Autostoel voorin plaatsen

Denk wel dat het hier goed staat.

Mag een autostoel groep 2 (vanaf 9 tot ca 15 kilo) voorin op de passagiersstoel als je airbag hebt en die dus niet kan uit zetten?

Ik kan het eigenlijk nergens vinden.

Alvast bedankt.

Een autostoeltje van groep 2 is toch van 15-25 kilo?

En van 9-18 kilo is groep 1?

Ik dacht dat je alleen een autostoeltje voorin mag zetten als de airbag uit geschakeld is… of is dit alleen bij de MC???

Ik weet het ook niet precies, zal ff google inschakelen :wink:

Groetjes, Marieke

het mag wel, maar het wordt niet aangeraden…

De klap van een airbag komt namelijk behoorlijk aan (gebroken neuzen ed bij volwassenen komen bijv. ook best wel voor na een botsing waarbij de airbag eruit kwam) en een kind kan natuurlijk minder hebben als een volwassen persoon.

Het is niet verboden zoals bij een maxi cosi.

Zelf zou ik toch kiezen voor een plek achterin (er even vanuit gaande dat er wel een achterbank is en het niet om een 2 zits sportwagentje gaat :lol: ).

O ja ze tellen vanaf 0. Dus ik bedoel groep 1 vanaf 9 kilo. Bijvoorbeeld de maxi cosi tobi.

Airbags

Door de kracht waarmee een airbag zich opent bij een ongeval, kunnen kinderen levensgevaarlijk gewond raken. Heeft een auto een passagiersairbag zet dan NOOIT een baby-autostoeltje of een kinderautostoel op de passagiersplaats. Liever ook niet wanneer de airbag is uitgeschakeld. Kinderen onder de 9 jaar lopen gevaar als ze bij een airbag zitten. Wil je een kind van 9 jaar of ouder op de passagiersstoel vervoeren, zet de stoel dan zo ver mogelijk naar achteren om de afstand tot de airbag zo groot mogelijk te maken. Vervoer ook nooit een kind op de passagiersstoel als de airbag is uitgeschakeld. Er is een ongeval bekend waarbij de uitgeschakelde airbag alsnog door de klap van de botsing ontplofte. Gevolg: kindje dood. De kans bestaat bovendien dat je in de haast wel eens vergeet de airbag uit te zetten. Autofabrikanten zijn sinds kort verplicht klanten te waarschuwen voor het gevaar van een airbag op de plaats naast de bestuurder. Fabrikanten van baby-autostoeltjes zijn dit al verplicht sinds eind 1999.

Gebruiktips

• Is je auto voorzien van een passagiersairbag, zet je kind dan niet in een autostoeltje op de voorstoel. Bij een botsing kan het kind levensgevaarlijk gewond raken. Vervoer je kind ook niet op die plek wanneer je de airbag hebt uitgeschakeld. Er zijn gevallen bekend waarbij een uitgeschakelde airbag onbedoeld toch in werking trad. Ook een zij-airbag geeft risico’s voor jonge kinderen. Kinderen vanaf 12 jaar kunnen wel voorin een auto met airbag worden vervoerd.

zie http://www.mamaenzo.nl/zo_leven/vervoer/artikel/veilig-in-de-auto

Ik weet niet precies waarom je je kindje voorin wilt zetten?

Maar denk dat achterin toch het veiligste is… Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet eens gezien heb hoor…

Ik zou het denk ik niet doen als het niet nodig is.

Wij hebben ook nooit de MC voorin de auto gezet, ook voor de veiligheid (omdat ik dan denk ik de hele tijd naar m’n kindje zou zitten kijken ipv naar de weg voor me :oops: ).

Groetjes, Marieke

In mijn gebakje eh autootje zit die stoel wel op de passagiersstoel, maar ik heb dan ook geen airbag. Bij een 3 deurs is het op zich wel zo makkelijk als je de kant met de deur kan gebruiken voor die stoel… en op de achterbank staan de 2 verhogers (met leuningen) voor de oudste 2… die kunnen er zelf in klimmen en hebben maar klein beetje hulp nodig nog bij vastmaken van de gordel op correcte wijze.

Scheelt mij mijn rug.

