auto lpg of diesel?

ik ben aan het kijken naar een nieuwe (2de hands) auto.

Wilden in eerste instantie gaan voor een diesel. maar heb nu een leuke lpg gezien… hier geen ervaring mee.

Jullie wel??



Vertel!

Ja, lekker goedkoop, prima! (is alleen niet overal te krijgen, niet bij onbemande tankstations)

diesel is sowieso duurder in wegenbelasting he.

Er is wel zo’n berekening dat je het omslagpunt kunt berekenen vanaf wanneer een diesel uit kan (dus dat de kosten van goedkopere diesel de duurdere wegenbelasting op gaan wegen etc).



Weet zo niet waar, maar met beetje google is dat wel te vinden denk ik.

Ik zeg LPG :thumbup: Je moet er wel op letten dat de tank al origineel ingebouwd is en niet nadat de auto al een tijdje in gebruik was :thumbup: Waarom weet ik alleen niet :oops:

Ooit lang geleden hadden wij ook een auto met LPG tank. Ik merkte er weinig aan, alleen wist je nooit wanneer dat ding leeg was. Je hebt als het goed is ook een “gewone” benzinetank erin :lol: . Zodra de LPG leeg was ging ie stotteren en moest je met een knop over naar gewone benzine. Daar werd ik wel eens zenuwachtig van, maar ik spreek nu over 15 jaar geleden ofzo er is waarschijnlijk wel wat op gevonden inmiddels.

Verder kan je niet overal LPG tanken, zeker in het buitenland is het nogal zoeken.



Als we nu moesten kiezen tussen LPG of diesel denk ik dat ik voor LPG zou gaan, weet niet waarom. Is wel goedkoper geloof ik, weet alleen niet of het veel in wegenbelasting scheelt.

@mamaMarije wrote:

diesel is sowieso duurder in wegenbelasting he.

Er is wel zo’n berekening dat je het omslagpunt kunt berekenen vanaf wanneer een diesel uit kan (dus dat de kosten van goedkopere diesel de duurdere wegenbelasting op gaan wegen etc).



Weet zo niet waar, maar met beetje google is dat wel te vinden denk ik.




Volgens mij ligt dat omslagpunt op 30.000 km per jaar.

@Bambi wrote:

@mamaMarije wrote:
diesel is sowieso duurder in wegenbelasting he.

Er is wel zo’n berekening dat je het omslagpunt kunt berekenen vanaf wanneer een diesel uit kan (dus dat de kosten van goedkopere diesel de duurdere wegenbelasting op gaan wegen etc).



Weet zo niet waar, maar met beetje google is dat wel te vinden denk ik.




Volgens mij ligt dat omslagpunt op 30.000 km per jaar.




Ik heb het 2 jr geleden eens uitgerekend en toen kwam ik op een omslagpunt van 15000 km uit.

Heb ook altijd van anderen begrepen dat hier ongeveer het omslagpunt ligt.

Aangezien wij ook ongeveer 15000 km per jaar rijden maakte het voor ons dus niet zoveel uit.

Met LPG heb ik geen ervaring maar mijn vader was er altijd heel enthousiast over.

Die heeft er toen bij aanschaf vd tweedehands auto een lpg tank in laten bouwen en heeft er nooit geen problemen mee gehad.

Rem weet er wel iets van vraag hem zaterdag maar. Iets over g3 bij log of zoiets

ok

Ik heb in het verleden een aantal auto’s op gas gereden. Ideeal, je lacht heel hard als je bij de pomp staat. Op het moment dat de wegenbelasting van je rekening wordt gehaald, grijns je iets minder hard. Je moet idd goed berekenen bij welk kilometrage gas goedkoper wordt. En realiseer je dat je minder kofferbakruimte hebt, als de tank in de kofferbak ligt. Maar dat is tegenwoordig niet altijd meer zo.



@Muiz wrote:

Ooit lang geleden hadden wij ook een auto met LPG tank. Ik merkte er weinig aan, alleen wist je nooit wanneer dat ding leeg was. Je hebt als het goed is ook een “gewone” benzinetank erin . Zodra de LPG leeg was ging ie stotteren en moest je met een knop over naar gewone benzine. Daar werd ik wel eens zenuwachtig van, maar ik spreek nu over 15 jaar geleden ofzo er is waarschijnlijk wel wat op gevonden inmiddels.

Verder kan je niet overal LPG tanken, zeker in het buitenland is het nogal zoeken.


Om het probleem van de lege tank te voorkomen, reden wij op de dagteller. We wisten na hoeveel kilometer we moesten gaan tanken. Bij het tanken weer de dagteller op nul en je weet weer hoever je kunt rijden. Alleen in noodgevallen schakelden wij om.



En idd in het buitenland is gas niet altijd te verkrijgen. Maar daar heeft de ANWB dan weer iets op gevonden: die geven een boekje uit, waarin alle buitenlandse benzinepompen waar gas te verkrijgen is, in staan. Werkt super…en je ontmoet bij zo’n pomp altijd Nederlanders!

is de wegenbelasting van gas auto’s meer als diesel auto’s?

wij rijden al jaren g3 en het bevalt super.

wegenbelasting is g3 goedkoper dan diesel lekker goedkoop tanken.

wel kan ik je aanraden na kijken onderbouw ivm kinderwagen in kofferbak.

ook wij zijn aan het kijken na een andere auto en wederom we willen weer g3