autostoeltje

Ik zag bij de hema een nieuw type autostoel, van 9-36 kilo. Klinkt ideaal en de prijs staat me ook wel aan. Daar moet ik bij zeggen dat de keren dat wijautorijden in een jaar op twee handen te tellen zijn, of misschien wel een. Honderden euro’s uitgeven aan een stoeltje wil ik dus niet, maar ik wil uiteraard wel dat hij veilig zit…

Iemand die iets meer weet over veiligheid en verschil tussen nonamestoeltjes en dure stoelen? Ik twijfel wat wijsheid is, marktplaats en dan een goed bekend staande stoel/merk ( maar dan krijg je weer t verhaal dat je nooit zeker bent of er een ongeluk mee gebeurd is) of een noname nieuwe.

Wij hebben een noname stoeltje van de karwei en hij is goed gekeurd.

Je zou eventueel bij de consumentenbond kunnen kijken of er soms testen zijn geweest.

Goedgekeurd betekent meestal dat de stoeltjes aan de minimale eisen voldoen. Anders mag hij niet verkocht worden in NL :wink:

Bij mijn ouders in de auto zit ook zo’n soort stoeltje. Wordt idd niet vaak gebruikt gebruikt dus vind ik het oke.

Idd bij consumentenbond / anwb doen ze er meer testen mee. Dus of ze ook meer beschermen dan minimaal. Misschien daar eens op zoeken?

Heb even gezocht :wink: (kan toch niet slapen :roll: )

Testresultaten van anwb zijn via google heel makkelijk te vinden via zoekterm autostoeltjes test :thumbup:

No name = geen naam = niet getest door anwb.

Oh super dankje! Ik ga ook eens even kijken.

Dan is dus eigenlijk de vraag, zijn die minimale eisen wel voldoende… Nou ja, daar zou je toch vanuit moeten kunnen gaan he?

Wij hebben het stoeltje van de Hema. En hij bevalt prima.

Ik heb ook een noname stoeltje en voldoet prima…kan hem zelfs tegen de rijrichting in zetten voor als ze nog heel klein zijn en kan lekker in ligstand.

Voor mij geen dure stoelen meer hoor!!

Bij de halfords hebben ze vrij goedkopen autostoeltjes,

zeker voor korte ritjes zijn ze goed genoeg…

jammer dat je niet uit mijn regio komt, heb er nl nog 1 staan, die ik nooit gebruik…

Tja… ik vind het echt altijd heel apart hoe mensen hierin staan… Een autostoeltje heeft altijd in elk geval CE keurmerk, maar dat zegt alleen maar iets over het materiaalgebruik, kindveilig (het stoeltje zelf, dat er dus geen giftige materialen, koordjes waar ze in kunnen stikken enz) in verwerkt zijn en dat het dus aan de EU regels voldoet.

Het zegt echter niets over de veiligheid bij botsingen.

Hier hebben wij er altijd voor gekozen om dan nog liever 2e hands een goede stoel met goede testresultaten te kopen dan zo’n goedkope no name stoeltje van karwei of hema. het zijn vaak stoelen van Nania of Bebequo… Beide staan niet goed aangeschreven als het om crashtesten gaat.

En ook al zijn het aantal ritten op 1 hand te tellen… alles is risico calculatie… Een collega van mijn man had in 2007 ook zelden een auto tot haar beschikking, die ene keer dat ze met de auto van haar moeder op pad was, reed ze op een 80 km weg, slipte, raakte een boom en werd haar 2 jarige zoon uit de auto geslingerd omdat de riemen in het stoeltje gewoon uit het piepschuimen frame waren geknapt.

En daar denk ik dan altijd maar aan… dat 1 keer genoeg kan zijn.

Al die mensen die beweren “hij bevalt mij goed” zeg ik ook altijd “hoezo, heb je dat uitgeprobeert met een ongeval?” want pas dan kan je zeggen of een stoel goed is bevallen. Als hij je kind heeft veilig gehouden.

Ik zou het dus niet doen, dan zou ik nog eerder een auto huren en kijken of je er een stoel bij kan huren of lenen… :shifty:

Lune is het voor gebruik onder de 15 kilo (dus 5 punts van het noname stoeltje) dan zou ik voor goed tweedehands gaan. Zodra je kind de 15 kilo over is en dus eigenlijk de gordels van de auto gebruikt voor de veiligheid en de stoel bijna alleen nog de functie zitverhoger heeft…boeit de naam ook niet echt meer. Je autogordel is dat het middel dat de grootste veiligheid levert. Alle soorten zitverhogers van welk merk dan ook bestaan enkel uit hard plastic of piepschuim met een laagje en zorgen ervoor dat je kind ‘goed’ in de gordels zit qua hoogte.