Snap dus zeker bij een 3 deurs auto wel waarom die stoel voorin… maar als er een airbag zit zou ik het zelf niet doen.

Mamamarije, hoe ga jij straks je prutsje meenemen?

Past hij/zij nog in de MC op de achterbank :mrgreen:

Maar ik zie ook wel eens een auto met een stoeltje voorin hoor, waarschijnlijk om dezelfde reden als jij aangeeft.

Maar zoals je al zei; je hebt geen airbag. En… het kan ook niet anders bij jullie. Auto = vol :mrgreen:

Daarom was ik ook benieuwd waarom TS kindje voorin wilde hebben. Misschien ook wel omdat ze meer kindjes mee moet nemen?

Groetjes, Marieke

@marieke_dm wrote:

Mamamarije, hoe ga jij straks je prutsje meenemen?

Past hij/zij nog in de MC op de achterbank :mrgreen:

nog niet geprobeerd, maaaaar de bedoeling is dan dat prutsje met de mc op de voorstoel gaat en dan toch de opvolgstoel achterin… de jongste leren we dan in elk geval zelf in de auto te klimmen :slight_smile: En de oudste in het midden op een verhoger zonder leuningen (maar zal dan toch klem zitten tussen de andere 2 stoelen :o ).

Maar ik denk dat ik zelden met het hele spul in mijn gebakje (toyota starlet, weet je even hoe groot :lol: ) zal zitten.

De oudste 2 gaan natuurlijk naar school, dus als ik iets moet waar ik niet lopend kan komen… dan zal ik dat zoveel mogelijk onder schooltijd plannen :thumbup: Dingen zoals CB enzo zullen zij natuurlijk niet bij hoeven zijn.

Wij hebben tijdelijk de auto van schoonpa in gebruik omdat hun op vakantie zijn. Alleen zijn auto is 3 deurs en een mini cuore. Daarom dacht ik, is wel handiger als ze voorin kan. Weet ook helemaal niet of er wel of niet airbag in zit. Overal waar ik ondertussen gegoogled heb staat dat het wel gewoon mag trouwens. Iemand had er zelfs de politie en nog iets op nageslagen. De autostoel dan wel zo ver mogelijk naar achter. Moet morgenvroeg de autostoel overplaatsen. Dan toch eens kijken of er nou airbag in zit of niet. Anders toch maar gewoon achterin.

Wij hebben in de kleine auto het stoeltje altijd voorin, omdat het zo’n gewurm is om hem zonder achterdeuren achterin te zetten. Maar volgens mij mag het in principe alleen zonder airbag, omdat een kind daarin kan stikken, heb ik wel eens begrepen. Gelukkig heeft dat ene oude bakkie van ons geen airbag daar :wink:

In de auto van mijn man (oud 306je, 3 deurs) staat de tobi ook voorin. Zit geen airbag in en stoel staat helemaal naar achter. Het is idd zo’n gepiel om achterin vast te maken. Ook zitten we daar nooit met zn allen in en dochter vind het prachtig om voorin te zitten, je ziet haar echt genieten en kijken wat we allemaal aan het doen zijn :inlove:

Als straks de baby komt gaat de tobi wel naar achter en de mc voorin (zit dus geen airbag). Mijn man rijdt met kinderen ook eigenlijk alleen maar naar kdv wat 3 straten verderop zit. En dochter kan inmiddels zelf redelijk goed de stoel in klimmen, dus niet zoveel getil meer.

@MamaMY wrote:

Mag een autostoel groep 2 (vanaf 9 tot ca 15 kilo) voorin op de passagiersstoel als je airbag hebt en die dus niet kan uit zetten?

Alvast bedankt.

ja, dat mag, mijn vriendin heeft net vorige week de politie gemaild met deze vraag. De airbag moet je juist niet uitzetten omdat die juist een bescherming is voor het hoofje als je wel een ognluk krijgt.

Als de kinderen in een auto stoel zitten die past bij deleeftijd mogen ze dus gewoon altijd voroin.

hier stond de tobi voorin, maar sinds ze bedacht dt ze zelf ook bij de deurklink kon van de auto, (hoe noem je zoiets eigenlijk?) heb ik haar achterin gezet, de duer kan nl niet pop slot, watn je vergrendeld em nl door aan de deurklink te trekken.

