avondritueel

dames, ik vraag me af hoe bij jullie het avond ritueel gaat.

wij waren altijd vrij chaotisch, deden niet aan rituelen enzo.

maar omdat chayenne steeds onhandelbaarder werd, heb ik in overleg met het cb een avond ritueel ingesteld. Dat gaat nu dus al een stuk beter, maar als ik het ritueel aanhoud zoals het cb mij vertelde, zit ik s’avonds pas om 10 uur aan de koffie.

het ritueel zoals het nu gaat is:

half 6 kwart voor 6 eten, dan kan ze nog even met michel spelen, rond half 7 in bad, pyama aan en beneden wat drinken, naar boven tandjes poetsen en voorlezen.

en zo dit schema aanhouden, maar als michel dus eens laat is zoals bv. gisteren dan is het half 7 voordat hij thuis is en dan moet hij nog eten enz, dan kan je je voorstellen dat het wel heeel erg laat word.

nou heb ik gisteren met chayenne om 5 uur gegeten en dan kan ze nog even spelen, iv.m. tafel afruimen enz, en dan in bad, toen ze uit bad kwam was michel er net weer en was aan het eten, dan nog even spelen met michel en toen is ze om half 8 naar bed gegaan.

nu vraag ik mij dus af hoe doen jullie het avond ritueel? en hoe gaat dat qua tijd enzo?

Wij hebben iets soortgelijks maar als mijn man laat is heeft hij pech. Wij eten standaard om 5 uur/half 6, dan mogen ze nog spelen terwijl ik een kopje koffie drink en de keuken schoonmaak.

Samen in bad. Micah krijgt een fles en Mateo wordt voorgelezen. Dan gaan we bij hem liggen en nemen we de dag even snel door. Dan gaat hij (meestal) gelijk slapen…

Wij doen dit al vanaf de geboortes. Ik vind rituelen dus wel belangrijk omdat ze dan weten waar ze aan toe zijn.

Dus hier houd ik mij vast aan de tijden en als een van ons later thuis is neemt diegene die er wel is alles alleen over.

Wij eten tegen half 6/6 uur, daarna spelen John en Rivano samen in zijn kamertje tot 19.00 uur. Dan gaat hij douchen tanden poetsen, voorlezen en naar bed tegen 19.30

Als John later thuis is dan eet ik gewone tijd alleen met Vano, speel ik daarna met hem en doe ik hem onder de douche. En dan eet John bv als ik met Vano aan het douchen ben, zodat hij hem daarna kan voorlezen en in bed kan doen.

ik heb elke dag een vast ritueel met het naar bed gaan.

eten om kwart over 5 half 6 daarna in bad, daarna naar bed, gordijnen dicht met het stoeltje naast zijn bed(moet ik op zitten) boekje lezen (2x) en daarna bidden en dan slapen.

dit hoeft ook niet anders te gebeuren dus hoef geen rekenning te houden met spelen met papa(want dat doet hij toch niet).

vandaag had ik niet het gordijn eerst dichtgedaan nou dan wil meneer geen boekje lezen eerst moet het gordijn dicht!

niels heeft heel vaak avonddienst en het is hier al de gewoonte dat ethan alleen eet dus hoef daar ook geen rekenning mee te houden.

als hij niet alleen zou eten zou het nog niet uitmaken als hij maar op zijn vaste plek zit en ook de rest. maakt niet uit of er iemand ontbreekt.

ik zou het spelen gewoon appart houden en niet persee met michel maar gewoon met de gene die er is op dat moment.

het maakt niet uit wie af wat doet als het maar in dezelfde volgorde gaat.

@niekie wrote:

, maar als ik het ritueel aanhoud zoals het cb mij vertelde, zit ik s’avonds pas om 10 uur aan de koffie.

, dan nog even spelen met michel en toen is ze om half 8 naar bed gegaan.

als ze om half 8 naar bed gaat hoe kun je dan pas om half 10 aan de koffie zitten?
misschien heb ik nog ergens overheen gelezen hoor maar ik snapte het niet helemaal?
:think:

hier rond half zeven eten. daarna nog een heel klein beetje spelen. als ie in bad moet, dan om zeven uur in bad. anders kwart over zeven wassen en tandenpoetsen en pyama aan, dan boekje uitzoeken om voor te lezen, in de hangstoel naast zijn bedje voorlezen, dan nano naar bed, boekje mee in bed, en dan kom ik daarna nog een flesje water brengen.

ik geloof ook wel in rituelen.

Hier ook al jaren standaard hetzelfde ritueel. Werkt prima en lekker duidelijk en levert dus weinig strijd op op deze manier.

Ook ik snap niet dat als ze om half 8 gaat slapen je pas om half 10 “klaar” bent… Half 8 is toch een keurige tijd?

@monique wrote:

@niekie wrote:
, maar als ik het ritueel aanhoud zoals het cb mij vertelde, zit ik s’avonds pas om 10 uur aan de koffie.

, dan nog even spelen met michel en toen is ze om half 8 naar bed gegaan.

als ze om half 8 naar bed gaat hoe kun je dan pas om half 10 aan de koffie zitten?
misschien heb ik nog ergens overheen gelezen hoor maar ik snapte het niet helemaal?
:think:

haha omdat ik toen eerder met haar ben gaan eten, en haar in bad heb gedaan terwijl michel aan het eten was.

over het spelen met michel, dat heeft ook weer een reden.

omdat michel nogal soft is om het zo maar te zeggen, en als hij uit een situatie niet uitkomt, bv. afdrogen na badderen, dan roept ie mij, daardoor wist chayenne precies hoe ze michel moest bespelen en ging ze hem slaan.
en aangezien michel dan al niet meer wist hoe hij het op moest lossen, riep hij mij en moest ik het afmaken, waardoor chayenne had gewonnen.
nu moest hij van cb eerst het hele avond ritueel doen, en afmaken, zonder mij zodat hij de situatie zelf op moest gaan lossen, waardoor chayenne hem niet meer zou slaan.

dit is daardoor gelukt. en het spelen, tja dat vind ie leuk om te doen ook.

snap je nog?

@pientje wrote:

Hier ook al jaren standaard hetzelfde ritueel. Werkt prima en lekker duidelijk en levert dus weinig strijd op op deze manier.

Ook ik snap niet dat als ze om half 8 gaat slapen je pas om half 10 “klaar” bent… Half 8 is toch een keurige tijd?

nou als ik het ritueel dus ga doen, vanaf dat michel thuis is ( wat soms pas om half 7 is) het allemaal uit loopt en wij dus regelmatig pas om 10 uur aan de koffie zitten.

en ik dan eigenlijk zelf al wel op bed wil i.p.v. aan de koffie

maar ik heb al wel gezien dat de meesten van jullie de kids een kwartiertje in bad doen, terwijl chayenne er minimaal een half uur inzit, dus ik zou daar tijd kunnen “besparen”.

Ruud hier is ook “bespeelbaar” Met gevolg dat met name Aniek regelmatig alles uit de kast trok en papa idd om 9 uur nog geen rust had.

Wij zijn nu een jaar terug ongeveer gestart met dagritmekaarten en een vast ritueel.

Nu krijgt hij zijn dochter ook wel in bed, met name door vast te houden aan “niet ingaan op gezeur, ze gaan slapen en klaar”

Elke dag in bad doen we hier dus niet, daar hebben we 2 vaste dagen voor. Ze mogen op zondag en op woensdagavond in bad en dat gaat goed. Vaker is in Peters geval ook niet goed, dus dat doen we gewoon niet. Scheelt enorm veel tijd.

Hier is het ritme zo:

17.30 krijgen de kinderen vast wat te eten, een kwartier later is papa thuis en schuift hij bij aan.

18.10 zijn we meestal helemaal klaar inclusief een toetje

Dan mogen ze spelen of tv kijken tot 18.30 en dan gaan we naar boven.

Op de dagen dat ze in bad gaan mogen ze samen tot 19.00 uur in bad en dat betekent dat we ze dan om 19.30 in bed hebben.

Andere dagen kleden we ze uit, elke ouder doet er 1 maar dit wisselen we om de dag af. Ze mogen nog even proberen te plassen op potje/wc. Krijgen hun nachtluier aan en pyama. Dan mogen ze nog wat drinken terwijl we elk apart een verhaaltje voorlezen op het krukje naast bed met idd de gordijnen al dicht. Na het verhaaltje en het drinken poetsen ze hun tanden en geven ze elkaar nog een nachtzoentje op de gang en dan gaan ze naar bed.

Peter heeft als eigen ritueel dat hij altijd 3 auto’s mee naar bed wil en dat je zijn hondje ook de tanden moet poetsen (hebben we inmiddels een eigen tandenborstel voor :mrgreen: ) en Aniek heeft als eigen ritueel dat je net doet of haar nijn geen zin heeft om te slapen maar wel moet, dan nog een super dikke smakkus op haar wang en een muziekje aan van de babyfoon.

Elke dag hetzelfde.

Soms is Ruud laat of hij werkt over en dan heeft hij pech.

Dan breng ik de kinderen alleen naar bed, eerst Peter en dan mag Aniek op haar kamer vast wat lezen tot ik kom. Haar deur moet dan dicht.

