Autostoel 15-36 kilo welke is fijn?

Y zit ook nog in stoel 2 zij is net 15 kg maar het past nog super dus ze blijft er nog wel een tijd in.

Als ik dat stukje van Sis lees :shock: dan laat ik haar zo lang mogelijk in stoel nmr 2 vind dat toch veiliger en ze zit dan ook vaster in de gordels.

@juulisjuul wrote:

Heb dit gevonden op de site van Römer-Britax:

Vanaf wanneer mag een kind in een vervolgstoeltje worden gezet?In babyzitjes van de groep 0+ mag het hoofdje van uw kind niet boven de bovenste rand van de schaal uitsteken. In zitjes van de groep 1 kan het kind zolang blijven, tot de bovenste schaalrand zich op ooghoogte van uw kind bevindt. Neem vooral de gegevens met betrekking tot het gewicht in acht voor uw kinderzitje. Een te vroege wisseling naar het iets grotere kinderzitje is in het belang van de veiligheid van uw kind niet aan te bevelen. Vooral niet bij de wisseling naar groep 2+3. Uit veiligheidsoverwegingen mag in geen geval worden overgestapt voordat het kind 15 kg weegt, en zo mogelijk pas bij 18 kg. De reden: de breedte van kinderzitjes voor groep 2+3 is afgestemd op grotere kinderen. Een klein, slapend kind kan gemakkelijk uit de gordel vallen. De schouders zijn nog te klein en te smal om de autogordel veilig te kunnen dragen.

Lekker dan? Waarom zeggen ze dan in de winkel dat het wel kan? Vind dat een beetje raar eigenlijk :think: :hand:

hmmm lekker goede voorlichting hebben ze je gegeven inderdaad.

Wat ga je doen? ga je terug naar de winkel?

@jet wrote:

@juulisjuul wrote:

Vanaf wanneer mag een kind in een vervolgstoeltje worden gezet?In babyzitjes van de groep 0+ mag het hoofdje van uw kind niet boven de bovenste rand van de schaal uitsteken. In zitjes van de groep 1 kan het kind zolang blijven, tot de bovenste schaalrand zich op ooghoogte van uw kind bevindt. Neem vooral de gegevens met betrekking tot het gewicht in acht voor uw kinderzitje. Een te vroege wisseling naar het iets grotere kinderzitje is in het belang van de veiligheid van uw kind niet aan te bevelen. Vooral niet bij de wisseling naar groep 2+3. Uit veiligheidsoverwegingen mag in geen geval worden overgestapt voordat het kind 15 kg weegt, en zo mogelijk pas bij 18 kg. De reden: de breedte van kinderzitjes voor groep 2+3 is afgestemd op grotere kinderen. Een klein, slapend kind kan gemakkelijk uit de gordel vallen. De schouders zijn nog te klein en te smal om de autogordel veilig te kunnen dragen.

Lekker dan? Waarom zeggen ze dan in de winkel dat het wel kan? Vind dat een beetje raar eigenlijk :think: :hand:

hmmm lekker goede voorlichting hebben ze je gegeven inderdaad.

Wat ga je doen? ga je terug naar de winkel?

Tja ik weet het niet, ben ook niet van plan om weer zon andere stoel te kopen…is ook een dure hobby he? Maar ik ga het zeker wel mailen met dat bedijf.

@Fleur wrote:

Dat is ook de reden dat mijn zoon van bijna 5 nog steeds in de tweede stoel zit. Hij weegt nog geen 15 kilo en dus gaat hij écht nog niet over naar de volgende stoel. Slecht dat ze er niks van gezegd hebben zeg!

Hm, ik zat me ook al af te vragen hoe wij dit gaan doen zo meteen…

Dochterlief van 3,5 weegt nu 12 kilo, dus voordat zij eens een keer aan die 15 kilo zit, is ze waarschijnlijk inderdaad al een jaar of 5.

Qua lengte wordt het nu al proppen in die tweede stoel, en wij hebben hier ook nog eens een Kleine Zus die over een paar maanden uit haar maxi-cosi gegroeid is. Ons idee was eigenlijk om de kleine tot een jaar in de mc te houden (ze is niet groot/zwaar en onze oudste zat ook tot een jaar in de mc), en haar dan over te doen naar de mc Tobi van haar zus. Grote Zus is dan bijna 4 jaar, en voor haar willen we dan zo’n vervolgstoel vanaf 15 kilo gaan kopen. Maar ja, die 15 kilo gaat dan hoogstwaarschijnlijk nog niet redden… :? Lastig hoor…

Maar ik begrijp dat jullie je kindjes dus wel echt nog in die tweede stoel houden tot die 15 kilo, ook al zijn ze al 4/5 jaar?

