Mijn zoontje heeft een hele dike, kwarkachtige laag op zijn tongetje.
Spruw dus, ik herken het van de vorige keer. Bij mij gaat het nu ook echt zeer doen, ik moet even wat overwinnen als ik hem aanleg.
Ik gebruik zalf die ik nog had liggen van de vorige (met miconazol). Volgens mij begint het nu een klein beetje te werken. Ik smeer het op mijn tepels als hij gaat drinken.
Wat voor tips hebben jullie nog meer? Ik wil er z.s.m vanaf zijn, het doet echt zeer… :?
Oh bah wat een pech, vreselijk he, zat ook echt tegen het plafond :silenced: :sick:
Ja meer dan wat je nu doet, kun je volgens mij niet, ik had een middeltje voor mijn zoontje en dan wat ik zelf op moest smeren en je moet alles wat in aanraking met je tepels komt echt heel heet wassen anders blijf je jezelf besmetten.
Sterkte ermee brr :hug:
zowel hem als jezelf goed behandelen.
Weet niet meer welke ik had, maar na elke voeding bij je kleintje hoeveelheid ter grote van een erwt goed in het mondje verspreiden (wangen, verhemelte, tong) en nie 4x per dag grotere hoeveelheid die voorgeschreven wordt. De bacterien groeien goed in een warme zoete omgeving en laat een mond na eten/bv daar nou net aan voldoen…
En naast die behandeling bij hem jouw tepels insmeren na de voedingen. Elke dag schone bh (als je dat al niet deed) en die heet (min. 60 graden) wassen, ik gebruikte die periode weer zoogcompressen, na elke voeding vervangen, als je uitwasbare hebt die ook min. op 60 graden.
Spuugdoekjes, speentjes etc ook goed schoon (speentjes kunnen eventueel in de vaatwasser).
Weet niet hoe oud je kindje is, maar als je al tandjes poetst… ook die tandenborstel eventueel mee in de vaatwasser, want daar gaan de bacterien ook opzitten (na rondje vaatwasser even goed uitspoelen met heet water).
Succes ermee, want het kan flink pijn doen :thumbdown:
spruw kan heel vervelend zijn, de huisarts kan het vaststellen
Hier wat tips
Je HA zal je medicijnen geven, voor je kindje maar ook voor jou. Voor je baby doorgaans nystatine suspensie of daktarin orale gel. Voor jezelf kun je daktarin miconazol creme smeren, deze kun je ook gewoon bij de drogist krijgen. Smeer je tepels na elke voeding hier héél dun mee in. De creme trekt in je tepels dus ze worden niet week en je hoeft het ook niet af te wassen bij het voeden.
Voor je baby: negeer wat er in de bijsluiter staat, daar staat iets van 4x per dag. Dat is voor flesgevoede baby’s. Bij borstvoeding pak je de totale hoeveelheid voor de dag, en die deel je over het aantal voedingen. doe alles voor een dag in een kommetje en zorg dat het kommetje aan het einde van de dag leeg is. Smeren doe je als volgt. Klein beetje creme of gel op je (schone) vinger en bolletje links in de wang, eentje rechts, eentje onder de tong en een tegen het gehemelte. Als alle symptomen over zijn, dan nog een week doorgaan met smeren, spruw kan hardnekkig zijn en anders terugkomen.
Verder hygiene:
- was alles dat met de melk in aanraking komt (bh’s, spuugdoekjes enzo) op 60 graden en doe een scheutje azijn door het laatste spoelwater. Idem voor katoenen luiers
- kook kolf, flessen, tutten, spenen dagelijks uit, ook met scheutje azijn. Bewaren in de koelkast.
- Laat de antibacteriele zeep maar even staan, was je handen liever met wasemulsie van Lactacyd. Was voor en na elke verschoning en voeding. (spruw gaat door het hele spijsverteringskanaal en komt dus ook in de ontlasting terecht)
- als je ruim kolft, gekolfde melk merken, en zo snel mogelijk gebruiken. Voorraad opbouwen voor later kun je beter doen als de spruw weg is. Mocht je echt heel krap komen te zitten: melk voor het geven tegen de kook aanbrengen en weer af laten koelen, dit doodt de spruw.
Met de medicijnen zou je binnen een dag of 3 a 4 verbetering moeten zien. Succes, ik hoop dat het snel over is.
Heee, bedankt zeg voor de goede tips!
Ik gebruik nu idd. Daktarin orale gel, die ik aanbreng op mijn tepels.
Ik heb nu ong. 6 voedingen ermee gedaan, en ik zie nu verbetering op de tong van mij zoontje (5 weken)! Maar mijn tepels zijn een ander verhaal…wat doet dat zeer zeg. Ik zie er ook wat witte puntjes op zitten en ze zijn wat schilferig. Ik smeer ze na de voeding met hetzelfde spul in.
Zal ik nu straks ook minder last hebben, nu zijn tongetje weer schoon aan het worden is? Kan ik met mijn tepels nog meer doen, behalve insmeren met Daktarin?