Vervolgens werk ik hun beide rituelen apart af. Alsnog ben ik dan zelden later als 19.00 a 19.10 klaar.

Als het een dag is dat ze in bad mogen (woensdag dus) dan gaan ze in bad voor het eten. Ik heb er de pest aan als ik de hele avond bezig ben met de kinderen.

Dus dan zitten ze van 16.45 tot 17.15 in bad. Prima hoor. :thumbup:

als ik het begrijp heeft eigenlijk michel ook een structuur nodig (daar is helemaal niks mis mee, hebben we hier ook).

maar als michel later is of er helemaal niet zou ik er niet op gaan wachten.

omdat michel nogal soft is om het zo maar te zeggen, en als hij uit een situatie niet uitkomt, bv. afdrogen na badderen, dan roept ie mij, daardoor wist chayenne precies hoe ze michel moest bespelen en ging ze hem slaan.
en aangezien michel dan al niet meer wist hoe hij het op moest lossen, riep hij mij en moest ik het afmaken, waardoor chayenne had gewonnen.
nu moest hij van cb eerst het hele avond ritueel doen, en afmaken, zonder mij zodat hij de situatie zelf op moest gaan lossen, waardoor chayenne hem niet meer zou slaan.

dit dus alleen laten doen als hij er ook is of hij laat zijn eten staan en gaat daarna eten.
ik zou voor jezelf ook een planning maken van zo laat ligt ze erin en in die tijd hebben we een ritueel en of jij dat nu doet of je man maakt niet uit als jullie maar alle twee het zelfde doen.
mijn man is ook best soft maar dat heeft met zelfvertrouwen te maken, ik laat hem ook echt alleen doen en nu weet hij presies hoe hij onze kinderen moeten bewerken ipv andersom maar dat heeft gewoon tijd nodig. zolang je het zelf maar niet gaat overnemen komt alles wel goed.

Wij eten hier in de regel ergens tussen 17.30 en 18.30 ligt aan

van alles.

Even stoeien/spelen/fietsen met papa en mama (of alleen met papa)

Daarna gaat Anoek in bad (meestal met één van ons en soms alleen)rond 19.00, afdrogen, tanden poetsen,

pyama aan en op de stoel naast haar bed 2 boekjes lezen.

Kusjes geven en naar bed (dit wordt meestal zo 19.30-20.00)

Soms slaapt ze ineens en soms ligt ze nog een uur te kletsen en

te zingen.

Als het ritueel afwijkt door verjaardag, bezoek, of als we weg zijn geweest

dan vervalt het ritueel en rommelen we wat aan. Dat is natuurlijk

niet vaak maar ze gaat dan wel altijd goed slapen :thumbup:

Ook wij houden ons al jaren aan een vast ritueel.

Wij eten altijd laat, na 18:00. Daardoor zijn we vaak pas tegen 18:45 klaar. Bij goed weer spelen ze nog tot 19:00/19:15 buiten en dan douchen. Bij slecht weer nog even binnen spelen en dan rond 19:15 naar boven. Daarna gaat papa de ene naar bed brengen en ik de ander. Dit wisselen we elke dag om. Indy plast voordat ze gaat douchen en haar pyjama aandoet. Kes krijgt op zijn kamer een schone luier en pyjama aan. Met beide kinderen doen we verder hetzelfde ritueel; zelf tanden poetsen terwijl ik een boekje voorlees (wat ze zelf mogen uitkiezen) met de gordijnen al dicht. Daarna poets ik na, mogen ze een slokje water, doe ik de lamp uit, zing ik een liedje en wens ze weltrusten. Als er maar 1 van ons thuis is lees ik of papa ze samen uit 1 boek voor. De ene keer bij de een op de kamer, de andere keer bij de ander.

Op zaterdagavond en woensdagavond gaan ze in bad. De andere dagen met de hand wassen of snel onder de douche om de beurt.

Ze hebben er echt baat bij. Ze weten wat er gaat komen en zijn nog geen avond met tegenzin gaan slapen. En Indy weet ook; bij teveel getreuzel wordt er niet voorgelezen (gelukkig werkt deze “chantage” goed want dan weet ze niet hoe hard ze moet opschieten, haha!)

Ook hier een vast ritueel

We eten tussen half 6 en kwart voor 6 ongeveer.

Daarna is het nog even speeltijd.

Dan speelgoed opruimen.

Daarna “iets met water” (dat kan dus in bad zijn, onder de douche/ wassen met een washandje)

Dan in de pyjama en een beker warme melk met een boekje (2 jip en janneke verhaaltjes of 1 liselotje)

Tanden poetsen en in bed.

Ook hier ligt ze dus zelden na 19:20 in bed.