@konijn wrote:

@MamaMY wrote:

Alvast bedankt.

ja, dat mag, mijn vriendin heeft net vorige week de politie gemaild met deze vraag. De airbag moet je juist niet uitzetten omdat die juist een bescherming is voor het hoofje als je wel een ognluk krijgt.

Als de kinderen in een auto stoel zitten die past bij deleeftijd mogen ze dus gewoon altijd voorin.

.

Vreemd dan toch dat overal andere regels worden vermeld.

Ik weet niet beter dan dat je kinderen tot 12 jaar niet bij een airbag mag zetten, want de klap van de airbag is te groot voor kinderen.

edit: Ik heb het nog even opgezocht:

van InfoNu.nl

Airbag

Kinderen tot 12 jaar mag je niet bij een airbag zetten. Kan het echt niet anders, dan moet de stoel zo ver mogelijk naar achteren worden gezet.

van ANWB site:

Airbags en kinderen

Montage van een autostoeltje achterin is altijd veiliger dan voorin. Kinderen mogen niet in een naar achteren gericht kinderzitje worden vervoerd op een plaats met een airbag ervoor, tenzij de airbag is uitgeschakeld (handmatig of automatisch). Het zitje kan door de airbag met kracht naar achteren gestoten worden, met mogelijk ernstig letsel voor het kind als gevolg. Het is bovendien raadzaam om kinderen tot 12 jaar niet bij een ingeschakelde airbag te zetten. Kan het niet anders, zet dan de autostoel zo ver mogelijk naar achteren.

Niet alle auto’s hebben een airbag die buiten gebruik gesteld kan worden. Veel garages weigeren dat te doen, omdat zij bang zijn aansprakelijk gesteld te worden als er een volwassen passagier gewond raakt doordat de airbag uitstaat.

de zinssnede ‘als het echt niet anders kan’ doet mij vermoeden dat het dus geen officieel verbod is waardoor je een bekeuring riskeerd.

Naar mijn weten geldt dit officiele verbod wel voor een maxi cosi.

Bij grotere/opvolgstoelen is/lijkt het een dringend verzoek/advies aan ouders het echt niet te doen, WANT het is gewoon nog steeds een te harde klap voor kinderen tot een bepaalde lengte/gewicht/leeftijd.

Zelf zou ik het dus ook nooit doen.

Als er geen airbag zit, prima. Wel een airbag… dan toch ook bij de 3 deurs auto’s het extra werk van achterin tillen etc (en ik weet dat dat echt niet altijd even fijn is).

Mijn oudste (kleuter) zit gewoon voorin naast me en de airbag staat uit. Ik ben onlangs aangehouden door de politie, omdat mijn licht stuk was en ze me daar op wilde wijzen en er is niks gezegd over mijn dochter, die er bij zat. Ze vroegen zelfs nog aan haar of ze alles mooi kon zien zo.

Dus nee, verboden is het niet.

En waarom ze voorin zit? We hebben nogal een groot gezin, wat lastig past in de auto. Het past wel, maar dan ben ik zo lang aan het friemelen, dat dit gewoon de makkelijkste oplossing is.

Daarnaast maken ze elkaar af als ze wel allemaal naast elkaar zitten. En daardoor afgeleid worden, lijkt me niet wenselijk, laatst is er een ongeluk gebeurd met dodelijke afloopt, omdat de moeder werd afgeleid door kids die achterin zaten…

@marieke_dm wrote:

Airbags

Vervoer ook nooit een kind op de passagiersstoel als de airbag is uitgeschakeld.

Echter vind ik het vreemd. :think: Want zowel mn schoon ouders als mn eigen ouders hebben beide een auto waarvan er airbaq ook achterin zit in de zijstoelen van zowel de bestuurder als de passagierstoel. Dus bij MC mag katie (waarvan de Airbaq uitgeschakeld kan worden aan de passagierkant ) niet voorin zitten?

In mijn auto zit katie gewoon of voorin of achterin. Ik heb geen airbaq bij passagierstoel maar wel in mijn stuur…