Auto eruit

Wij denken er serieus over om de auto te vervangen voor 2 elektrische fietsen om zo flink te besparen. Dit scheelt al snel 350 euro per maand.

Het zal niet voor altijd zijn denk ik. Ik denk 1 a 2 jaar.

Wie heeft er ervaring met het weg doen van de auto?

Hoe is dat bevallen?

Ja hoor, hier bevalt het prima.

Ik zou ook absoluut geen elektrische fietsen aanschaffen… vreselijk duur en komop zeg, je bent nog jong toch :wink: Alleen maar goed voor je conditie en echt je bent er zo aan gewend.

Het enige wat ik soms lastig vind is vakanties. Destijds hadden we berekend altijd nog goedkoper uit te zijn om met vakanties een auto te huren, maar nu blijkt dat vaak toch niet in het budget te passen (wat wellicht een heleboel te maken heeft met vierde kind waardoor huurauto ineens zeker dubbel zo duur is).

Voor noodgevallen zoals ziekenhuisritjes heb ik altijd een euro of 50 in een potje zitten zodat dat altijd tot de mogelijkheden behoort.

Punt ik wegens medische omstandigheden in de ochtend iet al teveel kracht heb, dus wil ik vroeg en tijdig op mijn werk zijn, dan heb ik een steuntje in de rug nodig. Ook moeten we logistiek gezien met halen en brengen kinderen naar oppas, school, van en naar mijn stiefzoon zijn moeder vaak van hot naar her en ligt het niet altijd in 1 richting. Naar mijn werk is een uur, maar als ik maandag eerst Noortje naar mijn ouders moet brengen, moet ik eerst helemaal 20 minuten de andere kant op. Dan ben ik dus 1 uur en 20 minuten bezig. Dat trek ik helaas niet. Zo vroeg. Daarom toch die fietsen.

Ze zijn inderdaad duur. Toch al snel tussen 1250 en 1500 euro. Overigens zouden we ook onze bestaande fietsen kunnen ombouwen. Maar het is een waardevolle investering aangezien we er lang mee kunnen doen. En we besparen natuurlijk flink op de auto. Die besparing houden we trouwens over, daar we nu precies uitkomen.

Altijd 100 cash in huis voor eventuele taxi is wel handig, aangezien huisartsen centrale hier een flink eind vandaan is.

Vakanties vind ik ook lastig ( we kamperen graag), maar we zouden a.s. zomer sowieso niet gaan of hoogstens last minuten een week met minimale bepakking in Nl. Dan kunnen we wel een lift van mijn ouders krijgen. In mei zijn we al uitgenodigd voor een week Spanje met vliegtuig, dus daar hebben we mee geboft.

De zomer daarop hoop ik genoeg t hebben gespaard voor zo’n super zuinig klein autootje.

Hoe doen jullie dat met bezoeken aan familie die ver van openbaar vervoer afwonen, Lune? Greenweels?

Als mijn man straks helemaal voor zichzelf werkt gaat hier ook de auto de deur uit. We gaan nu al kijken naar een andere auto.

We merken wel dat we steeds meer de fiets pakken en de auto vaak ongebruikt voor de deur staat.

Zelf ben ik opgegroeid zonder een auto. Wij gingen op de fiets of met het OV. Heel soms konden we een auto lenen van kennissen als we bijv. een dagje met z’n allen weg gingen. Dit had ook te maken dat mijn vader met het OV reisde naar zijn werk en wij korting kregen.

Wij wonen dan ook wel overal dichtbij en alles is met de fiets of zelfs lopend te doen.

Hier wel mensen genoeg in onze omgeving die ons zouden kunnen helpen.

Ik heb meer als 20 jaar een auto gehad,

maar ook ivm fin. omstandig heden eruit…

Het is enorm wennen hoor, ik was gewoon die luxe gewend.

zeker met dit weer en regen.

en boodschappen doen.

Maar nu gaat het wel, het went… :mrgreen:

Ik wil nu ook graag een electr. fiets, want ik trap me echt suf.

Wij hebben sinds 2 maanden weer een auto, maar hebben 2 jaar geen auto gehad.

Je went er echt aan, maar het is wel aanpassen vind ik. Je denk iets langer na voordat je op pad gaat als het verder dan 15km is, en dat vond ik wel jammer.

Maar als je alles dichtbij heb zou ik het gewoon doen!

Als ik niet ver weg zou werken zou ik de auto meteen weer weg doen!

Ah ja dan snap ik waarom je een elektrische fiets wilt/ nodig hebt. Dat is een pittige rit zo 's morgens.