Mijn oudste gaat zo heel af en toe bij opa en oma logeren en daar hebben we een goedkoop (Narnia) stoeltje. Zitten wel zijkanten aan en een 5 puntssysteem maar dat laatste gebruiken we dus niet. Overigens hoe goed een stoel ook getest is, een heeeeeel groot deel van de veiligheid komt ook voort uit hoe je de stoel bevestigt in de auto. Mij leek altijd de isofix systemen het meest fijn en veilig omdat je de stoel letterlijk aan je auto vastmaakt. Maar helaas kan dat dus maar bij een beperkt aantal merken en modellen auto.

Wij hebben onze autostoel bij babyvalue punt nl gekocht. (je moet wel even kijken hoe het zit met de verzendkosten, bij sommige stoeltjes moet je nog wel wat bij betalen sommige zijn gratis verzenden).

Ja Cell, wat jij zegt dus… Alleen dacht ik dat die veiligheidskeuring wel degelijk ook een crashtest inhield ook.

Huren is geen optie, als we met de auto gaan is het meestal de auto van opa die. Ons even terug naar huis brengt of een enkel keertje dat we die lenen. Er staam al verhogers in voor de andere kids maar een stoel hebben we niet meer.

helaas niet… er zijn iets van 3 crash research centra in europa… Duitsland, frankrijk en nog 1… anwb test in Duitsland bij het research centrum van Recaro/britax/romer… die zitten in de race industrie en recaro en britax maken dus ook kinderautostoelen. Het materiaal is echt anders van hun stoelen. Zo zijn maxi cosi stoelen van hard kunstof en die van recaro en britax (fabrikant van romer stoelen) van composiet. Romer gaat zelfs zo ver dat je na een ongeval de stoel bij hen kan laten nakijken op materiaal schade. Dus ik zou echt wel een 2e hands romer durven kopen.

Rondvragen op school? Dat heeft hier bij de komst van Suus echt veel opgeleverd.

Verder ga ik mee met Rhi… hier hebben we ook gewoon chicco stoelverhogers van plastic die bij de kruidvat wegkomen, maar ja, onze oudsten zitten dan ook gewoon in de riem, die moet ze veilig houden. De stoel is enkel maar om te voorkomen dat de riem in hun keel snijdt.

Maar idd, zolang je kind veilig gehouden moet worden door het 5 punts gordeltje van een stoel, zou ik ten alle tijde gaan voor een kwaliteitsstoel. Er is ergens rond 2010 ook een heel onderzoek gepubliceerd in het AD dacht ik, dat de consumentenbond onderzoek had gedaan naar de kwaliteit van 2e hands auto stoelen versus goedkope semi piepschuim gevulde autostoelen van minder dan 60 euro en hun conclusie was ook dat een 2e hands stoel dan altijd nog “veiliger” was dan een goedkoop exemplaar… Sindsdien ben ik helemaal genezen… :shifty:

Dan klopt mijn antwoord niet.

Ik dacht dat het om een stoel verhoger gaat.

Die hebben wij van noname vanwege het fijt dat je gordels in je auto het werk moeten doen en niet je stoel/ verhoger

De auto stoeltjesvoor de groep na de maxi cosi hebben wij wel van een merk via consumentenbond test gekocht.

Wij hebben ook die van de HEMA voor onze dochter van 4,5. Ze zit dan vast met de gordel van de auto zelf. Vind de stoel wel fijn omdat ze toch wat meer beschermd zitten dan alleen op zo’n verhoger. De gordel van de auto gaat bij het stoeltje ook door een gleuf zodat deze niet in de nek snijd.

Daarvoor hadde we de maxi cosi tobi, bij ons vielen ze wel vaker in slaap onder het rijden en deze kan in ligstand.

Ik heb inmiddels een tweedehands romer op de kop getikt. Even wat rondgevraagd en dat leverde al snel een mooie stoel voor een paar tientjes op. `in elk geval bedankt voor de input, die trok me toch over de streep om hiervoor te kiezen!