Een stoelverhoger mag alleen op korte ritjes en is bovendien niet zo fijn voor kindjes op langere ritten. Als ze in slaap vallen kunnen ze hun hoofd niet goed kwijt.
Waar staat dat een stoelverhoger alleen mag voor korte ritjes :think: ? Tim zit al een poosje op een stoelverhoger, en dat gaat prima. Het lijkt me niet dat die dingen verkocht worden voor alleen korte ritjes hoor.
Dat heb ik vorige maand gelezen op de site van de ANWB ! Ik kon het gisteravond niet meer terugvinden maar het stond er echt op. :think:
Wij zijn ook aan het kijken voor een nieuwe stoel. Ik heb me van de week laten “voorlichten” over de Maxi Cosi XR en de Romer Kid . De prijs is bijna hetzelfde, de MAxi Cosi heeft echter als voordeel dat daar een "ruststand"op zit. Deze is wel minimaal, maar oke…
Ik vond persoonlijk de stof van de MAxi Cosi lekkerder voelen EN beter afwasbaar.
Een stoelverhoger vind ik echt iets voor kindjes van een jaar of 6 misschien. Voorlopig hier nog aan de stoel dus.
Geknipt en geplakt uit pdf-folder op de site van ministerie van verkeer en waterstaat (waar ik toevallig ook werk… :mrgreen: )
Groep 2 en 3: Zittingverhoger (ook wel booster seat genoemd)
Het kind zit op de zittingverhoger en wordt vastgemaakt met de autogordel. De zittingverhoger zorgt ervoor dat het diagonale deel van de autogordel niet langs de hals, maar over de schouder van het kind loopt. Ook zorgt de zittingverhoger ervoor dat de heupgordel over de heupen en niet over de buik loopt. Dit laatste kan voor ernstig inwendig letsel zorgen. Zittingverhogers zijn er met en zonder rugleuning. Het beste is om er een te kopen met (afneembare) rugleuning. De rugleuning is meestal in hoogte verstelbaar en zorgt voor betere zijwaartse
steun als het kind onderweg in slaap valt. Bovendien biedt de rugleuning enige bescherming bij aanrijdingen van opzij. Ook zorgt de rugleuning ervoor dat het kind iets naar voren komt en daardoor de knieën kan buigen. Dat zit prettiger en voorkomt onderuit zakken. Als het kind onderuitgezakt zit, zit de heupgordel niet goed meer en dat kan weer tot buikletsel leiden bij een botsing.