avondeten 9,5 maand

Hallo dames, (er zitten volgens mij geen heren hier op het forum :roll: )



Graag zou ik willen weten hoeveel jullie kindje van rond de 9 maanden eet als avondeten.



Mijn dochtertje krijgt om 17 uur een potje groentehap en eet daar zo’n 8 a 10 happen van (wel gewoon goede hapjes). Zij heeft lang gedaan over de overgang van 6 naar 8 maanden, maar het gaat steeds beter. Vers ben ik nog steeds mee bezig, maar zij wil vers absoluut niet gepureerd. Daarom zet ik haar na haar groentehapje en als ik klaar ben met koken bij ons aan tafel waar ze stukjes aardappel, stukjes groente, of pasta eet. Maar omdat dit nog zo weinig is doe ik eerst nog een potje. Zo leert ze wel vers eten en de smaken kennen en vult het samen voldoende.



Herkennen jullie dit, dat jullie kindjes ook het verse eten alleen maar in stukken eten en niet gepureerd?



En hoeveel eet je kindje dan aan tafel mee? Ik ben soms zo onzeker over dat ze te weinig binnenkrijgt in de avond…



En krijgen jullie kindjes ook een toetje en daarna nog een fles of alleen een toetje?



Jada krijgt nu na haar eten een heel klein beetje yoghurt met roosvicee en voor ze naar bed gaat nog een fles opvolgmelk.



Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Ik voed mijn meisje bij ala rapley, en krijgt van het avondeten heel erg weinig binnen.

Alles bij elkaar misschien een grote eetlepel ofzo, waarschijnlijk nog wel minder. Als we pasta/rijst eten ofzo dan krijgt ze wel iets meer binnen.

Daarna krijgt ze altijd een toetje of een stuk fruit. En ook daarna een fles van 200cc. Die fles gaat vanzelf wel minder worden als ze meer avondeten binnen krijgt. Want na haar boterham in de middag drinkt ze nog maar 150 soms zelf minder dat is ze ook zelf aan het afbouwen.



Mijn meisje krijgt niets gepureerd, alleen het ‘toetje’ zelfgemaakt fruithapje.



Voor 1 jaar kunnen ze nog alle voedingstoffen uit de fles halen (mits ze genoeg opvolgmelk binnen krijgt), BIJvoeding heet niet voor niets BIJvoeding :thumbup:

Ligt eraan hoe Roan zich voelt, of ie honger heeft. Soms 10 happen anders zijn bordje helemaal schoonleeg en dan nog danone na.

Ligt eraan hoe Roan zich voelt, of ie honger heeft. Soms 10 happen anders zijn bordje helemaal schoonleeg en dan nog danone na.


Krijgt hij daarna nog een fles voordat hij naar bed gaat?

@ Romata, Ja het is inderdaad allemaal nog bijvoeding... Komt vanzelf! Omdat mijn meissie 's nachts wakker is of al vroeg in de ochtend vroeg ik me alleen af of zij dan overdag wel genoeg binnenkrijgt, maar dat lijkt mij wel als ik het bij elkaar zie. Ook al drinkt en eet ze niet alles op ze krijgt toch best wel wat bij elkaar gesprokkeld haha. Vanmorgen bijna een hele boterham met appelstroop en vanmiddag een hele boterham met smeerkaas, ben trots!

Soms wel soms niet… Ligt eraan hoe behoeftig die is.

het is duidelijk heel wisselend. Noortje is nu ongeveeer 9,5 maand en eet heel goed. Ze eet een heel potje voor 8 maanden. Soms laat ze wel wat staan, maar niet vaak. Als we iets eten wat geschikt voor haar is, laten we haar met de pot mee-eten, maar dat gebeurt nog niet zo vaak. Wel krijgt ze haar potje meestal eerder dan wij gaan eten. Als wij eten zit ze er vaak gezellig bij en geven we haar nog wel eens een stukje groente in de hand.



Tot nu toe krijgt ze voor het slapen nog een papfles. We hebben deze onlangs van 180 cc verlaagd naar 150 cc. Ik wil het langzaam gaan afbouwen.

Vanavond echt maar een mini fles… Hier Roan vanavond gewoon boontjes uit het vuistje, was niet veel, maar hij vond het wel lekker :drool: :drool:

Hier zit ook even te rommelen met eetritme…

Het was:

8.00 200 ml opvolgmelk

10.00 fruithapje

12.00 boterham met dixap

15.30 200 ml. opvolgmelk

17.00 warme hap (vers gemaakt; aard/groente vlees of iets met rijst of macaroni)

toetje na; magere kwark met een beetje dixap

18.30 200 ml papfles



Twee weken terug bij CB geweest en ik had aangegeven dat de papfles niet goed meer ging. Hier gaven ze ook aan dat deze er rond de 9e/10e maand of zou gaan.

Ik ben die fles al aan het afbouwen door 100 ml papfles te geven en sinds 2 dagen helemaal niets (gaat prima).



Nu geef ik bij de boterham 100 ml opvolgmelk en rond 15.30 nog 150 ml met iets extra’s (koekje, soepstengel of rijstewafel ga ik nog proberen)…



Mijn ervaring is inmiddels dat ze het zelf goed kunnen aangeven of ze genoeg hebben of nog honger/dorst hebben.

Dames, een korte update!



Sinds 2 weken eet mijn meissie helemaal mee met ons :slight_smile: Geen olvaritpotjes meer, ben zo trots. Als wij nu iets eten dat ze niet mag (of eigenlijk wat ik nog niet goed vind voor dr) krijgt ze een portie ander eten uit de diepvries, gaat prima! Het enige wat ik nog lastig vind is rauwkost/wokgroenten en rijst en couscous enzo omdat ze dat nog niet goed wegkrijgt of opgepakt krijgt. Voeren mag ik haar allang niet meer dus rijst enzo is wat lastig en de harde groente kan ze nog niet zo goed kauwen. Maar voor de rest gaat het :thumbup: ! Zo zie je maar weer, alles lost zichzelf weer op met die kleintjes. Dacht laat het nog even weten omdat je vaak niet meer hoort hoe het “afloopt”… :mrgreen:

Hier eet Roan ook al een maand met de pot mee, gaat prima en ik mag hem nog steeds voeren :inlove: , vind ie prima, alleen het brood doet ie zelf. En hij heeft tot nu toe alles mee gegeten, van groente, tot soep, bami, hij vind alles lekker. Vanavond krijgt ie voor het eerst ovenfrietjes, die vind ie vast lekker :mrgreen: , echt vreetkikkertje is ie.