baas spelen

Y is nu 5 jaar.

Ik merk dat hij over alles de baas wil spelen.

als hier een vriendje is, dan is hij constant aan het woord en iedereen moet alles doen wat hij wil, gebeurt dit niet dan is hij boos.

hij schreeuwt hierbij ook nog eens, zodat hij over de rest uitkomt.

iemand een tip

Ik denk dat je hoogstens iets over het schreeuwen kunt zeggen.

Cell postte zo’n mooie link over verschillende speeltypes in een ander topic. Je hebt nu eenmaal leiders en volgers onder de kindjes.

Hoe gaat dat op school? Is hij in de klas ook zo?

Ik vind dat kinderen zelf hierbij hun grenzen moeten mogen verkennen. Ik denk dat ie vanzelf zijn neus wel stoot als hij eens iemand tegenkomt die niet alles van hem aanneemt en alles doet zoals hij dat wil. En als daar ruzie van komt, dan zou ik de ruzie in zo goed mogelijke banen proberen te leiden en hem op die manier inzicht laten krijgen dat wat hij wil niet altijd mogelijk is.

Ik zou hem er in ieder geval niet voor straffen. Of hij moet echt dingen gaan slopen etc als ie boos is. Dan nog zou ik hem trouwens proberen te leren omgaan met zijn boosheid ipv direct te straffen.

Mijn gevoel en ervaring zover (die strekt maar tot 6 jarige meisjes :mrgreen: ) is dat het toch wel een beetje de leeftijd is ook.

Ik zie het heel veel rond die leeftijd, ongeacht karakter.

Ze voelen zich ineens heel groot, zien op school ook dat ze er een beetje toe gaan doen, ze zijn niet meer de 4 jarige onzekere kleutertjes die net komen kijken, maar ze draaien al even mee en daarmee voelen ze zich al snel heel wat zeg maar.

Het enige wat je kan doen is flink begeleiden, duidelijke afspraken maken die vooral duiden op " om de beurt"

Zo hebben wij heel bewust de regel ingesteld " eerst de gasten, dan de kwasten" dus als peter een vriendje te spelen vraagt, dan mag dat vriendje als eerste bepalen wat ze gaan doen.

Daarna Peter en zo om en om.

In comflictjes die dreigen op te lopen maak ik best vaak gebruik van het al oude muntje opgooien… kop of munt enz…

De meest gehoorde kreet van mij als er meer kinderen over de vloer zijn en Peet of Niek (want die kan er ook wat van) bazig begint te doen is " samen spelen, samen delen, om de beurt en op normale toon van thuis, anders breng ik zo je vriendje weer naar huis."

En verder is het ook een tijd waar je gewoon doormoet.

Ik hoor van andere moeders dat Niek Nu pas een beetje kan accepteren dat ze als ze samenspeelt niet alles kan bepalen.

Peet is nog steeds de opperbaas en die word dus nog steeds elke speelafspraak herinnert aan " eerst de gasten, dan de kwasten" ik denk dat ik dat ook nog wel even roep.

Hier doet onze oudste het ook, maar bij navraag blijkt dat ze dit voornamelijk thuis (haar veilige haven) doet.

Al grijp ik regelmatig wel in, omdat onze middelste zich aardig laat vertellen hoe of wat, maar ook wel eens gehoord mag worden.

Probeer het ook wel eens te negeren hoor, ze moet dit toch ook wel ergens kunnen oefenen omdat ik weet dat ze dit op school of ergens anders niet echt durft.

ik wil morgen eens navragen hoe het op school gaat