@Noasmama wrote:

@Fleur wrote:
Dat is ook de reden dat mijn zoon van bijna 5 nog steeds in de tweede stoel zit. Hij weegt nog geen 15 kilo en dus gaat hij écht nog niet over naar de volgende stoel. Slecht dat ze er niks van gezegd hebben zeg!

Dochterlief van 3,5 weegt nu 12 kilo, dus voordat zij eens een keer aan die 15 kilo zit, is ze waarschijnlijk inderdaad al een jaar of 5.

Qua lengte wordt het nu al proppen in die tweede stoel, en wij hebben hier ook nog eens een Kleine Zus die over een paar maanden uit haar maxi-cosi gegroeid is. Ons idee was eigenlijk om de kleine tot een jaar in de mc te houden (ze is niet groot/zwaar en onze oudste zat ook tot een jaar in de mc), en haar dan over te doen naar de mc Tobi van haar zus. Grote Zus is dan bijna 4 jaar, en voor haar willen we dan zo’n vervolgstoel vanaf 15 kilo gaan kopen. Maar ja, die 15 kilo gaat dan hoogstwaarschijnlijk nog niet redden… :? Lastig hoor…

Maar ik begrijp dat jullie je kindjes dus wel echt nog in die tweede stoel houden tot die 15 kilo, ook al zijn ze al 4/5 jaar?

Ja, ik dus echt wel. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat de riem niet blokkeert en Kes als een projectiel door de auto gaat! (Nou scheelt het ook dat Kes ook nog eens klein voor zijn leeftijd is dus hij past echt nog wel makkelijk in de tweede stoel, behalve nu met dikke winterjas, dan is het wel wat proppen…)

@Fleur wrote:

@Noasmama wrote:
@Fleur wrote:

Ja, ik dus echt wel. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat de riem niet blokkeert en Kes als een projectiel door de auto gaat! (Nou scheelt het ook dat Kes ook nog eens klein voor zijn leeftijd is dus hij past echt nog wel makkelijk in de tweede stoel, behalve nu met dikke winterjas, dan is het wel wat proppen…)

Ja kijk en Jayden is best flink/breed, hij zit er op zich best goed en stevig in voor mijn gevoel, bij het CB zeiden ze ook dat sommige kindjes van een jaar of 4/5 nog geen 15 kilo zijn maar dan wel al meestal erin kunnen…tja ik vind het ook moeilijk eigenlijk, snap wel dat het bedrijf ook een richtlijn qua leeftijd gewicht aanhoud dan maarja

Onze middelste zit sinds een week in zo’n verhoger met leuningen (de rodi xr). Hij is over een maand 4 en weegt 15,5 kilo.

Wij hebben zowel van stoel 2 als van deze verhoger 2 exemplaren doordat de oudste 2 maar 1,5 jaar verschillen… dus ze hebben ook tegelijk in die 2e stoel gezeten een tijdlang.

In stoel 2 werd het allemaal wat krap (ondanks dat hij niet supergroot of breed is) maar nu in die rodi ziet hij er wel weer klein uit hoor haha.

Hier ook de romer kid +

@juulisjuul wrote:

Dus, als Jayden, wat de breedte betreft, goed in de autostoel zit is het toch prima??

Juul weegt nu 13,5 kg dus wij zitten ook met het zelfde probleem, Imme past niet meer in de maxicosi, dus we moeten nu een beslissing maken…

Ik denk dat we ook maar eens gaan passen met Juul.

Anne is bijna 4.5 jaar zij weegt 19 kilo en is 110cm. Anne zit in een stoel voor 9-36 kilo in een 5-punts gordel. We kunnen een deel eruit halen (het deel van 9-15kilo), maar Anne past er zo nog goed in en in de hoogte (lengte van het kind) kan ik los instellen. Zolang zij nog in de 5 punts past gaat ze niet in de gewone gordel.

