Auto vakantie met peuter

Ik heb even een vraagje, wellicht word ik hier wat wijzer!



Wij willen over 2 weken misschien nog even last-minute er tussenuit aangezien er onverwacht een paar dagen vrij vallen samen.

Omdat dit onze enige mogelijkheid is dit jaar voor een hele kleine mini-break willen we het er dus echt van nemen en richting Frankrijk gaan rijden.



Wáár precies in Frankrijk hangt echt af van het weerbericht tegen die tijd, echter willen wij desnoods richting zuidelijk Frankrijk rijden maar dát wordt ons met dochter van 2.5 afgeraden (te lange zit). Tijd om tussendoor ergens te overnachten hebben we niet.



Het is dus een beetje dubbel, zo’n auto rit met peuter, neem een rit van 10 uur, is dat te doen? 's Nachts rijden wellicht? Kunnen ze zo lang in een autostoel zitten los van de tussenstops?



Tips en meningen zijn heel erg welkom!

He huggie,



wij hebben vorig jaar ook een reis gemaakt naar zuid frankrijk met seth.

Hij was toen nog geen 2.

Wij wisten toen ook niet hoe alles zou gaan maar op zich verliep alles prima.

Hij heeft zich goed bezig gehouden met boekjes en dvdtjes kijken.

Wij zijn tussendoor wel gestopt om even paar uurtjes te slapen, gewoon in een snelweg hotel. maar seth was enorm onrustig en sliep in de auto zelfs beter. Voor ons was het wel fijner om ff te strekken.

Heb verder geen idee hoe lang kindjes mogen zitten maar lijkt me voor hun ook fijn om gewoon ff tussendoor te kunnen stoppen om te rekken en strekken.



Succes als jullie gaan en natuurlijk heel veel plezier.

Je bent de eerste niet en je zult ook zeker de laatste niet zijn 8). Ik zou echt niet weten waarom niet!



Maar wij zijn dan ook type avonturiers en laten ons zelden tegenhouden door iets als reistijd, ook al is het voor een paar dagen. Voordeel: de kinderen weten inmiddels niet beter! We hebben nog altijd geen dvd speler, ds of iets dergelijks nodig gehad.



Wij hebben vorige keer (5 dagen Ardeche) wel een groot deel 's nachts gereden. Manlief is in het ritme van zijn nachtdienst gebleven. Lekker rustig op de weg en zo in weinig tijd veel kilometers maken! We zijn pas gestopt toen de kinderen wakker werden, daarna heb ik het rijden overgenomen en kon man rusten.



Wat betreft tussenstopjes; kijk naar je kind en ga in dat ritme mee. Gaat alles vlot, mooi blijven rijden. Merk je dat ze het zat wordt dan is een parkeerplaats zo gevonden. Hoeft ook niet lang te duren, even de neus buiten de auto en de benen strekken is vaak al genoeg. Negen van de tien keer worden wederzijdse irritaties het probleem. Kind begint te jammeren, ouder probeert te sussen en raakt steeds meer geirriteerd, kind gaat daardoor alleen nog maar meer mekkeren enz enz. Zet je eigen frustraties opzij, praat rustig met je kind en blijf relaxed!



Enige dat ik verder kan bedenken… Er zijn van die kalenders waarop de dagen dat de grote wegen door Frankrijk erg druk zijn worden aangegeven. Hoop voor jullie dat jullie reisdata gunstig uitkomen, dan kan je op de autoroutes flink opschieten. Zo niet, dan kun je rekenen op veel vertraging en wellicht alvast een plan B maken.

We gaan in september naar het noordwesten van Spanje, voor ons 14 uur autorijden zonder pauzes meegerekend.

Dit wordt dan de 4e keer met kids.

De laatste keer was vorig jaar juni, toen waren Luc en Stan ruim 2 jaar en Pete 3,5 jaar.



