Autostoel.

Mijn schoonouders hebben een autostoel (Merk: maxicosie) in huis gehaald voor als ze weg moeten en Katie zo kan meenemen. Opzich helemaal top maar… Ze hebben de autostoel in het midden op de achterbank vastgezet op 3puntsgordel… Een of ander manier zit ik met een knoop in mn maag omdat er speling inzit. Heb voor de gein heen en weer geschud en vraag ik me af of het echt mag/kan!

Ik weet dat er tegenwoordig bij nieuwere auto’s beveiligiging is maar waarom blijf ik dat gevoel houden? Wil niet op me geweten dat er wat mis gaat onderweg! :frowning:

En daarom wou ik dus vragen of ze wel uberhaupt midden op de achterbank mogen vastmaken!

bvd,

Marii…

Wij hebben de mc altijd midden achterin. Schijnt de veiligste plek te zijn…

Hoezo zit er speling in? Meer dan op een andere plek?

Hier staat hij bij mijn ouders ook op de middelste plaats achterin. En speling houd je altijd een beetje met de gordels. Als er een noodstop gemaakt moet worden mag je er toch wel vanuit gaan dat de gordels blokkeren.

Zelf zou ik niet snel kiezen voor de middelste plaats, ik vind het vreselijk onhandig om mijn zoontje erin te zetten, maar verder maak ik me geen zorgen over de plaats hoor.

In mijn oude Peugotje zit het autostoeltje voorin, wel zo gezellig, maar of dat nou veiliger is dan in het midden achterin… niet persé lijkt me.

Kijk eens op de website van MC.

Daar kun je volgens mij bij de stoel het autotype opzoeken en daar kun je dan zien op welke plaatsen een autostoel bevestigd mag worden.

Wij hebben isofix autostoelen :thumbup: (en de gordel er ook nog doorheen)

Oke dank jullie wel! :-*

Naja… Dan zal het wel goed zijn en moet ik het maar accepteren! ze blokeren idd als er hard geremd wordt.

Op zich is middenachter wel de veiligste plaats in de auto, en ik zou ook niet weten waarom het niet zou mogen?

Wat ik wel merk in onze auto, is dat in het midden een soort bobbel zit, en als ik daar het stoeltje neer zet, dan is die minder stabiel, in de bochten valt hij een beetje naar opzij soms. Dus om die reden zal ik hem niet gauw in het midden zetten bij ons.

Wat ook kan helpen (maar hangt ook van de auto en van het stoeltje zelf af) is om op de plek van het stoeltje de hoofdsteun weg te halen (als die er zit). Soms komt het stoeltje daar precies tegenaan, en staat dan eigenlijk niet stevig met de rugleuning tegen de bank. Maar dat zou je even moeten proberen.

Heb inderdaad wat anderen ook zeggen gehoord dat het veiliger is en hoor het wel vaker van mensen. Vindt het zelf wat onhandig omdat ik dan de hele auto in moet om me dochter vast te maken, dus heb de stoel hier gewoon aan de zijkant.

onze jongste zit met zijn stoel ook in het midden… tussen zijn grote broers :smiley:

Op deze bank wil het ook, in de vorige auto hebben we nooit een stoel in het midden gehad omdat daar dus idd een soort bobbel liep en de stoel niet stevig stond… en dan mag het uitzicht nog zo leuk zijn voor de kinderen… dat vond ik niet fijn.

Overigens is de veiligste plek de plek achter de bestuurder… dit omdat een bestuurder altijd zichzelf wegstuurt van een ongeluk/gevaar, puur op instinct.

In dat opzicht zit je als bijrijder en achter de bijrijder het minst veilig in geval van uitwijkacties… (heb ooit slipcursus gevolgd en kregen dit dus mee bij de theorie en later in de praktijk bleek het idd zo te werken bij onverwacht obstakels dat je jezelf wegdraait van dat obstakel en zo 9 van de 10x je bijrijder dus juist recht op dat obstakel afgaat).

Mamamarije: dat is interessant… ik heb de stoel schuin achter me staan zodat ik hem snel in het oog heb voor een stoplicht ofzo… maar het is idd zo dat je eerst je eigen positie veilig stelt bij een aanrijding :think: .

Ik heb een MC Tobi en een Priori. En het valt me op dat er op de Priori sowieso meer speling op de gordel zit dan bij de Tobi (ook als ik er een sterke vent aan laat trekken voor optimale stevigheid).