Ik heb nog even om erover na te denken, maar alvast jullie ervaringen / meningen kan geen kwaad :mrgreen:
We hebben een bakfiets van bakfiets.nl en dan de lange uitvoering, zie bijgevoegde foto.
Wat ik begrepen heb, is dat er voor bakfietsen 2 opties zijn: een babyschaal of gewoon in de maxicosi.
Een maxicosi lijkt me wel handig, omdat je deze ook kan dragen en de baby gewoon kan blijven liggen.
Ik vraag me alleen af of Luc en Stan genoeg beenruimte hebben als de maxicosi ter hoogte van het voorste bankje bevestigd wordt? Of als hij op het achterste bankje bevestigd wordt, past er dan nog makkelijk een kleuter naast?
Na een jaar zal er sowieso een peuterschaal moeten komen (ik neem aan dat je een dreumes nog niet op het bankje kan laten zitten) dus misschien qua montage van een bevestiging dat het handiger is om gelijk voor een babyschaal te gaan? Alleen moet je dan de baby eruit halen en bijvoorbeeld in een buikdrager overzetten.
Qua ervaringen zijn gebruikers van 2-wiel bakfietsen misschien handiger, omdat 3-wiel bakfietsen volgens mij bredere bankjes hebben vanwege de vierkante bak?
Een babyschaal neemt veel ruimte in…dat is iig 1 ding dat ik zeker weet omdat ik er dus 1 in mijn fietskar heb. Het is echt NIET veiliger dan een maxi want de maxi biedt zeker weten meer bescherming juist ook door de beugel die eroverheen loopt. Dus als dat een optie is (op de achterste bank met de oudste ernaast?) zou ik daar zeker voor gaan. Desnoods een tweede maxi aanschaffen die vast in de fietskar kan blijven zitten? Het erin en eruit halen is al lastig genoeg. Zal een plaatje toevoegen van de jongens in de fietskar (ws ong net zo breed als je voorste bankje?) zodat je een beeld kunt vormen. Even zoeken waar ik de foto heb gelaten.
Volgende poging…
Hier overigens de babyschaal blijven gebruiken omdat we de extra veiligheid hebben van de rolbeugels die boven de hoofden van de jongens lopen van de fietskar zelf. Anders was ik zeker voor een maxi gegaan en had ik Casper de eerste tijd achterop de fiets in een fietsstoeltje laten zitten.
Luc en Stan passen niet meer naast elkaar op het voorste bankje, dat ging goed tot ongeveer 3 jaar, nu is dat te krap geworden.
Tegenwoordig zit er 1 op het voorste bankje en 2 op het achterste bankje.
Tegen de tijd dat de baby er is, is het de bedoeling dat Pete gaat fietsen (hij heeft voor zijn verjaardag een nieuwe fiets gehad die eigenlijk net te groot is, maar vanaf het voorjaar moet dat zeker wel goed gaan) en dan zouden alleen Luc en Stan en de baby in de bakfiets moeten.
Een babyschaal lijkt mij juist minder ruimte innemen dan een maxicosi?
Ja een babyschaal neemt minder ruimte in, maar de veiligheid zeker in een open bakfiets zoals jij hebt bij omvallen bv minder veilig. De rolbeugels die je in de fietskar op mijn foto ziet zitten niet op je bakfiets.
Kan Pete evt als het een keer nodig is bij je achterop de fiets? Ik zie dat er wel een bagagedrager is toch? Betekend ook een optie tot het meenemen van bv een goed opvouwbare buggy voor de kleine puk tzt! Bij grote fietstassen kun je zelfs de Quinny Zapp Extra overwegen? De zitting is groot en moet je losmaken van het onderstel maar wel al gelijk bruikbaar vanaf de geboorte.
Dan zou ik alsnog gaan voor een (tweede) maxi op het voorbankje en de andere 2 kids op het achterste bankje. :thumbup:
Echt ondanks dat je zelf mss wel de veiligste fietser bent op de weg er zitten altijd mafkezen op de weg…en oh het zou zo vreselijk zijn wanneer je wordt aangereden en beeb zit NIET in een maxi cosi om die klap op te kunnen vangen. :oops: Ben meestal nogal een optimist maar als het op de kids aankomt kan ik heul erg doemdenken en ben ik graag potentieel gevaar voor. (daarbij ben ik al eens bijkans aangereden door een maffe FIETSER notabene met de kids in de fietskar en ja dan is een fietskar weet iets onveiliger vanwege het feit dat ie achter de fiets hangt)
Je hebt toch ook een bagagedrager? Hier een gewone 3 wiels bakfiets, maar dat was met een maxi cosi erbij ook veel te krap… Ruud heeft toen een GMG zitje van marktplaats gemonteerd waar 1 kind in kon en zodoende hadden we voldoende ruimte voor een mc. Hebben we toen een oud type MC de maxi cosi plus geloof ik, ergens uit de jaren 90 voor van mp gehaald… 5 euro. was een stuk kleiner en pastte zelfs overdwars op de bodem, onze eigen mc dus niet… :shifty:
Overigens had ik alsnog wel een sling mee, want gezeul met een maxi cosi kan ik niet goed aan… (reuma) gewoon hop in de sling en klaar…
Hier een driewiels bakfiets.