We vertrekken dan rond 19.00 uur en rijden de hele nacht door. We stoppen 's avonds en 's nachts alleen voor een plaspauze en/of tanken, we wisselen dan ook vaak van zitplaats. Mijn man rijdt meestal 4 a 6 uur en ik 2 a 3 uur. De kids vallen vaak na een uur wel in slaap en worden af en toe wakker als we bij een fel belicht tankstation gaan stoppen, maar slapen vaak weer verder als we eenmaal weer rijden. Meestal worden ze rond 06.00 a 07.00 echt wakker. Na een uur zijn ze het dan wel even zat en dan gaan we even stoppen om te ontbijten. Daarna is het vaak nog 2 a 3 uur rijden en dat komen we aardig door met af en toe een koekje of snoepje en drinken te geven.



We zitten in een huisje op de camping waar onze ouders ook staan, dus daar gaan de kids naartoe als wij even een paar uurtje bijslapen.



We hebben ook een jaar gehad dat onze ouders er nog niet stonden en toen heeft mijn man eerst 2 uur geslapen toen ik met de kids naar een speeltuin gingen en daarna ik 2 uur. De rest van de dag waren we wel brak, maar 's avonds gewoon op tijd naar bed en dan gaat het de volgende dag wel weer.

Toen wij naar Frankrijk gingen hebben we ook 's nachts gereden en Joon was toen net 1,5 ik zie dus niet in waarom het niet zou kunnen :think: Stoppen doe je toch wel onderweg en als het geen wekelijks terugkerend iets kan het echt geen kwaad hoor dat ze eens wat langer in een autostoel zitten :wink: Succes, hoop dat je wat leuks vindt :thumbup: :-*

Alles kan, van lang rijden vallen ze vanzelf vaker in slaap, maar of je het wilt is de vraag.

Vergis je niet in de 10 uur…dat is alleen als de rest van de wereld een autoloze dag wil houden natuurlijk. Incl. stops ben je zo een paar uur verder. Als je dan toch in de nacht wil en kan rijden,waarom dan niet in de avond, begin avond een flink stuk rijden,zodat je NL uit bent, alsnog een hotel nemen in noord-Frankrijk en de volgende dag door rijden?

Anders zou ik zeker in de nacht gaan rijden.



Wij zijn vorig jaar naar het noorden van Denemarken gereden en hadden heen ook geen tijd voor hotel. Op de kaart stond 10 uur rijden,maar praktijk was echt 12 uur. Konden wel snachts aankomen,dat scheelde, omdat er familie in het huisje zat, maar de rit zelf viel mee.

Eli (toen 3) viel tegen 20:00 uur in slaap (start was om 15.00 uur) en Jo wilde perse wakker blijven tot we de grens met Denemarken over waren. Die viel vrij laat ook in slaap en ik tegen 00.00 uur ook, ik reed tot vrij laat zelf nog…tussendoor nog wel wakker geweest, maar kids niet meer. Om 03.00 uur waren we er.

Als je snachts wilt rijden, zorg dan wel dat 1 van jullie echt fit is…vraag jezelf af of dat haalbaar is. Als iemand tijd heeft ervoor nog lang te slapen, heb je ook tijd de middag-avond vast een stuk te rijden en toch hotel pikken. Desnoods vroeg in de ochtend weer door…



Wat de stoel betreft (als het groep 2 is), daar deed ik wel eens een kussentje achter,zodat hij net even iets meer in de slaapstand stond,dan normaal bij die stoelen…volgens mij is het dan geen punt…let wel op dat de beentjes niet uren omhoog zitten, gewoon zo recht mogelijk…moet vast lukken.



Groep 3 stoelen, die zet ik zo ver mogelijk op het puntje van de bank, dan alsnog een kussen o.i.d. achter de rugleuning en zo liggen ze ook met een verhoger half plat…riemen uiteraard wel strak en op de normale plaats…



Veel succes.

het kan wel, maar als je op vrijdag of (nog erger) op zaterdag gaat rijden in juli of augustus dan heb je ongeveer de dubbele reistijd als je richting het zuiden van Frankrijk gaat Er staan dan echt lange files op de wegen naar het zuiden. We hebben vorig jaar overnacht en zaten zowel vrijdag als zaterdag veel langer in de auto als van te voren berekend. Daar moet je wel rekening mee houden.

