audiologisch centrum

Hallo,



Onze zoon moet in mei naar het audiologisch centrum voor een taal/spraak onderzoek. In maart is hij hier al geweest voor een gehooronderzoek. Hij is nu twee jaar en 3 maanden. En praat nauwelijks maar begrijpt erg veel.



Wie is hier ook geweest en wat zijn/waren jullie ervaringen?



groetjes!

geen ervaring mee.

ook ik heb een zoontje die 2jr en 4mnd is en nauwelijks praat maar wel alles begrijpt.

je zegt dat hij al een gehoor test heeft gehad en wat was de uitslag als ik vragen mag?

ben benieuwd naar de reactie`s die hier op komen.

Hoi Monique,



Zijn gehoor was prima, dit wist ik al maar is standaard het eerste ondezoek wat ze doen. Nu gaan ze kijken naar taalbegrip, hoe hij op ons reageert, kortom hoe hij verder communiceert.



Jouw zoontje zegt ook nauwelijks iets en wat zegt het cb hierover?



Zelf vind ik het prima dat ze hem onderzoeken ook omdat hij laat was met lopen en om zo dingen uit te sluiten of er juist vroeg bij te zijn.

nog even voor jou Monique, als ik zo vrij mag zijn :slight_smile:



Ik herinner me de eerdere positings en verhalen over jouw zoontjes.



Waaruit blijkt dat je jongste zich toch beter ontwikkelt dan jouw oudste wat betreft taal enzo? dit omdat ik begrijp dat bij jouw jongste verder geen stappen worden ondernomen op dit gebied?



alvast bedankt!

ja klopt wat je zegt en dit is inmiddels al weer een paar maanden geleden.

maar begin me dus wel zorgen te maken omdat hij toch al dik 2 jr is.

we gaan as donderdag naar de kno arts om ook de oren enzo na te laten kijken of het daar mee te maken heeft. ook is hij vaak ziek en verkouden.

en hij is vaak afwezig op school en dat kan misschien komen omdat hij niet met alles mee kan doen om dat hij niet alles oppikt van wat er gezegd word.



mijn oudste is verstandelijk gehandicapt en begrijpt de taal ook niet goed ook praat mijn oudste heel onverstaanbaar wel al 2 woords zinnen.

maar omdat levi juist alles wel begrijpt maakte ik mij minder zorgen en dacht dat het wel kwam.

maar nu is het bij levi misschien wel een hele andere oorzaak waarom hij later is met praten.

taal begrip gaan ze bij levi ook bekijken bij logopedie.



ben benieuwd hoe het afloopt bij het audologische centrum.



:-*

Hoi Monique,



Ik houd je op de hoogte. Bij ons begon het ook bij een bezoek aan de logopediste. Maar onze zoon was toen net twee en erg speels. Zij kon verder geen goed onderzoek doen. M. had geen zin in boekjes lezen en plaatjes aanwijzen. Vandaar dat zij hem heeft doorverwezen naar het audiologisch centrum.

Als zij bij jullie mannetje verder goed het taalbegrip kan testen, zal dit hierbij blijven met misschien hulp van logopediste.



Ik zeg ook steeds ;ja maar hij begrijpt alles en anderen zeggen dat ook de creche en familieleden enz. Maar soms heb ik ook zaken waarvan ik denk volgens mij begrijp jij dit niet. Waar lag bij jou oudste hiervoor de grens, begreep hij zelfs eenvoudige opdrachten niet?

levi is nog erg speels en houd ook niet van boekjes lezen en aanwijzen enz enz. dit had ik ook al aangegeven, mij benieuwen of het de logopediste dit wel lukt.

ik weet ook presies hoe logopedisten te werk gaan omdat ik daar ook een cursus voor gevolgd hebt ivm mijn oudste.



dat mijn oudste 2 jr was begreep hij niks en maakte alleen maar lol.

pak je drinken, pak je jas of wat dan ook dat begreep hij niet.

nu hij 4jr is begrijpt hij dit wel.

op de leeftijd van 2,5jr had hij het taalnivo van 12 mnd. nu is hij 4jr en heeft ongeveer het taal nivo van 24mnd.

levi daarin tegen begrijpt deze opdrachten wel en ook weer komt dat door de cursus die ik gevolgd heb dat ik weet hoe ik moet comminuceren bij taal achterstand. ik weet ook zeker dat levi niet cognitief achterloopt maar ik weet ook dat hij heel eigenwijs is en als hij iets niet wilt doet hij het niet. terwijl hij dingen veel sneller oppikt en doordacht doet als de oudste. levi denkt er echt over na voor hij wat doet.



de cursus die ik gevolgd heb is de hanan cursus. en de hanan prinsiepes gebruiken de logopedisten ook.

http://www.caleidoscoop.be/inhouden/inhouden13/art13_2_12.html

Bedankt voor de informatie, heb ik zeker wat aan! ga even kijken op de site! ik houd je op de hoogte over het audiologisch centrum.



Volgens mij lijkt mijn zoontje erg op jouw jongste wat betreft zijn ontwikkeling!



groetjes

levi is wel wat trager maar doet alles gewoon in de periodes die er voor staan. behalve het praten dan.



ik ben erg benieuwd hoe het gaat aflopen en wat ze allemaal gaan doen bij je zoontje.

:-*