruikt, dit hielp wel iets, maar verrichte geen wonderen. bij de middelste hebben we van de arst een maagbeschermer/maagzuurremmer gekregen, wat die had er ook zichtbaar pijn van. de andere twee hebben er zelf nooi last van gehad.



ook nog het hoodeinde van het bed iets omhoog, en gewoon veel kleding en doeken meenemen als we op pad gingen.



Ik snap je frustratie, wees allert op of ze erg last van heeft, dan is het tijd om een arts te raadplegen

Met 3 weken kan je kindje toch al best in de wipstoel?

Ze liggen stil en vast, wat zou er kunnen gebeuren? Hier is dat stoeltje vanaf het begin steeds intensief gebruikt hoor.

Ik geloof dat ze aanraden om de eerste weken zoveel mogelijk met rechte rug neer te leggen. Ik vond dat Marijne in de wipstoel altijd erg gebogen lag (dus knik in de buik, niet naar links of rechts ofzo) en dat vond ze niet prettig.

Als je dochter er geen last van heeft, denk ik dat je er gewoon mee moet leren leven.

Ik vond ook nog deze informatie van Borstvoedingorganisatie LLL: LLL-Reflux of een mondje terug. Wellicht kun je daar nog mee uit de voeten?

Bedankt yvonne!!



Het spugen word wel steeds erger heb nu al 2 hydrofielen onder haar hoofdje op het matras maar kan het continu vervangen.

Ook matras omhoog gedaan.

Plat liggen is er helemaal nietmeer bij omdat ze dan continu een vol neusje krijgt (had gelezen dat het ook kwam door voeding terug)



Ook is ze erg onrustig na de voedingen en huilt ook voordat ze voeding omhoog krijgt, en ze slikt regelmatig voeding weg.



Ga het volgende week wel aankaarten op cb kijken wat die ervan zeggen.

Het wassen enzo vind ik nog niet eens het ergste, vind het vervelend dat zij er zon last van heeft.<br /> <br /> Ik vroeg me al af hoe het kwam dat ze er snachts minder last van heeft maar las dus dat als je je baby overdag veel overeind houd ze savonds minder last ervan hebben. En eigenlijk vanaf het eten tot aan dat we naar bed gaan 22/23.00 hou ik haar altijd overeind dan slaapt ze op mijn borst en het bedje staat flink omhoog.





En over de wipstoel, mij is verteld dat vanaf 6 weken beter is i.v.m het ruggetje.

Goudvis, kan het niet zijn dat ze reageert op eventuele gewone melk die ze via jou binnenkrijgt? Misschien het buro of een lactatiekundige bellen.



Via de BV krijgt ze natuurlijk veel mee, en er zijn dingen waarop ze kan reageren. Wipstoeltje…er zijn veel verschillende, weet wel dat bij echte reflux de maxicosi ook wordt aangeraden.



Ik zou toch even deskundige hulp inschakelen, wat dingen proberen uit te sluiten en hopen dat het spugen minder wordt/stopt…sterkte in ieder geval, want het is echt niet fijn om je kleintje zo te zien. :hug:

Dan moet je kiezen wat je “kwalijker” vind, het vele spugen of het liggen in de maxicosi :? Ze raden namelijk niet voor niets af om een baby langer dan X uur in de MC te stoppen ivm de rug.



Kaya heeft ook altijd erg veel gespuugd, in het begin kon ze ook erg slecht slapen omdat ze iedere keer weer wakker werd van de melk die omhoog kwam. We hadden haar toen op een aankleedkussen in ons bed gelegd, het aankleedkussen scheef door er handdoeken onder te leggen. 't kussen is namelijk makkelijker te verschonen dan een heel bed.

Dit kan overigens ook in dr eigen bedje, ik weet niet waar jullie kleintje slaapt?

Hier ook een spugertje :? , Indy heeft het ook heel erg gehad, hele golven kwamen eruit, bij haar was het het symptoom van een kma.



Had zo gehoopt dat het Mick bespaart zou blijven maar helaas hij spuugt ook hele bogen uit na de voeding zelfs een uur nadat hij wat gehad heeft. Het maakt niet uit hoe ik hem hou want als hij rechtop tegen mn schouder aanligt komt het er nog uit…ook hij is erg onrustig vooral 's nachts, kreunt erg veel, last van zn darmpjes en laat veel scheetjes en uit zn oogjes blijft pus komen…

Bij Indy waren dit de symptomen van een kma, ik hoop nog steeds dat dit voor Mick echt tijdelijk is en geen kma…anders moet ik wel op een dieet voor hem…



Ik zou met je meisje naar de huisarts gaan toch om te controleren wat het nu is want teveel spugen is natuurlijk niet altijd goed.

Vervelend zeg… Mijn eerste gedachte zou zijn om eens na te gaan wat de reden kan zijn (vooral in het tweede artikel van bv.com wat Yvonne al doorgaf staat een duidelijk lijstje - aan die artikelen heb ik veel gehad toen M jonger was).



Mijn oudste heeft toen ze de fles kreeg heel lang nutriton er in gehad, tot ze een jaar was ongeveer… Ik hoop dat het bij jullie eerder opgelost is, succes!