Maar inderdaad daar paste de maxicosi niet metnog 2 kinderen. In. En wat ik ook vond is dat de maxicosi erg op en neer bewoog bij elke bobbel terwijl de baby schaal veel steviger vast zit.
Voor de zit schaal zijn wij nog aan het twijfelen of we niet een heel oud fiets stoeltje regelen dat zie ik hier ook veel.
De bakfiets heeft inderdaad een bagagedrager, dat is een van de redenen dat we voor dit merk bakfiets zijn gegaan, omdat deze bagagedrager max 85 kilo (ipv de meeste max 25 kilo) kan dragen.
Ik ben nog even gaan googlen (omdat de meesten 3-wiel gebruikers zeggen dat een MC slecht past) en als ik de foto’s op internet moet geloven dan moet het in de lange uitvoering van bakfiets.nl die wij hebben wel passen?
Je kan dan een baby-mee aanschaffen waarin je de maxicosi kan klikken en waarin veren zit om het ergste trillen te verminderen.
Misschien omdat onze bakfiets aan de voorkant schuin loopt (en bij een 3-wieler rechtomhoog) en dat je hem hierdoor meer naar voren kan zetten en voldoende voetruimte overhoudt voor het achterste bankje?
Binnenkort even kijken of we vrienden/kennissen hebben die een maxicosi hebben om even te passen en te meten…
Nog een andere vraag. Hoe snel ging jullie baby mee in de bakfiets/fietskar?
Op internet lees ik dat ze (makers van baby-mee en babyschaal) meestal pas vanaf 2 maanden aanraden?
De school is 1,5 km lopen dus niet echt handig met een kinderwagen en 3 kleuters, vooral tussen de middag niet.
Ligt een beetje aan de baby. Floris bv hield al vanaf dag 1 zijn hoofd omhoog. :shock: Nu heb ik het er niet op gewaagd en de eerste paar maand nog gelopen (tja kan wel he een kwartiertje van en naar de PSZ 3 x per week is te doen dan nog zal voor jou wat anders zijn) en met ong 4 maand is hij in de babyschaal gegaan in de fietskar.
ik heb 6 weken gewacht, maar had wel meer een kuipachtige babyschaal.
6 weken… Suus is 12 juli geboren, dat was de eerste maandag van de zomervakantie. 6 weken later begon school en tja… ze moest gewoon mee. Ik reed dan wel rustig, vermeed klinkerpaadjes en ging als een slak over drempels en randen…
Wij hebben een Johnny Loco driewielbakfiets met 2 bankjes en gebruiken een babyschaal (en rolbeugel ;)). Ik vind het zelf het makkelijkst om D 's morgens bij school uit de babyschaal te halen en op mijn arm te nemen. Oké, het is wel eens wat onhandig om maar 1 hand vrij te hebben bij de kapstok, maar als je het mij vraagt altijd nog minder gedoe dan iedere keer de mc erin/eruit en ermee lopen sjouwen. Ach, zo leren de grote meiden zelfstandig te worden en als het echt nodig is, is er altijd wel iemand in de buurt om even bij te springen. Ik ben heel wat sneller en flexibeler zo in de ochtendspits in de gangen en klas. Ik ben heel tevreden met hoe het zo gaat.
Bovendien - ik denk niet dat de mc er hier in gepast zou hebben door de regencover die we er op hebben (maar dat is waarschijnlijk een Johnny Loco-iets door het model). De babyschaal paste daardoor ook alleen achterin (oke, voorin paste net aan… Maar dan zat D aan het voorraampje te likken :lol:). Misschien dat de mc voorin zonder cover wel zou lukken, zou het zo niet durven zeggen.
Ik fiets nu regelmatig met 4 kindjes erin, geweldig :D. L fietst meestal zelf, maar springt er nog graag bij als het regent of koud is en playdates stappen ook zo in :thumbup:
D ging met 2 maanden mee. Het ging - maar wel erg rustig aan, want ik vind het toch behoorlijk schudden voor zo’n kleintje.
(enne, gefeliciteerd met je zwangerschap!! Super, een 4e :inlove:)
Hier ervaringsdeskundige cargo bike long
We hebben tijdelijk voorste bankje eruit gehaald. Maxi Cosi hebben we voorin los neergezet -> beetje schuin om ruimte bij bankje te krijgen aan één kant (draagvat van maxi cosi omhoog en kap van bakfiets omhoog). Op het bankje past dan een peuter. In nood (lees met regen), pasten ze beiden (peuter en kleuter) op het bankje, maar dan wel met de benen in de nek. (en waren dan heeeeeel erg aan het mopperen)
Uit nood zijn mijn middelste en de jongste gelijk na de kraamweek (ongeveer na 10 dagen) meegeweest in de bakfiets. Ik fietste altijd erg voorzichtig. Net zoals je de eerste dagen/weken met je kinderwagen rijdt.
