AUW!

Wie kan me helpen? Mijn tepels doen ontzettend veel pijn tijdens het aanleggen. Zit echt de eerste minuut dat Falco drinkt met kromme tenen op de bank. Ik ken dit helemaal niet van Babet. Bij haar had ik daar geen last van. Ja, de eerste dagen was het wat gevoelig natuurlijk. Maar Falco is nu al 15 dagen.

Wat zou het kunnen zijn? Spruw? Kloofjes? Of toch gewoon een kwestie van wennen?

Kan ik spruw zien? En kloofjes. is dat te zien? Want mijn tepels zien er (naar mijn idee) normaal uit.

Ik had hetzelfde bij Bas, toen gestopt. Nu bij Sanne al naar een paar dagen, ik ben een tepelhoedje gaan gebruiken van het merk meleda en nadien na 2 dagen van de pijn af. Het kan natuurlijk ook spruw zijn, maar dat kan de ha zien.

Allereerst gefeliciteerd!



Tepelpijn in de eerste weken is vaak het gevolg van niet goed aangelegd zijn. Daardoor kun je kloofjes krijgen en dat gaat pijn doen.

En pijn hoort er niet bij! Bij het eerste aanzuigen kan het een beetje vervelend voelen als je toeschietreflex op gang komt, maar tijdens het voeden (en daarna) hoort het geen pijn te doen. Het is dus géén kwestie van doorbijten, maar even kijken wat er anders kan.



Informatie over goed aanleggen vind je hier.

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als-je-aanlegt.html

en hier

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoeding-het-belang-van-goed-aanleggen.html

Kijk eens of je iets kunt met die tips.



Kloofjes kun je vaak wel zien maar niet iedere moeder herkent ze. Daarom is dat lastig. Daarom geef ik ook informatie over spruw hierna, dat is nl. makkelijker te herkennen. Als dat het niet is, mag je er van uit gaan dat het een aanlegprobleem is.



Spruw herken je aan witte plekken/ wit waas in het mondje bij de baby, onrust tijdens het drinken, klakkend geluid bij het drinken, parelmoerglans op de lippen.

Bij jezelf herken je het aan pijnlijke branderige tepels, ook na het voeden, rode schilferige huid rondom de tepels, soms ook wit waas/parelmoerglans op de tepels.

Als jet dat herkent, dan kun je via de huisarts medicijnen krijgen, vaak een creme voor jezelf en een orale gel/suspensie voor je kindje. Dit breng je een beetje aan na elke voeding (dus niet 4x per dag zoals in de bijsluiter staat, dat is voor kunstgevoede kindjes) Hiervoor deel je de totale hoeveelheid voor de dag door het aantal voedingen, zoveel kun je geven. Blijf die twee weken door gebruiken nadat alle symptomen weg zijn.

Verder is bij spruw goede hygiene belangrijk. Handen voor en na elke voeding en verschoning goed wassen, maar niet met antibacteriele zeep. Gebruik liever lactacyd zeep, die is schimmeldodend. Verder kun je het beste alles wat met melk in aanraking komt wassen op 60 graden, met een scheutje azijn door het laatste spoelwater. Denk ook aan bh’s, spuuglapjes, kleertjes waarover gespuugd is, lakentjes etc.



Met tepelhoedjes kun je beter uitkijken, hierdoor kan je melkproductie teruglopen en ze mogen het beste alleen gebruikt worden onder begeleiding van een lactatiekundige. Bovendien lossen ze het probleem (aanleggen/spruw) niet op.



Mocht je nu nog meer vragen hebben dan kun je natuurlijk altijd bellen naar de VBN of LLL. Telefoonnummers vind je op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl en http://www.lalecheleague.nl

Op de site van de VBN kun je ook evt. de brochure over het voorkomen van pijnlijke tepels downloaden (nr.3)



succes en als je er niet uitkomt: vragen!

Dank je Kiddo!

Ben vanmorgen toch even langs de huisarts gelopen en het is in ieder geval geen spruw.

Ben bang dat ik hem toch verkeerd aanleg. Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat hij zijn mond beter open doet? Babet deed haar mond altijd veel verder open en waarschijnlijk ging het daarom veel beter.

Ik ga ff die brochure downloaden en even op mijn gemak lezen.

Het mondje ver open laten doen is een kwestie van oefenen.

Je kunt het bovenlipje met de tepel strelen, daardoor wordt de hapreflex opgewekt. De kunst is om echt met de tepel bij het neusje te beginnen. Als het mondje open gaat, dan kantelt het hoofdje achterover. Pak maar eens een pak melk uit de koelkast een neem daar zelf een paar slokken uit. Díe positie met het hoofd wil je bereiken.

(en vergelijk maar eens het volgende : probeer nu met je kin op de borst uit hetzelfde pak melk te drinken. Zie, dat gaat niet, je krijgt je mond ook niet ver open zo ;))



Pas op het moment dat het mondje echt heel ver open gaat, breng je de baby naar de borst. (En niet de borst naar de baby.)

Als het goed gaat, zie je beide lipjes naar buiten krullen en moet het -na het eerste aanzuigen- prettig aanvoelen, dus iig geen pijn. Heb je wél pijn, dan meteen afkoppelen door met je pink het vacuum te verbreken en opnieuw aanleggen. Beter een keer meer aanleggen dan doorvoeden met pijn.