Wij hebben een adres waar jeniet komt met ov,of er heel lang over doet. Wij worden daar eigenlijk altijd opgehaald. Niet netjes dus met zn allen in een auto maar het is een rustige weg en met de auto vijf minuutjes…

Het enige wat ik wel lastgi vind dat zijnboodschappen doen… We zijn ook wel grootverbruikers met zn zessen :wink: Ik moet echt elke dag met een tas boodschappen lopen slepen en dat vind ik heel irritant, dus als ik een auto kan lenen of ff met iemand mee kan rijden boodschappen doen maak ik daar graag gebruik van en haal dan kattenvoer, grind, dat soort zware dingen en voorraad. Lukt dat een poosje niet dan bestel ik bij appie.

Dus eigenlijk zou voor jou een fietskar of een bakfiets wel wat zijn Lune… ideaal… haalde altijd met de bakfiets al mijn boodschappen in 1 keer :thumbup:

Ik denk dat het wel do- able moet zijn zoals ik je relaas lees.

Hier doen we ook veel met de fiets en uitjes doen we dan weer veel met de trein. Manlief rijdt met korting in de trein en de kids mogen gratis mee. Ik mag dan weer met partnerkorting reizen en zo konden wij laatst voor 23 euro naar Leiden met de trein.

Hier verder ook druk aan het sparen voor een fiets met trapondersteuning… ik ben niet vies van fietsen, maar heb wel reuma en met name in de koudere maanden heeft dat veeeel invloed op wat ik aankan met fietsen.

Als zo’n fiets er dan voor zorgt dat je in elk geval blijft fietsen, dan is het de investering zeker waard.

Ik heb een fietskar :oops:

Ik vind het alleen een ellende om mee te fietsen en dan aaaal die boodschappen plus zware dreumes die niet luisterd en slecht loopt nog…

Ik zou dat eigenlijk in t weekend moeten doen dan, op zaterdagochtend ofzo. Kan ik iig die zware dreumes thuislaten.

Kortingskaart met de trein is idd wel de moeite waard! Die heb ik ook en haal t er dubbel en dwars uit.

hahaha… nou idd… ik deed dat dus ook altijd op zaterdagochtend… ideaal… :thumbup:

Nu heb ik het beter geregeld :oops: Ik mail mijn moeder op woensdagavond mijn lijstje door… zij haalt donderdagochtend haar eigen boodschappen en neemt die van mij ook mee en dan komt ze op bezoek (altijd al hoor) en brengt ze dus thuis… meestal zijn ze hier voor 11 uur en dan haalt mijn broer ook de kinderen nog even op van school enzo… kan zeggen. dat voelt heullll luxe :oops:

Cell… wat lief van je moeder!

boodschappen is ook iets wat me tegenhoudt. Ook al zijn we maar met zijn vieren, toch gaat het altijd hard. Ik ga het liefst 1x per week, dan geef je minder uit. Ik zou natuurlijk via appie kunnen bestellen, maar ik haal lang niet alles bij appie. Ik zat zelf ook al een fietskar achter de fiets te denken voor boodschappen.

Toen ik het gisteren zo hard zag sneeuwen, twijfelde ik wel hoor. Gatsie, om daar dan s ochtends door heen te moeten. Met de bus naar mijn werk kan wel, maar met een hele lang overstap van bijna een half uur. Ik zou wel met echt extreem weer kunnen thuiswerken denk ik.

Nu wil ik aan studeren, dus dat betekent ook nog 1x in de week of 2 avonden naar Utrecht.

Het heeft echt grote voor en grote nadelen om de auto weg te doen.

momenteel komt er een bezuinigingsronde op mijn werk, dus ik wacht sowieso nog even totdat ik weet of ik kan blijven of niet, want wellicht kom ik daarna wel ergens te werken (als ik meteen iets kan vinden) wat helemaal lastig te bereiken is met OV en te ver voor fiets. Tot en met april houden we de auto dus sowieso nog.

Greenweels heb ik me in verdiept, maar de gebruiksprijzen lopen snel op.

Nouja, aan het twijfelen dus nog. Eerst maar eens kijken waar me nog meer op kunnen bezuinigen.

wij waren vroeger met zn 9en thuis en hadden ook geen auto :mrgreen: boodschappen doen was altijd heel gezellig met elkaar haha… Allemaal met dozen of grote sporttassen vol fietsen :mrgreen: :mrgreen:

Hier wel een auto

Maar wij doen 1 keer in de maand boodschappen van alles wat langhoudbaar is

Zodat ik de rest van de maand elke week alleen de korthoudbaare dingen als kaas vlees melk groente enzo kan halen met de fiets ideaal.

