ZWOLLE - De via internet gekochte Belgische baby Jayden wordt onder voorlopige voogdij van Bureau Jeugdzorg Overijssel geplaatst. Dat maakte de rechtbank in Zwolle donderdag bekend.
De rechtbank heeft ingestemd met een verzoek hiertoe van de Raad voor de Kinderbescherming. Het Nederlandse stel moet de baby overdragen. Het kind is afkomstig van een paar in Gent dat om financiële redenen hun tweede kind afstond. Via internet vonden ze een Nederlands stel, Jantje Tamara en Gideon S. uit Sibculo in de gemeente Hardenberg, dat de baby in juli daags na de geboorte tegen betaling kwam ophalen.
Volgens de rechtbank hebben de ouders gehandeld in strijd met de wetten die gelden voor adoptie van buitenlandse kinderen. Het Nederlandse stel uit Sibculo was bij de besloten zitting aanwezig.
“We zijn nu aan het praten met de wensouders. We realiseren ons dat dit een pijnlijke situatie is voor hen�, zei Martin Dirksen, directeur van Bureau Jeugdzorg Overijssel. “De wensouders willen meewerken aan het besluit van de rechtbank.�
De Raad van de Kinderbescherming meent dat het beter voor het kind is dat het weggehaald wordt bij de wensouders. “Het is voor een opgroeiend kind van fundamenteel belang helderheid te hebben over zijn ontstaansgeschiedenis�, zei directeur Marie-Louise van Kleef. Volgens de raad is verduistering van zijn werkelijke identiteit schadelijk voor het kind.
De Raad gaat zich de komende zes weken buigen over een definitief voorstel. De rechtbank zal dan beslissen over de verdere toekomst van het kind.
bron: telegraaf
wat erg voor het stel dat hun kindje kwijt raakt
dus de mensen uit hardenberg
Daar ben ik het niet mee eens Chantal.
Mijn inziens is het kindje beter af bij een pleeggezin of adoptiegezin, en niet bij zijn biologische ouders, of ‘ouders’ die het kind via internet gekocht hebben.
Ik vind het heel frapant dat de biologische ouders claimen ineens geen geldzorgen meer te hebben. Eerder besluit je daardoor je kind te verkopen, en dan lijkt het mij dat je er wel heel diep in moet zitten.
Dan kan je niet ineens enkele maanden later geen geldzorgen meer hebben.
Dat ze spijt hebben van hun beslissing daar kan ik uiteraard wel inkomen.
Maar wees dan gewoon eerlijk, en ga niet beweren dat je ineens weer geld genoeg hebt, want dat vind ik niet echt geloofwaardig overkomen.
Wat betreft het echtpaar dat de baby gekocht heeft, daar heb ik ook geen goed woordje voor over.
Wat zij hebben gedaan is gewoon illegaal, en tegen de regels van de wet in.
Een mens is geen handelswaar.
Daarbij hadden zij als ze een beetje verstand hadden wel kunnen bedenken dat het ooit aan het licht zou komen, en dat ze het kindje daar weg zouden halen.
Heb je daar geen boodschap aan, dan ben je dus meer bezig met je eigen belang, en niet van dat kind.
Dat kind word daar in huis genomen, en had daar misschien enkele jaren opgegroeid in de wetenschap dat dat zijn thuis en zijn ouders waren en word daar ineens weggerukt.
Maar dat is dan even niet belangrijk…
Daarom lijkt het mij persoonlijk het beste dat het kindje bij beide echtparen word weggehaald, en ter adoptie word afgestaan aan een stel of echtpaar dat het via de legale en normale adoptieprocedure in handen krijgt.
Ik denk dat de biologische ouders wel in aanmerking komen voor bezoekrecht, en misschien uiteindelijk als het naar een pleeggezin gaat, kunnen zij over enkele jaren het stokje als voogd weer overnemen, nadat ze onder behandleing worden gesteld.
Ik heb in mijn omgeving zelf een stel dat enkele weken geleden hun 2de kindje hebben geadopteerd, en het is een hele weg die je af moet leggen en bewandelen voordat je een kindje toegewezen krijgt. Dat is soms heel erg moeilijk en zwaar.
En dat andere mensen dan even met wat flappen gaan wapperen en zo een baby in handen krijgen, nee daar heb ik geen begrip voor.
De regels die bestaan met betrekking tot adoptie zijn er ook niet voor niks.
Ik ben het helemaal met Anneke eens.
@Anneke wrote:
Daarbij hadden zij als ze een beetje verstand hadden wel kunnen bedenken dat het ooit aan het licht zou komen, en dat ze het kindje daar weg zouden halen.
.
Ik ben bang dat dit nu juist een beetje het probleem is - zoals ze op mij overkwamen schortte er wel iets aan het verstand.
Ik ben het ook eens dat dit kindje bij beide partijen in kwestie niet thuishoort. Al helemaal niet bij de ouders die verkochten. Nu hebben ze geen financiele problemen meer - nee zeker niet na die 10 000 euro (heb niets gehoord over die dan terugbetalen wat me wel zo netjes lijkt als je spijt hebt)
En als ze het kindje bij de 'adoptie’ouders laten geeft dit toch het signaal dat het dus mag.
Wat ik niet snap is dat deze twee mensen niet adoptie proceduren wilde want te duur. Nee twee keer opgelicht worden en deze keer nog eens 10 000 euro. Ze hadden gewoon voor adoptie moeten gaan maar wel met het risico dat ze daar uiteindellijk niet voor in aanmerking zou zijn gekomen kan ik me voorstellen.
Echt heel superzielig voor dat jongetje - dat je ouders je zo verkopen zeg
Nee, precies.
