Baby 6 weken, dagindeling, voedingsschema, flesvoeding en slaapschema

Hoi!!

Allereerst wat een interressant forum!!!

Ik heb een vraag;

Ons dochtertje is 2 maanden / bijna 6 weken, ik schat rond de 4700 gram. Ze krijgt nu flesvoeding. Het voedingsschema is als volgt:

7 uur: 120+4=135

11 uur: 120+4=135

15 uur: 120+4=135

19 uur: 90+3=100

23 uur: 150+5=170

Totaal ongeveer 675 cc

Ze komt vaak ook nog rond 4-5 uur 's nachts, en we moeten haar om 23 uur meestal wakker maken. Daardoor hebben we die fles van 19 uur kleiner gemaakt (zodat ze om 23 uur misschien uit zichzelf wakker wordt) en die van 23 uur groter, zodat ze langer kan slapen. Vannacht is het goed gelukt, maar de nachten ervoor niet. Als ze om 5 uur wakker wordt, krijgt ze maar 60+2=65cc. Dit zodat ze dan rond 7 uur weer komt en we een beetje in het schemaatje blijven.

Ik zou graag van ujullie horen of je nog tips/ideetjes hebt!!! Ik moet as dinsdag voor het eerst naar het cb. Dus natuurlijk bespreek ik het ook met hen, maar jullie ideen lijken me super om te horen!!

Bedankt alvast!

Suus

Lijkt me ook wel erg vroeg om door te slapen 6 weken. Hier een zoon die doorsliep met ongeveer 14 weken. Ik heb hem altijd zelf zijn ritme laten bepalen. Dat kwam (helaas) ook vaak neer op een fles tussen 4 en 5.

Ik denk dat het niet echt handig is om kleine en grote flessen te geven in de hoop dat ze in jullie ritme gaat leven.

Mijn oudste zoon was 6 weken en sliep toen 's nachts 5 a 6 uurtjes na zijn fles van 23.00 uur.

Mijn jongste zoontjes kwamen de eerste 9 weken gewoon elke 4 uur (ook 's nachts) voor fles en kregen dan zelfs 180+6 per fles!

Sinds 2 weken gaat het nu wat beter, eerst 5 a 6 uurtjes na de laatste avondfles en de laatste dagen laten ze 's nachts vaak 8 uur tussen de voeding.

Als je jullie dochter rond 23.00 moet wakker maken, drinkt ze dan wel heel de fles op? Dan zou ik om 19.00 uur gewoon 120+4 geven.

Drinkt ze overdag ook alle flessen op? Misschien een idee om alle flessen 150+5 aan te bieden? Misschien dat ze op het eind van de dag meer verzadigd is en dan wat langer gaat slapen.

Hoi!

Bedankt voor jullie reacties!

Sassie; bedoel je dan om 7, 11, 15, 19 en 23 uur 150+5? Dat is dan toch 5x170=850cc. Das toch teveel voor haar gewicht?

De fles van 23 uur (170cc) drinkt ze wel helemaal op, ook al hebben we haar wakker gemaakt.

We willen ook niet gaan forceren, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Na de fles van 19 uur (die eerst 120+4 was) sliep ze, als we haar niet wakker maakten, zo 7 uur achter elkaar. Dus ze kan op een bepaalde hoeveelheid wel langer slapen. Het wakker maken vonden we zo onnatuurlijk, vandaar dat we nu aan het kijken zijn hoe we dat anders zouden kunnen doen.

Denken jullie dat zo over de hele dag misschien te weinig krijgt? Want die 4,7 kilox150cc=705 cc. Is dat het minimale dat ze moet krijgen? Of eerder het maximale?

Bedankt maar weer!!

Groetjes Suus

met 6 wk is doorslapen voor de kinderen al als ze 5 uur achter elkaar slapen… dus inprincipe slaapt ze al door.

hier ook altijd het ritme van de kinderen gevolgd…

volgens mij mag ze ook wel 5x 150cc + 5 schepjes hoor :think:

Die 150 ml per kilo lichaamsgewicht is het gemiddelde.

Toen ze om 19.00 nog 120+4 kreeg, dronk ze toen ook de fles van 23.00 helemaal leeg? Zo ja, dan zou ik die gewoon weer 120+4 maken.

