Autostoeltje nog bruikbaar na aanrijding?

Mijn man heeft afgelopen week een frontale aanrijding gehad. Hij is gelukkig ongedeerd, maar de auto total loss. Het zitje van Stef stond achterin in het midden. Stef was (goddank) niet mee. De auto heeft de klap dus midden voor gehad. Niet in de buurt van de autostoel. Maar, de kinderwagen die in de kofferbak lag is door de klap wel flink beschadigd.



Hoe zit dat met het autostoeltje, kunnen we die nog zonder problemen gebruiken?

Van 3VO:



Moet ik het autostoeltje vervangen na een botsing?



Vervang het autostoeltje als u met de auto een botsing heeft gehad, óók als u aan de buitenkant geen schade kunt ontdekken. De kunststof kan namelijk wel degelijk beschadigd zijn zonder dat dit met het blote oog te zien valt

Ik heb ook altijd gehoord dat je een autostoeltje na een aanrijding niet meer moet gebruiken! Misschien kun je het aan de verzekering opgeven?



Gelukkig trouwens dat je man ongedeerd was!

Nee ik zou hem niet meer gebruiken.

Je kunt de schade idd bij de verzekering opgeven… Brienden van ons hebben destijds wel gedaan ( was toruwens bij Univé )

En hebben ik meen deels bedrag terug ontvangen



Succes, :thumbup: :-*

Een autostoeltje reageert net zoals een bromfiets/motorhelm. Er staat een soort spanning op die ervoor zorgt dat tijdens een klap (aanrijding) de energie van de aanrijding wordt geabsorbeert.



Na die klap is die spanning weg en is het stoeltje (net zoals een helm) niet meer veilig.



Ik zou dus, zeker na een stevige aanrijding de stoel vervangen, al was het maar voor het “veilige gevoel”…

Ik zou hem ook vervangen.

Soms kun je het stoeltje, daar waar je hem gekocht hebt, ook helemaal na laten kijken, of die nog veilig is.

Maar ja, vraag me af of dat ook niet prijzig is.

Zeker als de kinderwagen achterin flink beschadigd is, zal ook de kinderstoel wel degelijk een opdoffer hebben gehad.



En veiligheid van je kind staat voorop… dus niet meer gebruiken en misschien kan je het via de verzekering vergoed krijgen.



Annamarie

Ook als het kindje er niet in zat?

Vraag ik me af, het kind zorgt er nl voor dat de krachten op de gordels ed toenemen…

Weet ook niet of het dan bij de verzekering verschil maakt.



Gelukkig zat Stef er niet in… :shifty:

Mij is altijd gezegd; Ongeluk = zitje vervangen. Ook al is schade niet zichtbaar.

Ik zou sowieso t risico niet nemen.

zou hem vervangen

@Nicje wrote:

Ook als het kindje er niet in zat?

Vraag ik me af, het kind zorgt er nl voor dat de krachten op de gordels ed toenemen…

Weet ook niet of het dan bij de verzekering verschil maakt.



Gelukkig zat Stef er niet in… :shifty:




Precies, dat zegt mijn man dus ook. Volgens hem heeft de stoel niet tot nauwelijks een klap gehad. Deze zit immers vast aan de bank en er zit te weinig gewicht in de gordels (omdat Stef er niet in zat) om een terugslag te krijgen…



Hmmmmm, lastig hoor. Ik zal de verzekeraar er eens over bellen.



Bedankt in elk geval voor jullie reacties!

Nou, ik ben eruit en zal jullie ook even op de hoogte brengen. Wie weet waar deze info ooit nog goed voor is :roll:



Ik heb de autoadvieslijn van de ANWB gebeld en zij verzekerden mij dat;

als er geen kind in de autostoel zit tijdens de botsing,

deze wel vast zat, maar niet geraakt is,

en de de bank waarop de stoel is aangebracht geen schade heeft opgelopen,



dat de dan autostoel gewoon bruikbaar is en geen verminderde veiligheid biedt.



Dus, we kunnen hem met een gerust hart blijven gebruiken.