Baby onder groeicurve?

Hoi all,

ik ben nu net over de 30 weken en heb vandaag een echo gehad, om te kijken of de baby goed groeit. Moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat hier de indicatie voor was, mijn gynaecoloog wilde dat en ik heb niet eens verder gevraagd toen het vorige keer werd besloten. Weet wel dat het niet standaard is. Maar goed, vandaag dus die echo. Mannetje doet het ‘redelijk’, qua groeien. Hij zit net iets onder de groeicurve. Niet verontrustend, is me verteld, maar “een achtponder zal het niet worden” zei de gyn. En ja, dan kunnen ze me daar wel vertellen dat het niet erg is… ongewild maak ik me toch best zorgen :? . Kan het dat mn kindje kleiner blijft doordat ik te veel hooi op mn vork neem? Ik was zelf ook een klein en licht kindje, speelt dat mee? Over 2 weken wéér een echo, om te kijken hoe het dan is. Pfff… stom misschien, maar ik maak me zorgen (en ik voel me schuldig :cry: ).

Geen zorgen maken!

Als de gyn het alarmerend had gevonden had je nu niet thuis gezeten.

Op de echo mag er een groeiachterstand of groeivoorstand zijn van 2 weken.

Toen ik zwanger was van Mik hebben ze mij ook heel erg onzeker gemaakt met het feit dat Mik “te klein” zou zijn.

Hij is geboren met 39 + 3 en woog 3175 gram en hij was 51 cm lang.

Heel netjes dus, een 8 ponder schijnt in deze tijd een “normale” baby te zijn qua lichaamsgewicht.

Dus laat je niet uit het veld slaan en daar blijft bij het is altijd een inschatting.

Mijn zusje is met 38 weken opgenomen in het ziekenhuis omdat het kindje dymatuur zou zijn (te licht, rond 2500 gram) en Marit is met 42 weken geboren en woog 3985 gram, zo zie je maar weer…

Hier ook een groei echo gehad en morgen weer alleen loopt die van ons dus voor … en zal misschien wel 8 pond worden en idd tegen woordig zijn de baby’s groter geeft de vk aan dus in dit geval zegt 8 pond niets .

Maar je beebje kan over 2 weken wel ineens een groei sprut hebben gehad en dat ie weer gelijk loopt dat had een vriendin die ook een kleine baby had en ineens ook snel bij groeide

Ik zou me niet te veel zorgen maken als de gyn het niet vertrouwde zouden ze dat zeker zeggen!

Liefs

Hier een verhaal van de buurvrouw die elke keer echo’s kreeg omdat haar kindje 6 weken groeiachterstand zou hebben. Met 40 weken is Ze bevallen van een 9-ponder… :shock: Leuk hoor al die medische wetenschap van tegenwoordig, maar ook dan kunnen ze niet alles goed voorspellen.

Laat je niet gek maken. Als je je zorgen maakt over de dingen die gebeuren laat je horen. Dan kan de gyn uitleggen hoe of wat en je hopelijk gerust stellen.

Succes en sterkte!

ik had met de twintigwekenecho een beep met groeiachterstand van 9 dagen!! vonk al veel… maar de verloskunidige zei gewoon heel nuchter… dan loop je of over… of je hebt een klein beepje straksjes!!

@tan wrote:

Hier een verhaal van de buurvrouw die elke keer echo’s kreeg omdat haar kindje 6 weken groeiachterstand zou hebben. Met 40 weken is Ze bevallen van een 9-ponder… :shock: Leuk hoor al die medische wetenschap van tegenwoordig, maar ook dan kunnen ze niet alles goed voorspellen.

Laat je niet gek maken. Als je je zorgen maakt over de dingen die gebeuren laat je horen. Dan kan de gyn uitleggen hoe of wat en je hopelijk gerust stellen.

Succes en sterkte!

Mijn zusje is in juli bevallen van een jongetje en ook daar werd steeds gesproken van een hele grote beeb. Groei liep veel voor ze is nog test op suiker enz. Maar al met al kwam er een beeb uit van iets meer als 7 pond dus echt niet schrikbarend. Terwijl er vanuit gegaan werd dat het een 10-ponder zou worden. Dus ze kunnen het zeker niet allemaal zeggen.

x

lieve schat maak je geen zorgen hoor!

onze julia is maar 2576 gram nu , maar ze doet het prima hoor!

en ook wij zijn geen grote mensen en ook als baby waren wij allebei klein , en onze gyn. kijkt ook daarna en niet naar de standaard groeicurve, julia en ik mochten zelfs al na 2 dagen weer naar huis toen ze geboren was, ondanks dat ze dus een minimeisje is… :inlove:

Een kennis van mij moest ook met 32 weken naar’t ziekenhuis voor een echo omdat de vk bang was dat het kindje niet goed groeide. Bleek dat het inderdaad een kleintje was maar niet verontrustend klein. Toen ze met 39 weken +1 dag geboren werd, was ze net 6 pond. Aan de kleine kant, maar verder prima!

Bij mij was’t juist omgekeerd :roll: , ik moest me toch echt op een 8-9 ponder voorbereiden, want ooh wat groeide die kleine goed, of ik hem pokon gaf :? Nee dus! Toen Jasper geboren werd stond de vk even raar te kijken: hij woog netjes 6 pond :wink: Niks grote baby, wel grote placenta :mrgreen:

Ik had afgelopen week een 3d-echo en tijdend die metingen was meneertje juist erg gemiddeld, zn bovenbeen kwam zelfs overeen met een zwangerschapsduur van 32 weken en 3 dagen, terwijl ik tijdens de echo 31 weken en 2 dagen was! Volgens haar was hij nu zo’n 1790 gram, helemaal goed dus. Dus of de eerste meting was iets afwijkend, of het mannetje heeft een groeispurtje gehad. Hoe dan ook, ik ben weer gerust. Thanks allemaal!

Colin zou juist te groot zijn. Maar toen hij geboren werd was hij 3600 gr en 51 cm, dus echt niet overdreven. Zijn hoofd was wel een beetje aan de grote kant!

Als ze met een echo een halve milimeter anders meten als een volgende keer, scheelt het gelijk al een week of 2! Dus ik zou me niet druk maken als ik jou was.

liefs

daffie

Dat het kindje doorgroeit is belangrijker dan hoeveel het gewicht is hoor!

Bij Jesse hadden ze het wel goed, flinke groeiachterstand, geboren met 2050 gr. Maar ook met hem gaat alles goed!

Ik heb tijdens mij zwschap elke 14 dagen echo gehad, waarvan meerdere groeiecho’s. Dit ivm diabetes type 1 bij mijzelf. Elke keer was het anders, maar al met al deed ons meisje het prima. Met 36+4 heb ik nog een groeiecho gehad en daar werd ze 2940 geschat. De volgende dag werd ze geboren en woog 2740. Bij mij was in eerste instantie de verwachting dat ze groter zou zijn ivm de diabetes. Door goede suikercontrole was ze mooi op gewicht, misschien zelfs nog wat kleiner. Ik was zelf ook 2280gr bij 37 weken en dat is helemaal goedgekomen :shifty: :roll: :mrgreen: