AU AU!!

Ik kan het niet anders zeggen maar het doet pijn…



Ik heb Chayenne nu aan de linker borst en Joël drinkt altijd rechts, als ik Chayenne aanleg doet het de eertse minuten echt pijn zo erg dat ik er tegenop zie haar aan te leggen, ik dacht dat het aan haar manier van zuigen lag omdat ik geen wondjes heb en het bij Joël geen pijn doet.

Nu heb ik haar vandaag een keer aan rechts laten drinken en daar deed het dus geen pijn dus nou denk ik dat er in de tepel dan misschien iets kapot is ofzo want ik zie echt geen verschil ze zien er allebei het zelfde uit, een beetje roder maar dat lijkt me normaal :think:



Het gekke is ook dat het na een paar minuten over is maar na de voeding blijft de tepel toch echt nog een tijdje gevoelig kloppen enzo…



Gelukkig voor mama krijgen ze met de voeding van 3 uur en die van 9 uur een flesje en kan mijn tepel even bij komen :shifty:



Ik weet eigenlijk niet wat ik nou precies wil vragen maar misschien weten jullie iets :?



:-*

Als ik dit zo lees denk ik gelijk aan spruw :think:

Zo begon de pijn bij mij toen ook toen ik nog bv gaf…

Sterkte!

@francis wrote:

Ik heb Chayenne nu aan de linker borst en Joël drinkt altijd rechts




Ik dacht dat je zowiezo de babys van borst moest wisselen. Moest ik in ieder geval wel bij de tweeling.



Helaas dronken die van mij slecht aan de borst waardoor ik nu fulltime kolf. Is helaas (nog) niet genoeg om beide alleen maar bv te geven. 's Nachts krijgen ze kv in de fles. Slapen ze ook langer en beter op :wink:

Tama, Spruw is het niet gelukkig want dan had ik nu allang vlekjes moeten zien denk ik het is namelijk al een tijdje zo :think:



Liefje, Hier moeten ze wel een eigen borst omdat de behoefte van Chayenne hoger is als die van Joël die drinkt minder, is ook 700 gram lichter en de rechter borst maakte ook minder aan ondanks de stimulatie van iedere anderhalf uur kolven dus zo is het ontstaan dat ze een eigen borst krijgen :slight_smile:

Ieder een eigen borst :inlove:



Francis, ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe knap ik het vind dat je je twee wondertjes zo laat groeien op je eigen voeding! Wat heb je het er druk mee (en dus ook pijn van) maar wat houd je het goed vol!! :-*

Affie: :oops:

Als ik het goed begrijp heb je alleen aan de linkerkant pijn? Dan zou het te maken kunnen hebben met aanleggen. Ook al lijkt alles goed te gaan, er kan toch iets niet goed gaan in het mondje. Ik weet niet of je rechts- of linkshandig bent, maar probeer maar eens met je verkeerde hand te schrijven :oops: Ik vond aanleggen aan mijn verkeerde kant veel lastiger!

O ja, en bij spruw HOEF je niets te zien. Maar volgens mij zou je dat aan beide kanten moeten voelen, toch? :think: Dat voelde bij mij branderig, in de borst.

Hm :think: Ik ben rechts maar ze ligt niet altijd het zelfde, snachts lig ik met voeden, overdag is het de rugby houding als ik ze tegelijk voedt en gewoon de normale houding als ik haar alleen laat drinken maar ik zou er eens op kunnen letten natuurlijk :think:

@francis wrote:

Hm :think: Ik ben rechts maar ze ligt niet altijd het zelfde, snachts lig ik met voeden, overdag is het de rugby houding als ik ze tegelijk voedt en gewoon de normale houding als ik haar alleen laat drinken maar ik zou er eens op kunnen letten natuurlijk :think:


Vooral in de rugbyhouding moet je er op letten dat ze hoog genoeg ligt, dat ze niet aan de tepel ‘hangt’. Kun je even iemand vragen of die mee kijkt bij het aanleggen? Misschien zit er wel een contactpersoon van VBN of LLL bij je in de buurt, zij mogen ook meekijken.

Ok ik zal eens kijken morgen maar in Eindhoven zal er vats wel iemand in de buurt zijn.

Hoe gaat het nu Francis?



Ik zat nog eens even te denken. Zie je echt niks aan de tepel? Ook geen heel klein doorzichtig blaasje bv? Dat kan wijzen op een verstopt melkkanaaltje (doorprikken met een steriele naald). Je kunt ook een inwendig kloofje hebben, dan zie je aan de buitenkant niks. Ook omdat je zegt dat het bij het aanzuigen vooral pijn doet, dat herken ik van de eerste dagen en toen had ik kleine kloofjes en blaartjes. Je wisselt al van houding, dus dat is prima. Natuurlijk kan het ook het aanleggen zijn of toch een zuigtechniek van Chayenne (maar je had het niet toen je haar rechts aanlegde :think: ). Bij mij is rechts de ‘slechte’ borst, het blijft een beetje klungelen daarmee, ik herinner me van de eerste keer dat het pas na een paar maanden niet meer uitmaakte welke borst ik gaf. En spruw kan natuurlijk ook nog, als alleen Chayenne het heeft en zij haar “eigen” borst heeft klinkt dat vrij logisch. Doet het na het voeden nog pijn (branderig)? En je hoeft spruw idd niet te zien in het mondje…



Je blijft een kanjer hoor dat je de twins zelf voedt!!

Francis: mijn eerst reactie is spruw.

Biebels zegt het ook al: Je hoeft niks te zien bij spruw. Eigenlijk is de enige manier om erachter te komen behandelen.

Heb je al contact gehad met iemand van VBN? als aanlegproblemen zijn uitgesloten, zo ik toch echt gaan behandelen voor spruw.

Ook omdat de pijn nog naderhand aanhoudt.

:hug:

Nee het is geen spruw, ze hebben daar al medicatie voor gehad omdat ik dacht dat Joel dat had maar dat bleek toch niet zo te zijn :?



Het is ook geen branderig gevoel maar gewoon het gevoel alsof het helemaal ruw is.

Ben vandaag naar de lactatie kundige geweest in het ziekenhuis die zei dat ze aan het aanleggen niets bijzonders zag maar wel dat Chayenne veel harder trekt dan Joel dus mijn tepel zal er toch aan moeten wennen.



Nou ja ik vind het al fijn dat ik hier even van me af kan klagen :wink: bedankt voor het luisterende oor. :-*

@francis wrote:

Nee het is geen spruw, ze hebben daar al medicatie voor gehad omdat ik dacht dat Joel dat had maar dat bleek toch niet zo te zijn :?



Het is ook geen branderig gevoel maar gewoon het gevoel alsof het helemaal ruw is.

Ben vandaag naar de lactatie kundige geweest in het ziekenhuis die zei dat ze aan het aanleggen niets bijzonders zag maar wel dat Chayenne veel harder trekt dan Joel dus mijn tepel zal er toch aan moeten wennen.



Nou ja ik vind het al fijn dat ik hier even van me af kan klagen :wink: bedankt voor het luisterende oor. :-*
Bedoelt ze daarmee dat Chayenne harder zuigt? Want trekken aan de tepel lijkt me een teken dat ze te laag ligt… De tepel moet helemaal achterin het mondje komen te liggen (iemand zei: het is ook geen TEPELvoeding, maar BORSTvoeding), dus daar zou je niets van moeten voelen. :think:

Ja ze bedoelde zuigen :shifty: maar het voelt wel als trekken :mrgreen:

Ze hapt wel mooi en neemt ook de hele tepel in haar mondje daar was niets op aan te merken, ik heb schijnbaar een gevoelige tepel.

Juist omdat het alleen in het begin is wees dat op hard zuigen omdat ze dan natuurlijk wat gretiger zijn dan na een paar minuten…

hai francis,

ik geef zelf sinds 13 dagen bv, en dat deed ook hartsikke veel zeer

(dacht nog zelf maar eens een topic te openen maar toen was het al bijna voorbij)



ik heb twee fases pijn,

eerst snijdende messen in de tepel en vlak onder de tepel bij het aanleggen en er niet gelijk melk uit komt (auw…)

en dan constante snijdende pijn onder de tepel.



aan de linker kant was zowel de aanlegpijn als de melkpijn na 6 dagen opeens over

en aan rechts was na 10 dagen de melkpijn weg.

de aanleg pijn is er nog steeds, maar word wel iets minder.





wat bij mij goed werkte was het insmeren van de tepel met bepanthen direct na de voeding.

maar goed dan zag mn tepel dr ook behoorlijk gehavend uit -blaartjes/eeltvorming.



ik kan me voorstellen dat jouw tepel een behoorlijke klap krijgt… ze krijgt ook geen rust om te herstellen tussen de voedingen door oid… en dr komt een volledige voeding uit ipv een halve…



wat jammer dat de lactatatiekundige ook niets zag…





ik denk zelf dat het toch een kwestie is van ‘uitharden’ van de tepel…

en ik hoop dat je binnenkort beter nieuws hebt…