Auto kopen

Er moet een ander auto komen, de huidig is een diesel en dat wordt te duur met het aantal kilometers dat we tegenwoordig rijden.

Nou zit ik eens te neuzen, de ene dealer geeft standaard Bovag garantie, bij de andere moet je er voor betalen. Ik vind het sowieso al belachelijk om te betalen voor een garantie, dat doe je toch bij een nieuwe auto ook niet? Op de site van Bovag staat het volgende:

Bij aankoop

Auto's
In artikel 15 lid 3 van de BOVAG algemene voorwaarden staat het volgende vermeld:

“Op gebruikte auto’s verleent de verkoper, tenzij koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie, minimaal zes maanden BOVAG Garantie. De verkoper kan BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto € 4.500 of meer bedraagt of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan € 4.500 maar wél meer is dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.�

Autobedrijven bieden hun auto’s veelal aan tegen de laagste prijs die zij haalbaar achten. Dit is dan de zogenaamde meeneemprijs. Voor BOVAG Garantie kan dan nog een toeslag worden overeengekomen. Wordt door de consument afgezien van BOVAG Garantie, dan dient dit duidelijk op de koopovereenkomst te staan en dient u hiervoor te hebben getekend.
Indien u de zekerheid wilt hebben dat een auto inclusief BOVAG Garantie wordt aangeboden kijk dan hier. Alle occasions op deze site zijn standaard voorzien van BOVAG Garantie.

Ik lees dus dat als we een auto duurder dan EUR 4.500,-- kopen we eigenlijk standaard minimaal 6 maanden garantie moeten krijgen bij een Bovag dealer zien jullie dat ook zo? Want ik kijk naar auto's van rond de EUR 7.000,-- en vaak moet je dan betalen voor een afleverbeurt en de bovag garantie... Wel handig om te weten en een leuk puntje voor onderhandeling lijkt me zo.

Ik less hem ook zo!

Denk dat ze proberen nog wat extra geld voor zo’n auto binnen te halen.

Veel mensen zijn niet op de uoogte van die afspraak en die trappen erin,

Ja, maar zo zullen ze het niet brengen. Hoogst waarschijnlijk gaat het zoals ook beschreven staat in jouw stukje; ze zullen het als extra aanbieden en als je het niet wilt wordt op de overeenkomst vermeld dat je er van afziet en daar teken je dan ook voor.

ik lees juist dat een verkoper boven dat bedrag de garantie KAN geven niet dat ze het moeten geven…

maar denk dat je zowiezo de auto bij een autobedrijf koopt en niet een particulier, want denk dat daar ook het verschil in zit…

Ik lees ook dat ze het kunnen geven en niet moeten. De eerste zin gaat er alleen over dat het minimaal 6 maanden moet zijn, áls ze het geven.

Heb even gegoogled maar ANWB adviseert om wél bovag garantie te kopen:

http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/nieuws-archief,/2011/mei/Bovag-garantie-blijkt-niet-gratis.html

Je moet dus echt dan zelf technisch onderzoek naar de auto gaan doen.

Over afleverkosten valt altijd wel te onderhandelen!

Ze zijn het ook niet verplicht, maar dan moet het wel uitgesloten worden door expliciete vermelding op de overeenkomst. Als dat niet het geval is moet een bedrijf dat bij de Bovag aangesloten is wel in die garantie voorzien.

Kunnen inderdaad, niet moeten.

Wij hebben 3 maanden geleden een andere auto gekocht en hebben 3 bedrijven uitgezocht waar we zijn gaan kijken.

Het scheelt echt enorm qua garanties die gegeven worden en de duur ervan.

Ook qua inruilwaarde van de vorige auto scheelde het echt heel veel.

Je kan wel onderhandelen over de garantie overigens.

De auto van onze keuze zat 3 maanden op, en dat is 6 maanden geworden.

In principe staat er in de eerste zin dat de verkoper het gewoon doet. Niet kunnen/willen…nee, hij verleent staat er en dat is het. Maar er staat niet bij of dat dan kosteloos is, of tegen welk tarief je dit kan krijgen.

Daarnaast staat er vaak in de algemene voorwaarden iets als “uitzonderingen zijn mogelijk, mits schriftelijk vastgelegd” of “de afspraken in de koopovereenkomst prevaleren op de algemene voorwaarden”. De aanvulling van het zinnetje “tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen” betekent dat in de koopovereenkomst wel eens zoiets vermeld kan staan.