autostoel groep 2

Toen Juul uit de maxicosi was gegroeid hebben wij voor Juul een doorgroei autostoel aangeschaft, dat leek ons praktischer. Hij zit nu in stoel groep 1, maar nu met zijn dikke winterjas aan krijgen we de 5-punts gordel niet meer goed aangetrokken. Nu zaten wij gister te denken, ook omdat Imme binnenkort een nieuwe autostoel nodig heeft, om voor Juul een autostoel groep 2 te kopen en de stoel waar Juul nu inzit door te schuiven naar Imme.

Nu weet ik alleen niet of het verantwoord en veilig is om Juul al in een stoel groep 2 te zetten. Hij weegt nu 13 kg, en mag er pas in met 15 kg… Maar van de andere kant, is het nu ook niet veilig in de autostoel die hij nu heeft omdat ik hem niet goed krijg aangesnoerd.



Wanneer zijn jullie kids in autostoel groep 2 gegaan en wat zouden jullie doen in mijn situatie??

Bas was 2 jaar en 15 kg toen hij naar stoel 2 ging, maar had hij minder gewogen, was hij ook over gegaan, want nummer 1 ging naar Sanne en Bas was toen qua lengte ook groot genoeg om in de stoel 2 te gaan.



Het hangt dus af ook van de grote van je kindje, want het moet niet problemen geven met de gordel die over zijn schouder heen gaat, als hij er mooi overheen valt zou ik het gewoon doen. Ik heb nooit problemen gehad met de 5 puntsgordel en de dikke winterjas.

Hoe lang en groot is hij?

Xander klimt wel eens in Merijn zijn stoel, heb hem laatst een keer een klein stukje vervoerd in die stoel in onze straat van ons huis naar dat va nmijn ouders. Maar het voelt niet goed. Ik loop ook te pielen met die grodels nu met dikkere jassen.

Hij is ook rond de 13 kilo nu en ongeveer 90cm lang.

Maar ik vind hem nog niet groot genoeg om die gordel op de juiste plek te hebben zitten. Stel dat ik hard moet remmen of iets dan zit die gordel hem te snijden in zijn keel.

Dus ik wacht er nog even mee tot we een aantal maanden verder zijn. Dan maar pielen, maar een gordel die niet op de juiste plek zit is heel onveilig.



Merijn was volgens mij 2 jaar en 8 maanden ofzo dat hij overging. Maar die was altijd echt een grote knul. Zat met 2 jaar al in maat 98 van kleding. Dus bij hem was het geen probleem toen.

Sebastiaan is ook met bijna 2 1/2 naar een grotere stoel gegaan. Hij is lang en ik kreeg hem bijna niet meer in de andere stoel.

Annemieke was bijna 7 maand toen ze naar een andere stoel ging. Zij zat net op de grens met de maxi cosi. Het zag er naar uit dat ze er elk moment echt uit kon groeien en aangezien we op vakantie gingen, hebben we haar in de grotere gezet.

Dus zoals je ziet, zijn ze allebei naar een andere stoel verhuisd toen ze de leeftijd van jouw kinderen hadden :wink: .

Als ze maar groot genoeg zijn, dan wil het wel.

Ik heb de stoel vandaag gebruikt als groep 2 stoel. De gordel valt mooi over zijn schouder, snijdt hem niet in zijn nek. Dus wij gaan in ieder geval geen auto stoel groep 1 erbij kopen, dat vind ik zonde van het geld…

De lengte van Juul weet ik niet, hij laat zich niet meten.





Bedankt voor jullie reactie…

Het heeft voornamelijk te maken met dat de kinderen die in groep 2 stoel komen groot genoeg zijn, om bij een botsing de 3 punts gordels te laten werken.



Dat wil zeggen, dat de gordels vast klikken in geval van botsing, vandaar dat ze groot en sterk genoeg moeten zijn om dat in werking te zetten.



Mijn dochter is nu 15 kilo en over naar die grote stoel.

Juist het gewicht van minimaal 15 kilo is voor deze stoel heel belangrijk, volgens mij blokkeerd anders de gordel niet.

mischa zit bij oma in stoel nr 2, maar ik vind hem er nog niet helemaal lekker inzitten!!

Dus voor dagelijks gebruik enz zou ik hem er zekers nog niet in willen hebben

Marije en Alex, ik denk dat jullie daar wel gelijk in hebben… Morgen zet ik de stoel meteen weer om naar groep 1, dan maar gepriegel met de 5 punts gordel…

Mijn zoontje is 25 maanden en zit in de groep 3 stoel,dan zal je zeggen met deze leeftijd is niet goed,maar het kan niet anders want voor de 2 is hij te groot met zijn 1m02,5 en 23 kilo gewicht.

Hij is kwa lengte gelijk aan kindje van 3j en 9 mnd en kwa gewicht zelfs al ruim 6.

Hij draagt kleding 110/116 en schoenmaat 28/29.

Ik kan hem moeilijk in een te kleine stoel zetten,dus vandaar de 3.



Je kindje moet voor de 2 wel minimaal 15 kilo wegen.das een vereiste en ze moeten voorbij de 92 cm zijn willen ze goed zitten.

suc6.

15 kilo is het gewicht waarop bij een aanrijding de 3 punts gordel pas blokkeert. Een kind wat lichter is dus in een stoel zetten met 3 punts gordel is gewoon niet veilig.



Verder vraag ik me af… waarom met een jas aan in de auto?

Hier hebben ze een trui aan en gaat de jas uit in de auto, ook in de winter.

op wat langere stukken word het al gauw veel te warm met een winterjas aan en daarbij lijkt een autogordel me veiliger als het zo strak mogelijk aan het lichaam zit aangesnoerd. Een dikke winterjas is dan toch een hele belemmering.



Wij hebben voor Michel voor kortere ritjes een bodywarmertje en een klein voetendekentje. Maar dat bodywarmertje is beduidend dunner dan zijn winterjas.