Als papa later thuis is…pech voor haar, maar ze gaat op dezelfde tijd op bed!

@niekie wrote:

@pientje wrote:

maar ik heb al wel gezien dat de meesten van jullie de kids een kwartiertje in bad doen, terwijl chayenne er minimaal een half uur inzit, dus ik zou daar tijd kunnen “besparen”.

Of helemaal niet in bad (want dat hoeft echt niet elke avond) maar alleen een washandje over het lijfje heen.

Hier eten we altijd laat dus rond 18.15 uur en dan na het eten en afruimen (waar Nancy aan mee helpt) gaat ze rond 19.00 uur naar boven, in bad of wassen, pyjama aan, tanden poetsen, verhaaltje, kus en slapen.

Het maakt denk ik qua tijden niet veel uit (wanneer of hoe lang) zolang je maar dezelfde handelingen verricht. Als ik weg moet bijvoorbeeld dan doe ik alles een half uur eerder en Nancy merkt daar niets van (althans nog niet).

Wij eten om 17.30. Daarna mogen ze nog ff spelen en doe ik de afwas tenzij het een lange zit geweest, dan gaan ze douchen en staan ze om 18.15 beneden. Drinken, eventueel een snoepje en naar bed. En dat is dus tussen 18.30 en 19.00.

Maar als we eens eerder of later eten of ze gaan en keer niet onder de douche is het ook geen probleem…ze liggen er wel altijd om die tijd in.

chayenne gaat ook niet elke avond in bad, dat doen we om de avond, mits ze echt vies is, zoals bv van het op de kop in de zandbak gaan staan :?

dus daar hoeft het niet aan te liggen.

ik ga toch proberen een paar van jullie tijden aan te houden, want om de een of andere reden, lukt me dat zelf niet :think:

dat zou dan betekenen dat chayenne op de dagen dat ze in bad gaat korter in bad zou moeten gaan en elke avond korter spelen.

en op tijd gaan eten, waardoor michel dus maar na-eet.

dan kan ze eerder in bad, of gewassen worden, waardoor ze na die tijd met michel kan spelen of met mij speelt.

en zo dus op tijd op bed kan.

lijkt simpel, we gaan het vanavond direct uitvoeren.

dames alvast mijn dank, en ik laat jullie weten hoe het afloopt.

het moet gewoon lukken, heb er straks 2, dus het zou wel handig zijn als het dan een beetje onder controle is.

op het moment gaat het hier eigenlijk vrij rommelig :oops:

de bedoeling bij ons is:

17.30 eten (dat is dan tegelijk met sesamstraat wat ze dan zit te kijken terwijl ze eet)

18.00 nog eventjes spelen tot 18.30

18.30 is d’r vader thuis (tenminste dat is als hij niet overwerkt :mrgreen: ) dan krijgt ze d’r vit D tandenpoetsen

18.45/19.00 doet hij haar in bad/douche

19.00/19.15 naar bed en dan leest hij een boekje voor

maar op dit moment komt het erg vaak voor dat ze pas om 20.00 naar boven word gebracht en dan pas 20.30 ofzo “slaapt”

en als hij moet overwerken neem ik het naar bed brengen over en dan ligt ze vaak lekker vroeg op bed :shifty: (ik ga dus niet zitten wachten met haar tot hij thuis komt :wink:)

hier is het rond 5 uur eten…

half 6 klaar zo ongeveer…

wandeling maken tot 6 uur/kwart over 6…

als we thuiskomen gaat matteo in bad… krijgt een pyjamapapje en ligt er om uiteriljk 7 uur in… milan speelt met het mooie weer dan nog buiten tot een uur of 7… of hij speelt nog binnen…

7 uur gaat milan dan douchen… aankleden, boekje voorlezen, tandenpoetsen en nog wat water drinken, dan de dag samen doornemen, ik ga slapen ik ben moe zingen… en dan slapen… daar zijn we uiterlijk kwart voor 8 mee klaar!

we hebben gisterenavond om half 6 gegeten, toen nog even naar het speeltuintje geweest.

daarna mocht ze nog even in haar ballenbakje spelen, die ze s’middags had gekregen omdat ze zindelijk is :dance: .

rond 7 uur heeft michel haar gewassen en mocht ze nog wat drinken beneden, daarna zijn we naar boven gegaan en hebben we tandjes gepoetst en gelezen.

al met al lag ze er om kwart voor 8 in, maar ze is wel wakker gebleven, tot half 10 :shock:

ze moest nog wat drinken, en plassen en een kus en high five, en ach roep maar wat je kan bedenken.

heb ik dr op tijd op bed word het nog laat :?

wordt vervolgd