Avond/nacht ritme

Dean is vanaf het begin een moeilijke slaper geweest. Tot hij 4 weken was sliep hij enkel de nachten in zn bedje. Overdag en 's avonds sliep hij gewoonweg niet.

Vanaf dat hij 4,5 wk was is hij ineens 's avonds in bed gaan slapen en een paar dagen later werd het overdag ook iets beter. Het slapen op zich is nu geen probleem meer. Hetzij hij overdag wordt ingebakerd.

Tot afgelopen vrijdag bakerde ik hem ook voor de nachten in en maakte ik hem rond 22.30 wakker voor de laatste voeding.

Hij werd dan om een uur of 2 wakker. Kreeg z’n speentje en viel weer in slaap tot een uur of 4. Met een speentje kon ik zn voeding tot 5 uur rekken. Echt honger had hij namelijk niet.

Die vrijdag kreeg hij z’n laatste voeding om 21.00 uur. En ineens werd hij niet om 2 uur wakker, maar om 3 uur. Ook toen zijn voeding tot 5 uur kunnen rekken.

Ook een keer zn laatste voeding om 20.00 uur gegeven. Toen werd hij wakker rond 2 uur. Speentje erin en hij sliep weer een tijd door. Z’n eerste voeding kreeg hij rond kwart voor vijf.

Maar. Nu slaapt hij dus het beste als hij zn laatste voeding om 21.00 uur krijgt. Alleen. Hem ophouden tot die tijd vind ik geen optie. Hij is dan namelijk wakker vanaf een uurtje of 16.00 a 17.00 's middags.

Dus…hebben jullie suggesties of advies voor mij!

Ik ben namelijk bang dat ik op deze manier geen ritme krijg en met het vooruit zicht dat ik over een paar weken weer moet gaan werken (onregelmatige diensten) wil ik dus wel graag een ritme krijgen.

En kan je die fles van 21.00 niet in zn slaap geven??

Aukje krijgt dr fles van 23.00 ook gewoon in dr slaap…

Hij wordt wakker als ik hem uit bed haal. En laten liggen en voeden is niet mogelijk met bv :wink:

Gister heeft hij z’n laatste voeding om 21.00 gehad. Hij is in mijn armen voor die tijd in slaap gevallen.

Om 1.45 werd hij wakker. Tussendoor nog een paar keer wakker geweest en uiteindelijk werd hij om half 6 weer wakker.

Ik herken het wel. Omdat mijn zoontje ook rond een uur of 2 wakker bleef worden voor een voeding probeerde ik de laatste voeding zo laat mogelijk rond een uur of 22-23u te geven, dus ook zoveel mogelijk in zijn slaap. Ik moet wel zeggen dat ik vaak toen al afgekolfde melk gaf (ook omdat mijn man meehiepl). Maar je kan het natuurlijk ook aan de borst proberen.

Bij ons hielp het verlaten van die voeding helaas niet, omdat ie slapend toch veel te weinig dronk en soms ook gewoon niet. ik ben het wel blijven aanbieden. Uiteindelijk hielp het wat toen ik bij 4 maanden wat rijstebloem in afgekolfde melk gaf, dat vulde wat beter. Maar eigenlijk bleef het een ‘probleem’ en duurde het tot 5 maanden voordat ie eindelijk doorsliep. Niet om je de moed te ontnemen!! :-*

Hier willen de voedingen er na 20.00 ook niet meer in. In het begin lieten we dr slapen tot ze wakker werd, namelijk pas om een uur of 2/3 's nachts. Dan kreeg ze een volle fles. Toen ze dat een paar keer had gedaan, ben ik haar 's ochtends gaan wakker maken, omdat ik 's avonds niet uitkwam, dat wil zeggen, dan kwam die vijfde fles na 21.00 en had ze soms maar vier voedingen op een dag. Wakker maken had geen zin, ze werd of niet wakker of ik kreeg er maar 30 a 40 cc in en meestal werd ze dan na een uurtje weer wakker omdat ik haar uit haar diepste slaap had gehaald (of ze spuugde omdat ze slapend aan het drinken was, ook geen optie)

Ik ben dr toen om 6.30 gaan wakker maken en toen gekeken welk ritme ze zelf ging pakken. Om 9.00 wilde ze toen weer een fles om vervolgens 2 keer tot 4 uur tussend e voedingen te laten. 's Avonds is haar wakkere tijd, dan slaapt ze niet echt na de voeding van 17.00/17.30 en moppert ze wat en slaapt af en toe. Dan krijgt ze om 20.00 de fles. Heb dit 3 dagen gedaan, dus elke ochtend om 6.30 gepakt. En nu meldt ze zichzelf om 6.30. Vervolgens drinkt ze om ca. 9.30 / 13.00-13.30 / 17.00/17.30 en rond 20.00. Nu is ze deze week gaan slapen vanaf 20.00 tot 6.00/6.30, dit doet ze dus al 8 dagen. Ze drinkt alle flessen leeg 150+5 en soms wil ze nog een schepje extra. Inmiddels weegt ze ruim 5 kg (was ruim 8 pond bij geboorte).

Een enorme luxe dus qua slapen…zwangerschap en bevalling waren bagger, dus ik beschouw het maar als een cadeautje van de natuur. Op het CB was het geen probleem, alleen aankijken in het begin ivm bloedsuikerspiegel. Ze moet wel alert zijn en goed wakker te maken, nu als ze wakker is, dan doet ze wel net alsof ze al vier uur heeft liggen bleren :wink:

Succes met deze puzzel!

xMarilene

Wat ik doe weet niet of je er wat aan hebt… Ik baker Ravi altijd in…Slapen is met bakeren anders zit je straks met afbouwen… Hij gaat standaart 7 uur in bad of word gewassen. pyama aan.Voorlezen met grote zus… Dan heeft hij om half 7 bv gehad he… Daarna om half 8 soms eerder bij tekenen van moeheid op bed…Dan om 23.00u haal ik hem eruit en dan geef ik hem bv op zijn kamer heb ik een lekkere stoel voor en leg hem daarna weer in bed… En dan slaapt hij meestal zonder speen gewoon door tot half zes…

Weet niet of dit voor jou werkt hoor anders moet je dit es ff lezen…

http://www.inbakeren.nl/slaappatroon.htm

@aapie wrote:

Dus…hebben jullie suggesties of advies voor mij!

Ik ben namelijk bang dat ik op deze manier geen ritme krijg en met het vooruit zicht dat ik over een paar weken weer moet gaan werken (onregelmatige diensten) wil ik dus wel graag een ritme krijgen.

Ik kan me voorstellen dat je het prettig zou vinden als het ritme van je kindje aan zou sluiten op jouw dagelijkse structuur. Je kindje is echter nog erg jong. Van een echt vast ritme is op die leeftijd vaak nog geen sprake, dat heeft tijd nodig. Voor jezelf zal het waarschijnlijk meer rust geven wanneer je probeert te accepteren dat het nu eenmaal even zo is. Probeer het jezelf gemakkelijker te maken door op tijd naar bed te gaan, zodat je toch je rust krijgt. De nachtelijke onderbreking zal waarschijnlijk minder energie vergen als je je zoontje gewoon even voedt zodra hij zich meldt. Hij kan dan voldaan en lekker rozig weer verder slapen en de rustgevende werking van het hormoon oxytocine (dat o.a. zorgt voor het toeschieten van de melk) helpt jou ook om gemakkelijker weer in slaap te komen. Houd jezelf vooral lekker warm wanneer je je bed uit moet voor een nachtvoeding. Niet teveel naar de tijd op je wekker kijken kan bijdragen aan de rust in je hoofd die je nodig hebt om weer te gaan slapen.

Naarmate je kindje ouder wordt, zal hij uiteindelijk vanzelf een voedingsmoment laten vervallen.

Wellicht kun je verder nog uit de voeten met het boek “Lekker slapen zonder huilen” van Elizabeth Pantley?

Met betrekking tot onregelmatige diensten is het denk ik goed om te weten, dat je tot zes maanden na de bevalling geen nachtdiensten hoeft te draaien en geen overwerk hoeft te doen. Dit is wettelijk geregeld in de Arbeidstijdenwet, maar je moet het wel van te voren met je werkgever bespreken. Meer informatie over borstvoeding, ouderschap en werken kun je vinden op:

Bv.com-bv en werken NL

Voedingscentrum-Bv en werk

CNV-Zwangerschapsbrochure