augmentin tijdens zwangerschap

Hoi meiden,



Zijn er onder jullie die ook augmentin 500/125 hebben gebruikt tijdens de zwangerschap? (ook wel amoxicilline)…



Mijn kno zegt dat het mag, van mijn apotheker krijg ik weer zo’n vaag antwoord en online lees ik heel uiteenlopende berichten. Heb de vraag ook bij de gezondheidslijn neer gelegd, maar hoop dat jullie me misschien ook alvast verder kunnen helpen?

ik heb het gebruikt bij mijn zwangerschap van Kaya, 2 keer, en bij lilly, 1 keer. nooit gehoord dat het eventueel niet zou mogen. ik weet niet wat de dosering was maar ik kreeg het voor blaasontsteking

hey femmie,

Je apotheek heeft een heel mooi boekje waar ze kunnen kijken wat het risico is tijdens de zwangerschap.

Je hebt verschillende categorieen kwa “schadelijkheid”

Amox/clavulaan is geen probleem.

Sommige antibiotica kan echt niet in de eerste 3 maanden en de laatste 2 maanden ivm miskramen en opwekken van de weeen.

Maar deze mag gewoon.

Wel oppassen met diarree ivm uitdrogen (diarree is een bekende bijwerking). Dus goed blijven drinken!!



Succes!



nicole (apothekers assistente)

He kaya en nicole



Bedankt voor jullie reactie.



Dat boekje heeft onze apotheek dan denk ik niet. Ik heb afgelopen maanden zo vaak gevraagd icm bv/zwangerschap. Enige wat ze doen is de bijsluiter openvouwen en lezen (ja dat kan ik zelf toch ook wel, ik vraag hun expertise :? )



Heel er bedankt voor je overtuigend antwoord nicole, daar heb ik tenminste iets aan en stelt me wat gerust. :slight_smile:

als je nog eens vragen hebt hoor ik het wel! Kijk het gewoon voor je na hoor. :thumbup:

dank je :-*

Ik heb deze antibiotica gehad toendertijd voor een blaasontsteking.

Als ik het me goed herinner heeft de huisarts toen zelfs opgezocht welke antibiotica ze me mocht geven en deze kwam er uit gerold.

De gezondheidslijn gaf ook aan dat het mocht. Ben inmiddels dus toch maar gestart ermee.

Als je googled op ‘farmacotherapeutisch kompas’ kom je op een site waarin alle medicijnen opgezocht kunnen worden voor indicatie, bijwerkingen, zwangerschap, gebruik e.d.



“Bij gebruik van amoxicilline/clavulaanzuur (=Augmentin) in de zwangerschap bij de mens zijn geen schadelijke effecten op de vrucht waargenomen. Dit geneesmiddel kan overeenkomstig het voorschrift worden gebruikt in het tweede en derde trimester van de zwangerschap. Over het gebruik van de preparaat tijdens het eerste trimester zijn onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen.”