Ik zou haar overdag gewoon 120+4 geven en die laatste fles 150+5 en dan volgende week even met het CB overleggen. Op zich is 6 uurtjes slapen niet slecht, die periode wordt vanzelf langer en langer.

Mijn jongens krijgen gewoon elke fles dezelfde hoeveelheid aangeboden, ook al komen ze 's nachts. Elke dag hebben we dan wel een ander schema, maar ik ben van mening dat ze dat zelf wel kunnen regelen. Wij gaven ze tussen 20.00 en 23.00 de laatste avondfles en dan zagen we wel wanneer ze 's nachts kwamen. Eerst was dat rond 03.00 uur en dat is in de afgelopen 2 weken gaan verschuiven naar 06.00 uur.

Groetjes Saskia

Hi meiden,

Ik ga, zoals jullie zeggen, om 19 uur toch weer die 120+4 doen. Klinkt ook als zo’n groot verschil, de hele dag 120cc, dan om 19 uur 90cc, en om 23 uur dan 150. Gister hebben we wel die 90cc gedaan, maar wederom werd ze niet wakker om 23 uur, dus hebben we haar weer wakker gemaakt. Ik moet zeggend at ze voor de 2e nacht met dit schema wel weer tot 6.15 uur geslapen heeft.

Ze drinkt praktisch alle flessen netjes leeg. Soms heb ik wel het idee dat ze overdag te weinig krijgt. Om 7 uur en 11 uur heeft ze de fles snel leeg en is ze in “shock” dat het flesje dan al leeg is. Ze jengelt dan een minuutje en dan is het wel goed, maar misschien zou overdag ietsie meer beter zijn.

Als ik nl uitreken 5 voedingen, waarvan 4x 135cc en 1 x 170cc=710 cc totaal. Ik heb haar gewicht geschat, we zijn met haar op de weegschaal gaan staan, en er waren 2 verschillende uitkomsten: de waarheid zal ergens tussen de 4.7 en 5 kilo liggen. Dus tussen 705 cc en 750 cc. …

Aarggghhh…wat kan een nieuwe mama toch onzeker zijn!!! Sorry voor mijn onzekere gedoe, maar het houd me wel bezig!!

gr suus

Qua hoeveelheid zit je gewoon goed en ook je schema lijkt me niets mis mee. Gewoon lekker die 5 flessen aanhouden, haar gewoon even wakker maken voor haar late fles en dan even genieten van het moment :inlove:

Gelijk ook goede tijd om haar nog even te verschonen en te knuffelen om zo lekker de nacht in te gaan.

Wil je een keer vroeg naar bed? Wij deden het hier altijd om en om zodat er altijd maar 1 was die laat op moest blijven, de ander kon dan (als hij wilde) op tijd naar bed maar had dan wel de “nachtdienst” (eruit als er 'snachts alarm wordt geslagen door 1 van de kids :wink: )

Verder gewoon loslaten en vertrouwen hebben in je kleine, je merkt vanzelf wanneer ze toe zijn aan verandering. Echt :slight_smile:

Hoe lang doet ze over haar flesjes?

Ze zeggen, minimaal 10 minuten en maximaal 30 minuten.

Misschien een kleinere speen proberen of een andere fles? Zelf heb ik goede ervaringen met de S-fles van Difrax.

Op zich niet slecht dat ze tot 06.15 heeft geslapen. Geef je haar dan al de fles van 07.00 uur, dus 45 minuten eerder?

Zo deed ik dat bij Pete ook, dan begon ik gewoon iets eerder aan mijn schema en verdeelde ik die periode over de rest van de dag. Dus bijvoorbeeld 06.15-10.30-14.45-19.00-23.00 uur.

150+5 is volgende de verpakking 165 ml :wink:

Op zich zou het geen kwaad kunnen om iets meer dan het gemiddelde te geven. Stel je voor dat ze wel 5 kilo weegt, dan zou ze gewoon 750 ml mogen hebben.

Je zegt dat ze om 07.00 en 11.00 nog wat huilt na de fles, die zou je misschien 150+5 kunnen geven. En dan om 15.00 en 19.00 gewoon 120+4 en dan weer 150+5 in de laatste fles?

Groetjes Saskia

Hoi meiden!!

Inmiddels heeft ze vannacht weer van 23.30 tot 7.15 uur geslapen. om 5 uur jengelde ze een paar minuutjes. Ik wilde even gaan kijken maar voordat ik op haar kamertje was stopte ze al. Dus ik ben ook weer terug naar bed gegaan :lol: .

Gistermiddag heb ik wel naar zo’n info telefoonnummer van het consultatiebureau gebeld. Die mevrouw zei dat lichaamsgewicht x 150cc WATER was, en geen totale voeding!! Nou, ik lees toch bijna overal dat het 150 cc VOEDING per kilo is. Is er iemand hier die precies weet wat het nou is?

Want stel je voor da het water is, dan krijgt ze echt te weinig, ze zou dan (uitgaande van een kleine 5 kilo lichaamsgewicht) 5x 150cc water=750 cc water= 825 aan totale voeding mogen hebben. Ze krijgt momenteel nog geen 700!!!

Die mevrouw zei ook dat we ons gevoel moesten volgen, zeker als ze niet dikkig eruit ziet.

We doen nu sinds gisteravond 150 cc water aanmaken en behalve om 23 uur (dan geven we alles), gooien we wat voeding uit het flesje zodat ze elke andere voeding 150 cc krijgt ips de 130 cc die ze tot nu toe kreeg.

Ben benieuwd hoe dat gaat!!

Bedankt wederom voor al jullie info!

xxsuus

Ons hebben ze ook gezegd maximaal 180 ml klare voeding per kilo lichaamsgewicht.

Hier ook eentje die in de ochtend veel sneller op elkaar wilde eten, dus dan gaf ik de fles ook gewoon eerder. De meeste kindjes geven zelf toch wel aan als ze honger hebben :thumbup: . En later op de dag konden we wat langer tussen de flessen laten (dus 18.00 uur en 23.00 uur)

Hier voeden we ook op verzoek. Op zich niet handig met dingen plannen gedurende de dag, maar ik heb even geprobeerd om met een vast schema te voeden, maar mijn kleine meisje wordt daar alleen maar onrustig van en raakt gefrustreerd, dus wij ook.

En ook hier merk ik nu dat ze de eerste twee flessen van de dag vrij vlot op elkaar wil, dan een hele ruk achter elkaar slaapt, dan in de namiddag weer snel op elkaar vraagt en ten slotte 's avonds en 's nachts weer heel lang slaapt. Maar ze regelt het zelf perfect. Vraagt nu meestal om 5 flessen per dag, krijgt nu iedere fles 180+6 en drinkt deze bijna allemaal leeg. Ze is nu 11 weken.

Als ze trouwens nog jengelt na de fles, maar je hebt het idee dat ze geen honger heeft, kan het ook zijn dat ze gewoon nog zuigbehoefte heeft. Saskia vroeg het al…hoelang doet ze over een fles? Misschien gaat dat idd te hard en is ze op zich wel verzadigd, maar wil ze gewoon nog zuigen. (sorry, heb wel alles gelezen, maar weet nu ik dit tik even niet meer of je hier al antwoord op had gegeven :oops:)

@Wijnanda wrote:

Als ze trouwens nog jengelt na de fles, maar je hebt het idee dat ze geen honger heeft, kan het ook zijn dat ze gewoon nog zuigbehoefte heeft. Saskia vroeg het al…hoelang doet ze over een fles? Misschien gaat dat idd te hard en is ze op zich wel verzadigd, maar wil ze gewoon nog zuigen. (sorry, heb wel alles gelezen, maar weet nu ik dit tik even niet meer of je hier al antwoord op had gegeven :oops:)

Klopt inderdaad ! :thumbup: Riley drinkt soms te snel, en dan is zijn fles leeg en dan wil hij dus gewoon zijn speentje om verder te zuigen en niet te eten want dat heeft hij dan genoeg gehad!

hej meiden!!

Weer dank voor al jullie ervaringen! Inmiddels heeft ons dochtertje 3 nachten geslapen tot een uurtje of 6.30-8.15.

Afgelopen nacht kwam ze rond 5 uur. Ze viel niet vanzelf weer in slaap en bleef huilen. Ik had toen bedacht: “oke, nog 2 uurtjes te gaan tot de voeding van 7 uur, dus ik geef haar gewoon 60cc.” Daarna kwam ze om 8 uur weer.

Vraag die ik heb: Kan ik om 5 of 6 uur in de ochtend ook gewoon de fles van 150cc van 7 uur geven? Want nu probeer ik krampachtig om weer op 7 uur uit te komen. Zodat ons schema weer 7-11-15-19-23 uur is. Maar eigenlijk kom ik 's avonds toch altijd weer om 23 uur uit, omdat we haar voor die voeding ALTIJD wakker moeten maken, of ze de voeding ervoor nou om 17.30, 18 of 19 uur heeft gehad.

Ik hoor weer graag van jullie!!!

Ik zal jullie morgen laten weten wat ze op het cb hebben gezegd!!

Groetjes suus

Hoi,

Ben inmiddels bij het cb geweest en ons dochtertje is zwaarder dan wij dachter (en langer!!). Ze is 59 cm en 5100 gram. De cb-arts vond 5x150cc (dus 5x 165 cc voeding) prima. Ze zei dat we om 23 uur zelfs ook 180 VOEDING mochten geven zodat ze dan misschien iets later wakker wordt. Wat ik hierboven geschreven had (om 6 uur al eerste fles van 150cc) mochten we ook proberen. Ze was heel relaxt en zei dat we zelf een beetje moesten testen wat het beste werkt voor ons, en omdat ze absoluut geen dikke(re) baby is, was dat allemaal geen probleem.

Verder was alles prima. Een dikke 10 kreeg ze :dance: !!

Dag meiden!!

suus

Mag ik vragen waarom je dat schema zo belangrijk vind??

Onze dochter is nu 5 weken en krijgt de fles wanneer zij zin heeft. Het komt uiteindelijk wel een schema in.

Imme krijgt nu 6 voedingen van 130 cc vaste tijdstippen zijn er niet, een keer meldt ze zich 's nachts om 3 uur, de andere keer om 5 uur. Ze krijgt dan gewoon de fles…

Dat schema komt echt wel, als je kindje honger heeft of niet genoeg heeft aan de hoeveelheid voeding die je geeft, geef je toch gewoon iets meer…

Hi Moosje; het ging niet zozeer om de tijden, maar meer om de hoeveelheid, zodat ze niet teveel (of te weinig) krijgt. Aan de andere kant vind ik het wel goed om er een soort van regelmaat in te hebben. Maar natuurlijk is dat voor iedereen verschillend en moet ook iedereen dat voor zichzelf weten!!!

Fijne dag!

Suus

@suus1976 wrote:

Want nu probeer ik krampachtig om weer op 7 uur uit te komen. Zodat ons schema weer 7-11-15-19-23 uur is. Maar eigenlijk kom ik 's avonds toch altijd weer om 23 uur uit, omdat we haar voor die voeding ALTIJD wakker moeten maken, of ze de voeding ervoor nou om 17.30, 18 of 19 uur heeft gehad.

waarom "moet" je op je schema uitkomen en om 7 uur starten met de 1e fles??
Je baby is pas 6 weken, volgens mij heb je zo wie zo mazzel dat ze doorslaapt (de meeste doen dat echt niet met 6 weken).

Gelukkig heb je geod advies gekregen van CB, succes ermee.

hier laten we de dag ook altijd om 7 uur beginnen, en uiterlijk half 8, dan om 11, 15.00 18.30 en laatste om half 11 savonds. vanaf 8 weken sliep ze uit haar zelf door tot 7 uur. ook al heb ik tot 14 weken bv gegeven. in het begin kreeg ze natuurlijk 7 keer de borst, maar ook op vast tijden, en nu ze aan de kv is ook. en zit ze op 5 keer een voeding.

ze pikt het prima en wij weten waar we aan toe zijn.

hoe gaat het nu?

Hoi!

Inmiddels is het alweer 9 weken geleden dat ik deze vraag hier op het forum plaatste. Misschien wel leuk om even te vertellen hoe het nu gaat.

Met 7,5 week ging ze structureel doorslapen (minimaal 8 uur achter elkaar). Na 10 weken sliep ze zo’n beetje 10-11 uur achter elkaar door. Sinds 2,5 week geef ik haar nog maar 4 voedingen van 210 water + 7 schepjes. Ze is nu 65 cm lang en weegt 6,9 kilo. Inmiddels is ze 15 weekjes!!

Bedankt voor al jullie tips, ideetjes en ervaringen!!

Groetjes suus