zaterdag vier ik mijn verjaardag, er blijven 's avond zo’n 12 mensen mee eten. Alleen… Nu heb ik geen idee wat… Chinees, patat, broodjes kroket of knakworst, dat is het hem niet.
Wie helpt me met iets lekkers en simpels??
Grote pan Macaroni, Nasi, Rijst met iets erbij zoals kipkerrie of tikka masala oid.
Ik doe eigenlijk altijd 2 gerechten…omdat ik dat zelf leuk vind. Salade erbij of wat je er bij kan…Gezellig allemaal op tafel…Ik maak er dan een soort van buffet van en iedereen kan kiezen wat hij wil.
WAt ik ook wel eens hebt gemaakt zijn allemaal kleine gerechtjes van bv een koude pastasalade, gehaktballetjes, een ovenschotel stukken brood erbij en voor de kids wat patatjes erbij gebakken…
Lekkere gevulde maaltijdsoep.
Ik doe meestal een buffetje maken in een thema (mexicaans, Italiaans, spaans, frans, hollands, indisch)
Bij bijv. italiaans zet ik een plaatpizza op tafel, een pan soep met ciabatta, salade, en 2 snelle pasta gerechten (meestal 1 vega), daarnaast wat rauwkost, kaasjes of worst en klaar is kees.
Grappig,ik zat met hetzelfde.dinsdag wordt mn dochtertje 4 en dan blijven er,denk ik, ook mesen eten.k doe normaal soep.Nu dacht ik aan bami.Snel en lekker
eiermie
kip
groentemix
babi pangang saus.
kip bakken,babi pangang kruiden erbij,groente erbij.Gekookte mie erdoor en klaar! Serveren met kroepoek,gele uitjes,gedroogde uitjes,saus apart erbij,…Smullen maar :dance:
Afgelopen zaterdag hadden we 16 mensen te eten…lasagne, pasta met 2 sauzen, salades en stokbrood gemaakt.
Alle in de keuken op het aanrecht als een lopend buffet gepresenteerd, en vervolgens in de woonkamer aan 2 grote tafels gegeten. Geen gedoe met grote pannen enzo op tafel en iedereen wisselt ook nog eens van plaats :thumbup:
Wat ik een paar keer gemaakt heb:
Een grote pan met bouillon
en dan op tafel (of in buffetvorm) allerlei ingredienten voor door de soep, zoals tauge, lenteuitjes, ringetjes spaanse peper, bieslook, koriander, stukjes gember, stukjes tomaat, omeletreepjes, stukjes kip (voorgekookt), blokjes ham, kleine garnaaltjes, broccoli (voorgekookt), stukjes wortel, enzovoort.
Dan kan iedereen zelf de ingredienten in een kom doen, schep bouillon eroverheen, echt zo lekker (smaakt heel anders dan gewone soep omdat alle groente ed nog vers is).
En verder ben ik wel van de bijgerechten: bak aardappelsalade, satestokjes, cocktailworstjes, stokbrood met kruidenboter en dat werk.
soep met broodjes en salades
bij verjaardagen waar het niet om het eten draait (anders dan een etentje voor je verjaardag bv), kies ik meestal ook voor een lekkere vullende maaltijdsoep. En dan heel veel lekkere broden er bij (even langs turkse bakker!), met lekkere smeersers en kaasjes voor erop. En voor in de soep stengels en bolletjes en zo.
Ha handig dit topic.
Meestal blijven er in elk geval een aantal familieleden eten.
Mijn moeder had laatst een pan (vega) nasi/rijstschotel met pindasaus, komkommer en gebakken ei.
Maar ik ga maar voor de grote pan soep met vanallerlei lekkere broodjes enz.
Ik heb een paar jaar terug stampotten gemaakt. Zuurkool en boerenkool. Dat was wel een succes. Vanalles erbij zoals kaas worst spekjes en ananas ed.
tapas!
Hebben we gedaan op mijn verjaardag.
Heerlijk… vleesjes gemarineerd op cocktailprikkers, tijgergarnalen in knoflook, aardappel paprika salade, gevulde courgette, stokbrood met bruchetta, champignons met gekruide kaas enz…
Allemaal hapjes die je van te voren kan klaarmaken en degene die warm moeten, maak je van te voren klaar en op de bakplaat. Dan hoeft het nog maar 20 minuten in de oven.
We hadden er voor de kinderen wel knakworstjes en gehaktballetjes van Ikea bij.
Maar al met al goed in de smaak gevallen.
Een pan verse tomatensoep, met wat stokbrood en kruidenboter maak ik hier altijd :drool: :drool:
brood met frikandellen en kroketten en ind e zomer doe ik altijd frisse salade met toastjes en afgebakken bolletjes
Ik steek meestal de pretpan aan (frituurpan) voor frikandellen en kroketten en dan broodjes erbij. Ow en ook lekker, kip tv-sticks. Smiddags klaarmaken in de oven en dan savonds alleen even opwarmen.
Koud buffet met pan soep…
Lekkere huzarensalade zelf maken
stokbrood er bij
kruidenboter
diverse belegde broodjes
eventueel ook wat warme broodjes
lekkere pan soep (bijvoorbeeld verse tomatensoep)
:drool:
ik maak dan wel eens warm vlees (kalkoen) met champignons en ook warm vlees met sroganof saus. broodje erbij, klaar!
Een paar ovenschotels. Ideaal, kun je vooraf klaarmaken, je mikt het in de oven en hebt er op het moment zelf geen werk aan.
Misschien een een (of meer) lekkere salade(s) erbij, dan kun je van het feestje genieten zonder zelf een hele tijd in de keuken te staan.
Ook handig (en lekker in de oven) en in grotere hoeveelheden vooraf klaar te maken is:
- Vis (bv panga of kabeljauw, of als je van wat stevigers houdt Tilapia, kan gewoon uit de vriezer hoor, van die grote zakken) ontdooid op de bakplaat (op bakpapier) leggen (eerst even laten ontdooien, want tijdens het ontdooien komt er veel vocht uit, dan kun je dan afgieten) en besmeren met pesto of tapenade.
Even een minuut of 20 in de oven en je hebt een simpel, maar heerlijk stukje vis.
- Een braadslee vol met partjes aardappel (ik doe het liefst ongeschilde aardappelen, even afboenen en in smalle partjes snijden) en wat lekkere dingetjes erdoor doen. Bv.paprikareepjes, (halve) cherrytomaatjes, uiringetjes, dat soort dingen. Een flinke scheut olijfolie, vers gemalen zeezout en peper en wat italiaanse kruiden en dan alles met je handen (á la Jamie Oliver
) door elkaar mengen.
Een minuut of 45 in de oven en je hebt een heerlijk aarappelgerecht.
(Je kunt er ook vers geperste knoflook door mengen. Het nadeel is echter wel dat je het risico loopt dat dat wat bitter wordt)
Mooie salade erbij en klaar!
Wat je ook doet, ik wens je een gezellige verjaardag en smakelijk eten!