Dat verstand dat missen ze dus overduidelijk.
En ik las vandaag inderdaad dat dit de 2de keer is dat ze hiermee bezig zijn.
Vandaag is in België een ‘draagmoeder’ opgepakt die zich liet betalen om zich met het zaad van Nederlandse mannen te laten insemineren.
Ze vertelde dat het was mislukt, en was een hoop geld rijker, en de kinderloze stellen waren hun geld kwijt, en stonden met lege handen.
Zij heeft dat stel dat deze baby gekocht heeft ook opgelicht.
Maar Becca, denk jij inderdaad dat ze het op deze manier proberen omdat ze waarschijnlijk geen kans maken wij een legale adoptieprocedure?
Domme vraag meschien…
Maar dat stel die het kind kocht is toch niet verkeerd? want je moet toch ook geld neer leggen als je een kind adopteert?
Raar idee, dat die mensen een kwartier bij mij vandaan wonen :wall: .
Maar ik snap reuze goed, dat het kindje aan pleegouders zou worden afgestaan. Beetje raar dat je een kindje via internet ‘koopt’.
@Yukiko wrote:
Domme vraag meschien…
Maar dat stel die het kind kocht is toch niet verkeerd? want je moet toch ook geld neer leggen als je een kind adopteert?
Officieele adoptie gaat volgens officieele kanalen - en krijg je curcus enzo en wordt je begeleid en ook het te adopteren kindje wordt niet zomaar ergens vandaan geplukt. Als zij dit kind ongemerkt hadden gekocht vraag ik me af hoeveel ellende er ongemerkt nog was gekomen - hadden ze ooit verteld dat het niet hun eigen kind is, had het de biologische ouders ooit mogen ontmoeten. NIetmand die het wist en het dus kan begeleiden - je leven lang een leugen leiden dat kan toch nooit goed zijn.
Ik hoorde in een intervieuw dat ze gewone adopte te duur vonden.
Ik denk dat ze vanuit een soort simpelheid de weg van de minste weerstand hebben willen kiezen.
Vandaag ook weer bericht van een vrouw die wel twee gezinnen heeft opgelicht en baby verkocht aan een vriendin :shock:
Volgens mij moeten ze daar in belgie eens wat gaan ondernemen.
Over adopteren gesproken - nederlandse kindjes kan je meestal niet adopteren maar blijven meestal pleegkindjes met hun eigen biologische ouders. Dit heet dus ook niet adopteren maar kopen.
Iemand enig idee hoe dit in belgie is? Wellicht kan dit daar dus ook niet.
Daarom krijgen de meeste mensen die adopteren dus ook vaak kindjes uit hele andere landen.
@Bella wrote:
Vandaag ook weer bericht van een vrouw die wel twee gezinnen heeft opgelicht en baby verkocht aan een vriendin :shock:
Dat is dus die vrouw die ik in mijn laatste bericht omschreef, en de btreffende 'koop' ouders in het verhaal van dit topic zijn ook bij haar geweest.
Er was gisteren op NL 2 een hele uitzending over.
En Yukiko, dat stel is zeker wel verkeerd.
Officiële adoptie gaat op de legale manier, een kind 'zomaar' van een ander kopen is illegaal.
Zoals ik al had gezegd, kennissen van ons hebben 2 kinderen geadopteerd.
Dat duurt vaak jaren en jaren voordat je een kind toegewezen krijgt.
En de reden is heel simpel, en ook logisch, niet iedere 'imbeciel' kan zomaar een kindje adopteren.
Je word uitvoerig getest en gescreend. Je complete leven word blootgelegd.
Er word ook bij je in huis gekeken, alles word onder de loep genomen.
Zelfs leeftijd speelt een rol, tussen de oudste ouder en het kind mag niet meer dan 40 jaar zitten. Zo zal een echtpaar waarvan de vrouw 36, en de man 45 is, een kindje van minimaal 5 jaar oud kunnen adopteren, en bijvoorbeeld geen baby of peuter.
Al deze regels zijn er niet voor niks. Want als dat niet werd gedaan, dan kan iedereen zomaar kindjes in huis halen, en ik denk dat er dan zeker personen bij zitten die het kind niet genoeg te bieden hebben, of personen die hele andere plannen hebben met zo'n kindje.
Als iedereen op eigen houtje via internet maar kinderen koopt, dan ziet het er toch uit?
En wat denk je van de mensen die daar een handeltje in zien?
Zoals die draagmoeder in belgië bijvoorbeeld. Wat je dan krijgt zijn mensen die kinderen op de wereld gaan zetten om ze te kunnen verkopen en zo hun geld te verdienen.
Adoptie moet gewoon adoptie blijven, en mensen die kinderen buiten deze weg om willen kopen mogen van mij zwaar gestraft worden.
@Bella wrote:
Over adopteren gesproken - nederlandse kindjes kan je meestal niet adopteren maar blijven meestal pleegkindjes met hun eigen biologische ouders. Dit heet dus ook niet adopteren maar kopen.
Je hebt gelijk dat Nederlandse kindjes zelden ter adoptie worden aangeboden. Maar als ze naar een pleeggezin gaan, dan heet dat toch geen kopen?
Je neemt dan gewoon een pleegkind in huis.
Je kan je als echtpaar of gezin inschrijven als pleeggezin en dan word je ook uitvoerig getest en er word gekeken of je in staat bent om kinderen op te vangen.
Op papier blijft het kind ook van de biologische ouders, iets wat bij adoptie niet zo is.
Ik denk dat je als pleegouder wel rechten hebt, en dat je wel als voogd kan worden aangesteld.
Tenminste, zo denk ik dat het gaat. Want hoe dat precies zit weet ik ook niet.