Wij hebben het vorig jaar ook gedaan. We hebben ruim 12 uur gereden. Mats was toen net 3 en Aukje bijna 1,5.

Ik had bij mijn voeten een tas staan met allemaal “cadeautjes”. Elke keer als M of A zich begon te vervelen, toverde ik weer wat nieuws tevoorschijn. En dat waren echte kleinigheidjes hoor. Boekjes, stickers, tekenblokje met potloodjes, etc.

R. en ik wisselden elke 2,5 uur. Soms stopten we enkel om van plek te wisselen, soms maakten we er een uitgebreide stop van. Bij het inpakken hebben we er op gelet dat we makkelijk een bal o.i.d konden pakken om even wat te bewegen tijdens zo’n stop.

Het was prima te doen. Het was op zaterdag trouwens.



Ze mogen gewoon, lange tijd in een stoel, als ze af en toe maar even de beentjes kunnen strekken.



N. kennende, doet een cd van meneer Borsato al voldoende voor een paar uur :wink: :inlove:

Wij zijn zaterdag 7 juli in een keer naar zuid-frankrijk gereden. Het was iets van 1275 km rijden. We vertrokken om half 11 'sochtends en we kwamen om iets van 1 uur 'snachts aan, 14,5 uur dus. Je kan het in 12,5 uur doen maar we hebben onderweg een paar keer gestopt om te plassen en te tanken en éen hapje te eten. Ook hadden we in Nederland en in Belgie wat files. In Frankrijk geen file gezien en was het heerlijk rustig op de weg. Er waren die dag wel files op onze route in Frankijk (vooral bij Lyon) maar omdat we zo laat vertrokken waren die files al lang opgelost. De terugreis precies hetzelfde. Ik had voor een tas met wat te eten, soepstengels, sultana’s en wat broodjes, zodat we niet iedere keer hoefden te stoppen als we iets wilden eten of drinken. Verder hebben de kinderen filmpjes gekeken en met de Iphone en Ipad gespeeld, wat naar buiten gekeken en wat geslapen.

Een paar jaar geleden zijn we er ook met de auto naar toegegaan en zijn we vrijdagnacht gaan rijden en hebben we er 17 uur over gedaan. Tot 12 uur 'smiddags reed het redelijk door maar toen kwamen we bij Lyon en stond het helemaal vast en hebben daar dus in de brandende zon 2 uur in de file gestaan .

Mijn advies als je naar Zuid-Frankrijk wil gaan is om als je 'snachts wil rijden al rond 8 of 9 uur 's avonds te gaan rijden, dan ben je rond een uur of 7 bij Lyon en zijn daar hopelijk nog geen files en anders pas in de loop van de ochtend te gaan rijden zodat je na 6-en bij Lyon bent en dan ergens een hotelletje pakken en de volgende dag de laatste kilometers te maken. Wij zijn in 1 keer doorgereden omdat het lekker doorreed, mijn vriend die alles gereden heeft zich superfit voelde (heb hem diverse keren gevraagd of ik het kon overnemen maar dat wilde hij niet, niet omdat ik zo slecht rij maar hij kan niet in een auto slapen en hij rijdt mee) en mijn moeder al in het huisje was en op ons wachtte, de bedden opgemaakt waren en we meteen ons nest in konden. Hadden we het na 10 uur niet meer getrokken omdat we te moe waren of de kinderen het echt niet meer trokken waren we wel gestopt.

even wat anders … je schrijft dat er geen geld meer is voor een overnachting. Heb je de tol wel ingecalculeerd? Wij waren ongeveer 120 euro tolgeld kwijt (heen en terug).

Ze schrijft dat er geen tijd is voor een overnachting, niet dat er geen geld voor is :wink:

@Marlous79 wrote:

Ze schrijft dat er geen tijd is voor een overnachting, niet dat er geen geld voor is :wink:




te snel gelezen :wink:

Meiden als aller eerst super bedankt voor alle heldere meningen én tips, helemaal super.



We zijn nog steeds in afwachting van het dan actuele weer bericht, maar hopelijk kunnen we écht even weg.



Nu even druk, kom vandaag of morgen even terug op wat dingen!!!



:-* :-* :-* :-* :-*