hallo allemaal,
Mijn tweede zoontje is niet zo snel met zijn spraak. hij leert heel moeilijk nieuwe woordjes en is soms dingen ook weer ‘kwijt’
nu hebben we volgende week een afspraak voor een intake bij het audiologisch centrum…
ze gaan hem doorlichten maar wat het precies inhoud?!
heeft iemand ervaring met het audiologisch centrum?
bedankt alvast
Hmmm ervaring, tja zelf ben ik als kind ook bij het audiologisch centrum terecht gekomen.
Ze gaan een gehoortest afnemen, ook een spraaktest.
Kind krijgt een hoofdtelefoon op, er wordt steeds een geluid door gegeven, dat geluid gaat steeds zachter en verschillende toonhoogtes.
Daarna zal je kind korte woordjes na moeten zeggen. Zoals vis, boek, snoep etc…
Dit alles wordt vertaald in eeen audiogram (decibellen). Aan de hand van decibellen kan men zien hoe “slechthorend” je kind is.
Zelf ben ik ook slechthorend. Ben op een speciale basisschool geweest.
Succes!
Moon
@spooky wrote:
Hmmm ervaring, tja zelf ben ik als kind ook bij het audiologisch centrum terecht gekomen.
Ze gaan een gehoortest afnemen, ook een spraaktest.
Kind krijgt een hoofdtelefoon op, er wordt steeds een geluid door gegeven, dat geluid gaat steeds zachter en verschillende toonhoogtes.
Daarna zal je kind korte woordjes na moeten zeggen. Zoals vis, boek, snoep etc…
Dit alles wordt vertaald in eeen audiogram (decibellen). Aan de hand van decibellen kan men zien hoe “slechthorend” je kind is.
Zelf ben ik ook slechthorend. Ben op een speciale basisschool geweest.
Succes!
Moon
ehmmm, dat zie ik hem zo 123 ECHT nog niet doen :shock:
Bij kinderen hebben ze een speelse manier om toch te kunnen testen.
Hier nooit problemen gehad bij beide kids en gelukkig waren ze allebei goedhorend.
Wel kleine spraakachterstand maar dat is helemaal goed gekomen nadat hij naar school ging.
Wij zitten met Stijn ook die mallemolen. Ik heb in de zomer bij het CB aangegeven dat ik me zorgen maakte over Stijn’s taalontwikkeling.
Het viel me op dat hij nauwelijks brabbelde als baby en bijna altijd stil speelde. Ook echo-de hij nauwelijks (dus mij nazeggen zonder dat ik erom vroeg).
Nu is mijn oudste een ontzettend vlotte prater, dus viel het dubbel op.
Daar kwam bij dat de overgang van melk naar vast voedsel bij Stijn heel moeizaam verliep. Hij kon totaal niet weg met stukjes, stikte zowat bij Rapley, zelfs toen hij al 10 maanden was. Dus lang dunne prak gegeven en dat ging zelfs moeizaam.
We zijn via het CB naar het audiologisch centrum doorgewezen. Daar heeft hij een gehoortest gehad, een logopedisch onderzoek en een woordenschat ‘test’. Dat was in september en Stijn kon het echt wel aardig volgen. Ze passen zich gewoon aan aan het niveau van je kindje.
Voor de gehoortest is hij tot 2x toe gezakt, bij het logopedisch onderzoek kwamen geen bijzonderheden naar voren w.b. de mondmotoriek en bij de woordenschat scoorde hij net onder de ondergrens.
Nu zijn we dus bij de KNO-arts beland omdat blijkt dat Stijn niet goed hoort vanwege zijn chronische verkoudheid. Door dit slecht horen pikt hij woordjes moeizaam op. Zijn uitspraak is niet goed, je hoort eigenlijk alleen de middenklank (paard= paaaa) enz.
Ik heb het hele traject via het audiologisch centrum als prettig ervaren. Nu werk ik zelf in het onderwijs met REC-2 leerlingen (ernstige taal-spraakstoornissen) dus heb zelf wel enige ervaring en wist dus ook wel wat ik gericht moest vragen.
De onderzoeken verliepen prettig, ik heb er praktische tips gekregen en heb er vertrouwen in dat het met de taalontwikkeling van Stijn wel goedkomt. Hij krijgt waarschijnlijk buisjes nu. Als dat in de toekomst nodig blijkt, krijgt hij ook nog logopedie (hij moet over 3 maanden terugkomen naar het A.C.)
wel vond ik het hele traject lang duren. Het is niet in een maand of twee geregeld. En dat vind ik toch wel het grootste nadeel. Wij zijn er nu driekwart jaar mee bezig, en dat is voor zo’n jong kind echt wel heel lang. Hij heeft sindsdien zijn achterstand nog niet kunnen inlopen, alleen maar vergroten.
succes!
Cayla is doof en heeft inmiddels een ci.
Ruime ervaringen dus met het a.c.
De testen deden ze al bij haar toen ze nog maar een paar weken oud was, dus ze letten ook erg op lichaamstall bij het aanbieden van geluiden.
Meer vragen? Stel ze gerust, maar dan liever wel via pb!
we zijn geweest!
het ging op zich wel goed alleen heeft hij dus echt niet gesproken :silenced:
de weinige dingen die hij zegt zei hij dus ook niet. wel een soort ontwikkelingtestjes gedaan en hij zit verder helemaal goed op niveua. daaruit blijkt dus dat zijn spraak dan wel echt achter is.
ze adviseren eigenlijk logopedie maar omdat hij hier na 1,5 uur nog niks zei denken ze niet dat dat nu zin heeft. logopedie duurt nl. maar een half uurtje en daar heeft ie dus niet zo veel aan :roll:
Verder geen nieuwe tips, we deden eigenlijk alles al :mrgreen: