Hallo,
Titel zegt het al een beetje. Mijn jongste zoon is vandaag 14 weken en weegt 9 kilo. Meneer heeft maatje 74 nog aan maar dat kan nog net.
Hij is nu in 3 1/2 week tijd bijna 2 kilo gegroeid.
Lengte is om de nabij 67 cm.
Lyam woog bij de geboorte 4455 gram en 52 cm.
We lopen nogal wat met het manneke in het ziekenhuis (koemelkallergie, ernstige reflux, dauwworm etc etc etc).
Bij mijn oudste is afgelopen maandag een schildklierafwijking geconstateerd en omdat ik de groei van onze jongste niet normaal meer vind zat ik hier dus ook bij hem aan te denken.
Echter zegt de kinderarts dat dit niet kan omdat er geen afwijkingen naar voren zijn gekomen uit de hielprik. Er is verder nog nooit bloed geprikt etc. Wel een buikecho gemaakt i.v.m. regelmatige verstoppingen waarvoor hij nu dagelijks forlax krijgt.
Zijn er nog meer mama’s met zo’n grote zware baby? En maak ik me terecht zorgen of valt het wel mee?
:-* Ariska
wat zegt het cb erover? Ik heb een erg dun kindje 15 mnd oud, 76 cm en 8,7 kg dus kan je niet vertellen of het zorgelijk is.
Ga op je intuitie afzou ik zeggen.
gr Leonie
Peter was bij geboorte 57 cm en 4460 gram.
Met 17 weken droeg hij maat 74/80 en woog 9,4 kilo
Met 5 maanden (21 weken) woog hij 10 kilo en droeg maat 80/86 en stak echt met kop en schouders boven zijn leeftijdgenoten uit.
Inmiddels is hij bijna 4, draagt maat 104/110 bij een lengte van 103 cm en hij weegt 18 kilo.
Heel gemiddeld dus.
Het is uiteindelijk goed gekomen en bij maat 92 stagneerde zijn groei en heeft hij bijna 1 jaar in die maat gezeten.
Hij heeft geen koemelkallergie, maar wel lactoseintolerantie.
Overigens heeft Peter wel een heel vlezige/pezige bouw… t is een gedrongen mannetje en hij heeft echte spierballen.
Dus bouw in combi met… kweet niet, hij was in elk geval niet echt baby…
@ Leonie: het cb zegt dat hij veels te zwaar is en voornamelijk over het gewicht wat hij aankomt in een aantal weken…
@ Cell: ja dat is idd groot. Heeft het cb weleens tegen jou gezegd dat hij te groot/zwaar was?
Lyam toen hij bijna 8 weken was:
Groetjes Ariska
oh zeker wel… daardoor duurde het ook lang voor de lactoseintolerantie werd ontdekt want volgens cb was 1 groot kenmerk van kma of lactoseintolerant zijn dat de kindjes veel diarree hadden en niet goed groeiden.
Peter had wel veel diarree, maar hij groeide dus ook.
Ik heb zelf toen steeds geroepen dat ik het in de gaten zou houden, maar pas wat wilde doen als hij zoveel bleeeeef groeien.
na circa 7 maanden begon het al te minderen en met 9 maanden zat hij in 92 en 98 kreeg hij pas aan met 2 jaar en 1 maand ofzo. Hij gaat nu alweer het 3e jaar in met dezelfde winterjas, kun je nagaan hoe hard hij nu groeit.
Juist nu groeit hij dus niet hard meer en dat schijnt dus alsnog door de lactoseintolerantie te komen.
Wel lette ik op zijn voeding, we verdunden zijn flessen zelfs, dus geen 150 cc met 5 scheppen, maar 180 cc met 5 scheppen.
Hij had wel beheofte aan dat volume, maar niet aan de calorien.
oh en hij was ook wel zo rond met 8 weken… dat broekje wat hij aanhad was 62 en het truitje al 68
Aniek en Mies hadden 68 pas aan met 4 maanden
Ruben was bij geboorte 3340 gram en met precies 5 maanden woog hij 11 kilo :shifty:
Hij groeide echt enorm hard. Met 5 maanden zijn we door het CB doorgestuurd naar de kinderarts vanwege zijn groei want zij had dit in 25 jaar tijd nog nooit gezien :roll: .
Hij is toen trouwens wel geprikt op afwijkingen, ook van de schildklier. En echo van de bijnieren o.a.
Uit al die onderzoeken is niks gekomen en met 6 maanden ging hij opeens minder hard groeien. Maat 86 heeft hij een jaar gehad
Nu is hij ruim 2 jaar en 16,2 kilo bij 95 cm. Dat is nog aan de grote kant maar zeker niet meer extreem en ook goed in verhouding.
Waardoor die groei zo hard ging weet niemand.
Ik vind dat hij wel erg hard gegroeid is, 15 cm in 3 maanden is gewoon veel, maar het kan best wellicht. Als richtlijn is mij verteld, de eerste paar maanden 2 tot 3 cm erbij en dan is 5 cm best veel, dus ik snap je bezorgdheid wel.
Kledingmaten vergelijken zegt niet zoveel. Dat ligt aan de combinatie van lengte gewicht en bouw. Mijn jongste is kleiner dan mijn oudste als ik ze vergelijk qua leeftijd, maar heeft wel een kledingmaat groter omdat hij zwaarder gebouwd is.
Als je je onzeker hier over voelt, dan zou ik dit toch nog een keer aan de kinderarts voorleggen en er bij zeggen dat je je gewoon zorgen maakt. Dat zou hij/zij toch ook moeten kunnen snappen? Een arts is er toch ook om je gerust te stellen? Of kaart het nog eens aan bij je ha als je daar een goede band mee hebt. Niet mee blijven rondlopen hoor, zorgen maken is niet goed voor je :-*
Jayden is met zn 7mnd nu 13 kg en heeft maat 86/92
hij is recent afgevallen wegens ziekenhuisopname
ook hij is erg groot.
paste met 5 mnd niet meer in de maxi cosi dus zit al ff in een gewone autostoel…
zoleang hij even zwaar als groot is ( alle 2 in dezelfde vloeiende lijn) dan is er niets ana d ehand vertelde ze bij het cb
3mnd oud :
een recente foto :
Jinthe is ook groot en zwaar, maar dat vind ik anders dan in jouw situatie…ik denk dat het vooral het snelle aankomen is dat zorgwekkend is…ik vind het ook terecht dat je je zorgen maakt…twee kilo in 3,5 weken vind ik in ieder geval (heel) erg veel…
Ik zou zeker aandringen op onderzoek en dan ook op schildklieronderzoek, ook omdat ze dat ook bij de oudste hebben vastgesteld. Volgens mij is het onzin dat het niet kan omdat er geen afwijkingen uit de hielprik zijn gebleken…daarin wordt alleen gekeken naar congenitale hypothyreoïdie (dat is de aangeboren variant), maar je kunt het ook ontwikkelen. Misschien dat het onwaarschijnlijk is dat dat in drie maanden gebeurd…maar goed, het zal dat maar net zijn… En als er bv. toch bloed geprikt moet worden, kunnen ze dat toch net zo goed meenemen?
Hoi,
bedankt voor jullie antwoorden.
Wil dat er over 2 weken (als we weer bij de kinderarts zijn) dat er bloed geprikt word.
Cb heeft nog weer gebeld en daar moet ik maandag heen voor wegen, meten en prik.
Ze zullen dan de groeigrafiek uitprinten zodat ik deze kan meenemen.
Hij ziet er in zijn gezicht ook wat plossig uit…
Beter mijn zorgen weg nemen en er is niets, dan geen stappen ondernemen terwijl er misschien wel iets is.
:-*
Precies.
En ik weet dat mama’s echte pittbulls kunnen zijn als het om hun kids gaat. Hier ook hoor. Als moeder voel je toch het beste hoe het met je kind gaat.
Sterkte ermee :-*
Net mijn boy naar de opvang gebracht en daar schrokken ze ook van zijn postuur :shock: …
en hoeveel woog hij?
Mijn jongens wogen 9,3 en 9,5 kilo bij 69,5 cm bij de 6 maanden controle. De een zit met z’n gewicht op +1,5 lijn en de ander tussen +1,5 en +2,0 lijn in.
Pete groeide een tijdje volgens -2 lijn. Het CB vertelde toen dat als een baby 2 controles lang boven -2 of +2 groeide, dan zouden ze naar de kinderarts doorverwezen worden om lichamelijke oorzaken uit te sluiten. We zijn met Pete naar de kinderarts gegaan en hij bleek ‘gewoon’ slecht te groeien door zijn eczeem, dat vrat teveel energie van zijn lichaam.
Ik zou me niet te druk maken, want waarschijnlijk groeit hij gewoon te goed, maar ik zou wel om een bloedtest of ander onderzoek vragen om lichamelijke oorzaken uit te sluiten.
Hoi hij woog afgelopen maandag op het cb 9250 en die maandag daarvoor precies 9 kilo.
Blijf me toch zorgen maken.
Hij zit nu ook geheel onder de dauwworm…
Mijn zoontje groeide de eerste maanden ook gruwelijk hard. Ruim 2 kilo per maand was normaal voor hem, en dat alleen op borstvoeding. En hij spuugde abnormaal veel door koemelkeiwitallergie, dus waar die kilo’s vandaan kwamen??
Inmiddels is hij een gezond kind van 7 jaar met iets ondergewicht t.o.v. zijn lengte. Maar goed, dat is mijn ervaring, daar heb je in feite helemaal niks aan.
Oh, en toevallig heeft hij ook eczeem. Maar of dat er wat mee te maken heeft?
@Nienke123 wrote:
@Lothlorien: En wat zei het CB er van…? Maakten zij zich geen zorgen?
Ja die maken zich zorgen. Hebben zijn groeigrafiek uitgeprint en een brief voor de kinderarts geschreven.
We zouden volgende week naar de kinderarts moeten, maar bellen moregn al want we hebben zijn exceem totaal niet meer onder controle met alleen vaseline lannette creme. Hij zit er helemaal onder, echt zielig en heeft er last van.
Dus w.s. moet ik eerder komen.
Weet je al wat meer?