We hebben ook een bakfiets en als ik geen kids bij me heb passen daar best veel tassen in

heb de auto nodig voor mijn onregelmatige diensten

Manlief gaat altijd op de fiets.

En gebruik de auto als we naar mijn ouders gaan in de zomer doen we dat ook regelmatig op de fiets.

Het klinkt alsof je het best zonder zou kunnen zeker met elktrische fietsen.

Ik zou zeggen doen, je hebt dan in ieder geval ervaren of het te doen is.

En een electrische fiets lijkt me heerlijk. Ik weet niet of iedere jumbo Het doet, maar de jumbo hier brengt voor €5,00 je boodschappen thuis. Je kunt online bestellen.

Thanks allemaal. Ik denk dat het ook haalbaar is. Ik ga er nog eens goed over nadenken in afwachting van wat er gebeurt met mijn baan. Sowieso kunnen we in mei als het vakantiegeld komt en hopelijk ook een belastingteruggave die fieysen kopen. en proegdraaien. Als we de auto minimaalgebruiken besparen ee ook al behoorlijk.

Nou wij hebben geen auto nooit gehad dus kan het misschien niet vergelijken maar het lukt prima hoor… Al zijn er natuurlijk altijd nadelen. We hebben 3 kids en er gaan er dus 2 mee op de fiets en 1 ernaast ( hub heeft geen zitje, dat zou zelfs nog makkelijker zijn denk ik ) We hebben eventueel een fietskar en daar kan hub wel makkelijk mee rijden. Is een oud ding, maar doet zn werk in noodgevallen.

Boodschappen is lastig idd, maar ik laat heel luxe Albert 1x in de maand komen :oops: en dat werkt goed! Die heeft tegenwoordig ook de euroshopper artikelen en zelf werk ik bij de AH dus doe daar toch al vaak mn boodschappen. ook 10% korting via albert trouwens dus :wink:

Ik neem als ik werk het e.e.a. meestal mee ( voor 2-3 dagen ) en anders doe ik met de jongens gewoon nog boodschappen als ik Elise heb weggebracht.

Verder vakanties… Het is idd duurder. Kamperen zonder auto is lastig. Hub vind het erg leuk, maar wij hebben geen rijbewijs dus eigenlijk zie ik dat nu met 3 kids niet meer als een optie ( hoe willen we alles meenemen?) Dus vaak landal huisjes die toch 1200 per week zijn in de zomervakantie/herfstvakantie! Maar alsnog denk ik dat je er wel aan bespaard en bovendien is het ook gezonder toch :wink:

Als we naar het ziekenhuis moeten om wat voor reden dan ook zijn er vaak mensen in de buurt die wel ff op en neer kunnen. Anders als het voor een kind is in de aanhanger gewoon of op de fiets! En in het ergste geval idd een taxi bellen.

@Lune wrote:

Ah ja dan snap ik waarom je een elektrische fiets wilt/ nodig hebt. Dat is een pittige rit zo 's morgens.

Wij hebben een adres waar jeniet komt met ov,of er heel lang over doet. Wij worden daar eigenlijk altijd opgehaald. Niet netjes dus met zn allen in een auto maar het is een rustige weg en met de auto vijf minuutjes…

Het enige wat ik wel lastgi vind dat zijnboodschappen doen… We zijn ook wel grootverbruikers met zn zessen :wink: Ik moet echt elke dag met een tas boodschappen lopen slepen en dat vind ik heel irritant, dus als ik een auto kan lenen of ff met iemand mee kan rijden boodschappen doen maak ik daar graag gebruik van en haal dan kattenvoer, grind, dat soort zware dingen en voorraad. Lukt dat een poosje niet dan bestel ik bij appie.

Een fietskar is voor boodschappen heel handig. Je kunt dan veel meenemen. En ze zijn wel 2e hands te krijgen

En kies je voor een elektrische fiets of eentje met trapondersteuning? Die laatste schijnt ook een prachtige oplossing te zijn.

Hier geen ervaring. Wel hebben wij een auto weggedaan toen mijn man in de stad ging werken. We denken er wel eens over, maar uiteindelijk woont veel familie te ver, is het al een 25 minuten naar de bushalte lopen (we wonen heel afgelegen) en dan zou ik op maandag een uur extra onderweg zijn naar mijn werk (wat normaal 10 minuten fietsen is).