Eén keer toen de oudste drie was en de jongste een paar maanden ben ik met bakfiets en al omgewaaid. Doordat de stang omhoog zat en de kap dicht, rolde de maxi cosi erg mooi in de ronding van de kap. Was natuurlijk niet mijn bedoeling om om te gaan, maar het was wel een mooie test, dat het uitpakte zoals de bedoeling was. Ook mijn oudste hing netjes in zijn gordeltje op de zijkant. Hij is nu bijna 8 en hij herinnert het zich nog. “Mama, toen ik klein was toen waaide het een keer heel hard he? Toen zaten J. en ik op de kop in de bak” :lol: :lol:
O ja, zitje achterop is ook goede optie. Ik wilde dit eerst gaan doen, maar mijn oudste fietste vanaf april en in november werd zijn zusje geboren. In de tussenliggende tijd heb ik veel geoefend met fietsen. Was een complete missie :oops:
Ik heb dezelfde bakfiets. Ik heb er een babymee in met de maxicosi. Op het achterste bankje zitten mijn dochters van 1.5 en 4. Dit past net ze moeten hun voeten er tussen wringen maar als ze eenmaal zitten gaat het prima
Mex, in onze bakfiets zou de maxicosi op de bodem van de bak neergezet worden dus dan komt de kleine niet tegen de regenhoes.
Toch apart dat Wawa zegt dat het erg krap is met 2 kindje op het achterste bankje en t.a.m. zegt dat het wel prima gaat en dat het in beide gevallen om dezelfde bakfiets gaat.
Zo te lezen heeft Wawa geen babymee en t.a.m. wel? Misschien dat de maxicosi hierdoor wat meer van het achterste bankje af gezet kan worden en je net even wat meer ruimte hebt?
Wawa, Pete fietst al ruim 1 jaar en heeft op zijn oude fiets ook een paar keer naar school gefietst, maar deze was echt te klein (12 inch) en dat schoot niet op voor die afstand. Met zijn verjaardag heeft hij een nieuwe fiets gehad, maar daar waren wat problemen mee (internetwinkel, goedkoop merk) en daar heeft hij nog niet op gefiets. Vanwege de gladheid en natheid hebben we zijn fiets nog even binnen gezet, omdat het in de bakfiets nog prima gaat. Qua fietsen op zijn nieuwe fiets verwacht ik niet dat we veel moeten oefenen gelukkig.
@sassie1980 wrote:
Toch apart dat Wawa zegt dat het erg krap is met 2 kindje op het achterste bankje en t.a.m. zegt dat het wel prima gaat en dat het in beide gevallen om dezelfde bakfiets gaat.
Zo te lezen heeft Wawa geen babymee en t.a.m. wel? Misschien dat de maxicosi hierdoor wat meer van het achterste bankje af gezet kan worden en je net even wat meer ruimte hebt?
Wawa, Pete fietst al ruim 1 jaar en heeft op zijn oude fiets ook een paar keer naar school gefietst, maar deze was echt te klein (12 inch) en dat schoot niet op voor die afstand. Met zijn verjaardag heeft hij een nieuwe fiets gehad, maar daar waren wat problemen mee (internetwinkel, goedkoop merk) en daar heeft hij nog niet op gefiets. Vanwege de gladheid en natheid hebben we zijn fiets nog even binnen gezet, omdat het in de bakfiets nog prima gaat. Qua fietsen op zijn nieuwe fiets verwacht ik niet dat we veel moeten oefenen gelukkig.
Misschien heeft het ermee te maken, dat ik twee echte jongens heb met een mooi stevig gebouwd lichaam, ze in die tijd dik in de winterjassen en sjaals zaten (Meiske is van half november) en dat mijn jongens op grote voet leven? Heeft natuurlijk allemaal invloed.
Fijn, als Pete straks dan naar school kan fietsen. Dat scheelt jou heel wat trappen en energie
Even omhoog, want over 2-3 weken zal ik af en toe met de bakfiets naar school moeten met alle kids…
Pete fietst inmiddels op een eigen fiets, daar zijn we voor de zomervakantie mee begonnen en dat gaat gelukkig prima.
Vandaag heb ik bij iemand uit ons dorp gekeken naar een baby-mee die normaal voor achterop de bagagedrager bedoeld is, om te kijken of de jongens genoeg beenruimte zouden overhouden.
Als hij zoveel mogelijk naar voren wordt gemonteerd dan hebben ze genoeg beenruimte, maar dan kan de regentent volgens mij niet meer erover? Iemand hier ervaring mee?
We zitten nu over 3 opties na te denken:
- Een baby-mee ter hoogte van het voorste bankje, maar dan kan de regentent niet eroverheen of hebben de middelsten weinig beenruimte.
- Een babyschaal, maar dan moeten we haar eruit tillen en vasthouden, ook als we naar zwemles gaan. En het is minder beschermd en minder warm dan een maxicosi.
- Een baby-mee acherop de bagagedrager. Een minpunt is dat we de kleine niet zien. De pluspunten zijn dat de jongens genoeg beenruimte hebben en in nood Pete zelfs in de bakfiets mee kan. Ook kan de regentent gewoon erover en de maxicosi met een regemhoes. In de winter ligt ze lekker warm in de voetenzak.
Wat zouden jullie doen?