Autostoel op de passagiersstoel

Even een snelle vraag: mag een autostoeltje of mc op de passagiersstoel (mc met airbag uit natuurlijk) en is dat wel veilig?

Want een kind mag pas met 15 kilo in gordels op een zitverhoger ivm het gewicht dat de gordel moet tegenhouden. Maar mc met baby of een vervolgstoel (groep 1?) met peuter weegt samen minder dan 15 kilo (in ons geval). Dat kun je dan toch niet op de bijrijdersstoel zetten :think: Ik heb voorin geen isofix, de stoeltjes achterin staan daar wel op.

Ik moet/wil mogelijk even een keer een 3e kindje in mijn auto, en op de achterbank passen geen 2 groep 1 stoeltjes en mc, maar ik ga niet en extra kind meenemen als het niet veilig is natuurlijk.

Baby- en kinderautostoeltjes kunnen in de auto op de passagiersstoel geplaatst worden. Het gebruik op de achterbank heeft wel onze voorkeur.

Een baby-autostoeltje 0-13 maanden mag alleen op de voorstoel mits er geen frontaal airbag aanwezig is of wanneer je zeker weet dat deze is uitgeschakeld.

Bij autostoeltjes voor de iets grotere kinderen; vanaf 9 maanden tot 12 jaar adviseren wij bij aanwezigheid van een airbag de voorstoel in de achterste stand te plaatsen.

Dit staat op de site van Maxi Cosi!

Het is minder veilig, maar het mag op de voorstoel, inderdaad met airbag uit.

Of je de gordel op de voor- of achterstoel gebruikt maakt mbt het gewicht en het inwerkingstellen van de gordel weinig uit (in auto’s zonder isofix dan natuurlijk, maar dat zijn er best heel wat), toch? Bij een zitverhoger is het zo dat de gordel enkel het kind ‘opvangt’, bij de MC Cabrio en ‘vangt’ de gordel MC en kind, dat is, denk ik, heel anders.

Isofix op de achterbank is natuurlijk een stuk veiliger dan zonder isofix op de voorstoel, maar het mag dus wel.

Ja het mag dus wel, heb er omdat ik dacht dat 3 bij mij op de achterbank ook niet zou passen uit zitten zoeken.

Kijk wel ff of en hoe je airbag uitgeschakeld kan worden. Dat blijkt in mijn auto nl verre van simpel te zijn: zelf uitschakelen gaat niet en de garage waar ik hem in het onderhoud heb kan het ook niet, er zou via de Opel dealer een speciale transponder ingebouwd moeten worden. Gelukkig bleken er op mijn achterbank toch wel 2 cosi’s en een stoeltje te passen met wat passen en meten (corsa is toch groter dan je denk :wink: )

@Kittycat wrote:

Even een snelle vraag: mag een autostoeltje of mc op de passagiersstoel (mc met airbag uit natuurlijk) en is dat wel veilig?

Want een kind mag pas met 15 kilo in gordels op een zitverhoger ivm het gewicht dat de gordel moet tegenhouden. Maar mc met baby of een vervolgstoel (groep 1?) met peuter weegt samen minder dan 15 kilo (in ons geval). Dat kun je dan toch niet op de bijrijdersstoel zetten :think: Ik heb voorin geen isofix, de stoeltjes achterin staan daar wel op.

Ik moet/wil mogelijk even een keer een 3e kindje in mijn auto, en op de achterbank passen geen 2 groep 1 stoeltjes en mc, maar ik ga niet en extra kind meenemen als het niet veilig is natuurlijk.

Als je de stoel met de gordel vast zet staat die al strak he… de veiligheid zit dan in het goed vastzetten en daarna je kind goed vast doen in het stoeltje.

Bij een verhoger moet de gordel aanspannen op het moment van een botsing en dan blokkeert die pas vanaf 15 kilo.

Dus ja een stoel mag op de bijrijders stoel, goed vastzetten met de gordel en indien mogelijk zo ver mogelijk naar achter bij aanwezigheid van een airbag.

Oké dankjewel, maar dan is dat 15 kilo argument dus eigenlijk een beetje onzin? Want andere stoeltjes met kind zijn dan ook veilig onder de 15 kilo met alleen een gordel. Een kg weegt. 3,5 kilo namelijk, en een gemiddelde pasgeboren baby 3,5, dus samen 7 en dat wordt opgevangen door de gordels

Maar goed om te weten. Ik heb midden achter ook geen 3-autogordel geloof ik.

KC: Dat 15kg argument is géén onzin. Bij een groep 0 en groep 1 stoeltje staat de stoel ‘vast’ in de auto (met isofix of gordel) en het kind zit vast in het stoeltje. Bij een groep 2/3 stoel staat de stoel niet vast en zit het kind ook niet vast in de stoel. Wel een wezenlijk verschil. :wink:

Bij een MC Cabrio of Tobi staat de gordel al bijna strak, daar kan het stoeltje (met kind) dan echt niet meer uit (en het kind kan als het goed is niet uit de autostoel, door de gordels die daar in zitten), terwijl een kind wel uit bv. een MC Rodi kan vliegen als de gordel niet blokkeert door het kind zelf (en dat doet ie dus niet/minder snel onder de 15kg).

Ah, ik snap hem :thumbup: Het ligt eraan dat bij een groep 0 of 1 de gordel al zo goed als helemaal uitgerekt is dus en bij een groep 2 en hoger dus niet.

Tis wel duidelijk dat wij altijd Isofix hebben gebruikt in de auto he :wink: Ik zou niet eens weten hoe je een maxi cosi met de gordel vast zet :shifty:

Wij hebben geen isofix. :mrgreen: (Wel een easybase gelukkig. :slight_smile: Want de MC iedere keer met de gordel vastzetten vind ik zo’n gedoe… :oops: )