Baby kan toe met minder pneumokokkenprikken

Baby kan toe met minder pneumokokkenprikken

Uitgegeven: 8 juli 2009 14:10

Laatst gewijzigd: 8 juli 2009 14:10

UTRECHT -
Baby’s zouden een prik minder met het pneumokokkenvaccin kunnen krijgen, dan dat ze op dit moment krijgen.

Op dit moment krijgen baby’s voor hun eerste verjaardag vier prikken met het pneumokokkenvaccin. Het geven van minder vaccinaties blijkt ook voldoende effectief.

Onderzoekers van het UMC Utrecht, het Nederlands Vaccin Instituut en het Spaarne Ziekenhuis beschrijven dit in het tijdschrift JAMA van deze week.

Onderzoek vaccinaties

In het onderzoek volgden de onderzoekers twee jaar lang 1000 baby’s. Een groep kreeg drie vaccinaties, een groep slechts twee en een groep kreeg pas een vaccinatie als ze twee jaar waren geworden.

Uit het onderzoek blijkt dat ook met maar drie of zelfs twee prikken 60 procent minder pneumokokkentypen voorkomen in de neus-keelholte van de gevaccineerde kinderen in vergelijking met de ongevaccineerde groep als ze twee jaar zijn.

Verminderd neusdragerschap bij baby’s voorkomt verspreiding van de pneumokokkenbacterie in de samenleving.

Pneumokokken kunnen bij kinderen hersenvliesontsteking, longontsteking en middenoorontsteking veroorzaken. Behalve baby’s en peuters worden vooral ouderen en mensen met een afweerstoornis ziek van pneumokokken.

Altijd fijn om na 2 jaar te lezen dat m’n gevoel goed was…ben 2 jaarterug echt gedoken in de pneunokokken prik…het voelde niet goed. Uit diverse stukken zag ik dat de aanname dat 1 prik minder even effectief zou zijn…mijn man en ik hebben besloten ons gevoel en deze info te volgen en hebben 1 prik laten vallen (de eerste).

Natuurlijk blijft het kiezen uit 2 kwaden,maar wij vonden het totale programma te belastend worden voor zo’n klein babylijfje…

Goed…meningen verschillen,maar wij voelde ons niet goed bij het idee van 1 van de entingen overbodig zou zijn…van beide gevallen zijn de lange termijngevolgen namelijk niet eens bekend…

Hm interessant… Er wordt verder niet beschreven welke prik dan het best overgeslagen kan worden, of is het een kwestie van de tussentijd verlengen?

Er is nog niks bekend of ze het nu gaan veranderen toch?

Mika is 1 van de 1000 kinderen die mee hebben gedaan aan het onderzoek. Ik vind het ook wel prettig om te lezen dat hij in ieder geval niet voor niks geprikt is :wink: .

Hij heeft trouwens 3 prikken gehad, maar niet allemaal voor zijn eerste levensjaar. Ik vind 4 in het eerste levensjaar ook wel als veel klinken idd.

Maar goed altijd nog wel beter als ziek worden vind ik.

Groetjes Bianca

Tja…Jo is 4 en heeft ze niet gehad…

Eli is bijna 2 en heeft maar 3 prikken gehad. Wij hebben de eerste weggelaten,want meteen zo’n heavy shot bij een beeb van 2 maandjes oud…brrr…

Goed…Eli heeft op elke prik heftijf gereageerd. Hier reageren ze beide al op een lage zetpil…het is net drugs voor ze…

Sinds de BMR heeft Eli blijvende eczeem…ik heb 21 maanden BV gegeven en wij hebben beide geen eczeem…t komt ook in de familie niet voor…dussssss…reactie.

Het punt is ook dat alle lange termijn gevolgen niet bekend zijn…dat blijft de vraag…over 30 jaar zullen we meer weten…al worden alle linken met vaccins dan weer van tafel geschoven…

Het blijft ook lastig hoor, dit soort dingen en idd ook hoe de kindjes erop reageren.

Mika heeft ook in een hele kleine mate last van exceem maar mijn zusje ook dus lastig om te bepalen waardoor dat komt.

Verder is Mika bijna nooit ziek en reageert nooit heftig op prikken. Dit weet je natuurlijk nooit van te voren maar het onderzoek mocht op elk moment stop gezet worden.

Ik heb wel een beetje zoiets van, ze zullen het niet zomaar gaan invoeren want blijkbaar is het aantal gevallen van pneumokokken dermate ersntig dat er gevaccineerd dient worden.

Wij wsiten op het moment van onderzoek ook al dat deze vaccinnaties opgenomen zou worden bij de standaard vaccinaties. Dat was voor ons ook een van de reden om aan het onderzoek mee te doen. Was hij een jaar later geboren had hij ze ook gehad.

Maar dit voelde voor ons goed en jij moet ook doen waar jij je goed bij voelt :smiley: .

Er staat mij trouwens bij dat ze in andere landen al jaren vaccineren :think: (heb er ooit wel informatie over gehad hoor maar dat ben ik vergeten :oops: ).

Trouwens, nu ik weet dat er maar 3 prikken nodig zijn ga ik dat ook zeker navragen hoor.

Ik vind het ook onzin dat ons meisje straks 4 prikken krijgt terwijl 3 voldoende zijn.

Groetjes Bianca

Hier werd onze ideeen erover niet ontkent/tegengesproken,maar ze gaven er wel met klem bij aan dat ze de werkzaamheid van “maar” 3 prikken niet konden garanderen…ik heb er uiteraard voor moeten tekenen om er 1 te laten vervallen…maar snapte mijn afweging wel…aan ons de keuze…dat zegt ook wel iets vind je niet???

Even een vraag aan jullie: welke prik (met hoeveel maanden) hebben jullie laten vervallen?

Mandy heeft de eerste van 2 maanden weggelaten (zie boven :wink: ) en ik heb er geen weggelaten, maar Mika heeft met het onderzoek meegedaan en er maar drie gekregen. Ik weet alleen niet precies de termijn meer waarmee hij ze heeft gekregen.

Kan ik wel opzoeken als je wilt? (ben alleen nu op mijn werk dus dat moet later even).

Groetjes Bianca

Mika is uit 2005 zie ik…onderzoek Minous dus…Jo heeft dat ook aangeboden gekregen,maar wij hebben afgeslagen…

Een beeb krijgt met 3 maanden al z’n eerste shot.(iets later ivm de overweging)…ik stond hier bij het nieuwe CB (net verhuisd) en kreeg ineens te horen dat hij 2 prikken zou krijgen. Ik was totaal onvoorbereid…de WV heeft me kort uitleg gegeven en gezegd dat ze liever niet prikken als ouders onvoldoende op de hoogte zijn van de vaccins…ze heeft dus helemaal niet geprikt en we hebben een nieuwe afspraak gemaakt voor een tijdje later (ongeveer 3 maanden). We kregen wat tijd om ons in te lezen…heeeeeel fijn. Uiteindelijk zijn we teruggaan en hebben de DKTP door laten gaan,maar de pneunokokken niet…man en ik hebben los van elkaar gezocht en stonden er beide niet achter…dus weglaten die eerste. Maanden later heeft hij hem pas gekregen. Daarmee komt het totaal op 3 prikken.

(prijs me gelukkig met zo’n cb, onze vorige was minder meegaand). Ons kind,onze keuzes…

Robbet heft ook mee gedan. Hij viel in de groep, welke alleen een prik hebben gekregen op twee jarige leeftijd. Was hij in een ander groep gelood dan had ik niet mee gedaan. , waarom kan ik niet echt onderbouwen, aangezien Wessel, mijn jongste ze wel allemaal heeft gehad.