Ik zit ook in twijfel…

Ryan moet nog 2 worden maar weegt al over de 15kg. Is breed en lang en we hebben nu een Nania kinderstoel (groep2) die hebben we gekocht omdat we niet veel te besteden hebben en toch een autostoel wilden. Voor die sporadische keer dat we in een auto zitten (hebben er zelf geen)

Maar aanstaande dinsdag krijgen we zelf een auto. Dus ik wil een goede autostoel hebben voor hem omdat die dus vaker in de auto gaat. Maar moet ik nu de MC Tobi of toch al de MC Rodi halen?? In de Rodi zit die nu al mooi en goed qua lengte van de riem. Maar de tobi zou nog net kunnen maar niet heel lang meer.

Zat ook al aan zon stoel van 9 tot 36kg te denken. Zodat je die gewoon om kan bouwen en niet een hele nieuwe stoel hoeft te kopen.

Pff…Moeilijk hoor…

Als hij meer dan 15 kg weegt, breed en lang is, waarom zou je dan nog een Tobi kopen? Als je niet heel veel te besteden hebt, zou ik in die situatie zeker een groep 3 stoel kopen. Hij voldoet aan alle ‘eisen’ om er in te mogen (toch?) en ze zijn ook nog eens goedkoper dan een groep 2 stoel.

Die ‘ombouwstoelen’ hebben wij toevallig van de week bij staan te kijken…ik vond ze niet zo geweldig… Hele onhandige manier om hem in de ligstand te zetten (dan moet de hele stoel eruit), al is dat bij een kind van 2 misschien niet zo heel erg, omdat de stoel niet zo vaak in de ligstand hoeft (ik heb geen idee)? En ik vond hem er uitgeschoven ook niet echt stevig uitzien…maar dat is ie vast wel, want de Kiddy is veilig bevonden (heb alleen geen idee of ze hem ook uitgeschoven getest hebben…?). Wij hebben uiteindelijk dus ‘gewoon’ een Tobi gekocht en tzt komt er gewoon een groep 3 autostoeltje.

Maar als ie in een groep 3 stoel kan, dan zou ik die dus gewoon kopen, waarom zou je het niet doen? Die is dan gewoon veilig, lijkt me?

Ombouwstoel is verschrikkelijk, mijn moeder heeft er 1 van de Hema in haar auto, wat een onding, je kunt niet eens normaal de gordels stellen, Mariska ik zou dan eerder als je voor een goed de Romer Kid nemen, die bied betere bescherming bij het “hoofdgedeelte” en dat heeft de Rodi weer niet, ben toch wel blij met de Romer Kid, maar heb andaag voor een lange afstand toch wel weer de Romer King ff gebruikt voor Jayden, zelf ga ik niet zoveel ver weg met de kids, dus dat scheelt alweer :wink:

Ja dat is ook wel zo…Hij past er verder ook wel goed in.

Zal eens kijken of de prenatal hier die romer kid heeft staan eens kijken hoe die daarin zit!

@mariska89 wrote:

Ja dat is ook wel zo…Hij past er verder ook wel goed in.

Zal eens kijken of de prenatal hier die romer kid heeft staan eens kijken hoe die daarin zit!

Misschien moet je dan naar Elden gaan dies groter he, daar hebben ze er zeker meer dan in de stad :wink:

Ik ben trouwens ervoor naar Babypark Kesteren geweest

Ik zou dat soort dingen sowieso niet zo snel bij de Prénatal kopen, tenzij ze een goede aanbieding hebben…ik vind de Prénatal in de meeste gevallen behoorlijk duur in verhouding met andere winkels…

@Noasmama wrote:

Hier hetzelfde probleem: grote broer is bijna 3,5 en momenteel 13,5kg. Kleine broer net 1 jaar en 9kg. Onze groep 0+ is net iets groter dan die van het merk ‘maxi-cosi’, dus zal de jongste daar nog wel 1 Ã 2 maandjes in passen, maar daarna…?

Grote broer gaat in die paar weken echt geen 1,5kg aankomen, hoor! :snooty: Maar hij zal qua lengte waarschijnlijk niet langer dan nog 1 jaar in een groep 1 passen, dus om voor dat ene ‘dubbele’ jaar nu nog een groep 1 erbij te kopen…

Het schijnt idd ècht zo te zijn dat als je kind niet min. 15kg weegt, je het risico loopt dat de 3-puntsgordel niet blokkeert bij heel hard remmen/een ongeluk (en juist dà n is het natuurlijk het allerbelangrijkst dat dat wèl gebeurt). Geldt ook voor overstap van groep 0+ naar groep 1 (in dit geval loop je dan het risico dat je kind incl. stoeltje! naar voren geslingerd wordt).

Hoewel ik genoeg mensen ken die daar niet zo zwaar aan tillen en dat risico verwaarloosbaar vinden, hik ik persoonlijk daar wèl heel erg tegen aan.

Mijn zus heeft een Hemastoeltje en is daar uiterst tevreden over, maar ik durf zoiets niet aan, omdat ik er nergens (ANWB-)testberichten over vind. Heb pas nog een crashtestfilmpje van een zijdelingse botsing gezien, met een stoeltje dat als ‘goed’ uit de test kwam (!) en als je ziet hoe een kind dà à r al in heen en weer wordt geslingerd… :shifty:

Nu kwam ik op internet de Pallas van Cybex tegen, één van de weinig groep 1/2/3 stoeltjes die voor alle groepen met ‘goed’ wordt beoordeeld (verreweg de meeste gecombineerde stoeltjes zijn voor minstens 1 groep ‘gebrekig’ en dus voor gebruik in die groep(en) onveilig!). Qua preis kan hij nog net: vond hem vanaf €200 op internet.

In de groep 1 variant zou onze oudste daar zeker nog wel een jaar of 2 in kunnen en daarna dan in de variant met 3-puntsgordel.

Er is alleen één hele grote ‘maar’ aan deze stoel: hij maakt gebruik van een ‘opvangkussen’ voor de buik, i.p.v. een 5-puntsgordel in de groep 1 variant en ik heb inmiddels gelezen dat veel kinderen dat ‘kussen’ voor hun buik helemaal niet accepteren (gillen, krijsen en wurmen). Daarom ben ik erg huiverig zo’n €70 extra neer te leggen (is het verschil in preis tussen deze 1/2/3 versie en de 2/3 versie, zonder opvangkussen), met het risico dat het ook bij ons een groot drama wordt en we uiteindelijk alsnog een groep 1 erbij kunnen gaan kopen…

Heeft iemand hier toevallig ervaring met stoeltjes met zo’n ‘opvangkussen’?

Andere combinatie stoeltjes (1/2/3) komen voor mij eigenlijk niet in aanmerking, omdat deze òf niet getest/met ‘gebrekig’ getest zijn, òf gigantisch duur (dik over de €200, of zelfs over de €300)

Wat zouden jullie doen:

Toch nu nog een groep 1 erbij kopen en als de oudste qua lengte er niet meer in past overstappen op een groep 2 of 2/3, ook als hij dan misschien nog (net) geen 15kg weegt

of

Kijken of we de stoel met opvangkussen voor een kort ritje kunnen uitproberen en als dat goed gaat, de gok wagen dat het bij lange(re) ritten ook goed gaat, zodat de oudste dan iig tot 18kg in de groep 1 versie kan blijven zitten (met opvangkussen)

of

heeft iemand nog een ander geniaal idee…? :angel: :smiley:

P.S. Met een ‘gewone’ Römer stoel zit je zowieso eigenlijk altijd goed qua qualiteit/veiligheid - hebben zelf een groep 1 (Römer Lord, voorloper van de King geloof ik) :slight_smile: ! :thumbup:

(de combinatiestoel Evolva kwam wat minder uit de crashtest)

Nou, gisteren toch maar eens in een winkel 'proef laten zitten in de Kiddy Comfort pro (is als de Pallas, alleen iets smaller) en meneer vond het dus geweldig, zo’n ‘tafeltje’ voor z’n buik! :o :slight_smile:

Pallas hadden ze momenteel niet staan, dus die wil ik de volgende keer ook eens proberen. Mogen dan ook een proefrondje over de parkeerplaats daar maken, want wie weet vindt hij het alleen in de winkel zo geweldig, maar in de auto alles behalve…

Wij hebben voor Juul de Recaro 1,2,3 stoel en zijn er heel erg tevreden over. Hij zit ook nog in de 1 stoel en past daar voorlopig nog wel in. Imme zit nog steeds in de maxi cosi (safe to go van Mutsy) en past daar hooguit nog 2 maanden in. Wij denken er over om een Storchenmuhle te kopen. Dit is de zelfde stoel als de Recaro maar dan wat goedkoper. Dan kan Juul nog een tijd in de groep 1 stoel blijven zitten…