Astma niet onder controle, wie kent dat?

Een jaar geleden begon ik ineens te hoesten wat niet meer over ging, de diagnose was astma. Toen zijn we begonnen met veilig geteste medicijnen want ik zat toen al in het IUI traject. Maar ondertussen hebben we alles al geprobeerd van wat ik hebben mag maar het hoesten wordt alleen maar erger. Ik ben het ondertussen zo zat, alles doet me zeer door het hoesten :evil:



Heeft iemand dit ook of eerder meegemaakt?

Ik heb nu Qvar (3x daags 4 pufjes met voorzetkamer) en evt Ventolin

Prednisol heb ik ook een keer gehad (laatste keer dat ik ongesteld werd :wink: ) en dat heeft maar een paar dagen geholpen. Helaas mag ik dat nu niet hebben want ze denken dat ik daar wel baat bij heb. Anti allergie middelen mag ik niet hebben, zijn allemaal niet veilig tijdens een zwangerschap. Laatst heb ik al een neusspray gehad, maar dat heeft niet geholpen. Bricanyl en …, beclamatisol heb ik al gehad. Ook heb nu medicijnen dat het slijm dunner maakt, en heb ik een ab kuur.

Ondanks alles blijf ik me rot blaffen, mijn ribben doen er zeer van :?



De Ab is wel aangeslagen, ik heb nou geen last meer van slijm. Maar ik hoest me nog steeds te pleuris, maar nu gewoon weer die droge blaf hoest :?

Wel heb ik een drankje gehad tegen maagzuur want dat kon het ook wel eens erger maken zei hij. En volgende week heb ik een bronchiscopie :shifty: dan moet ik s’ ochtends heel vroeg nuchter komen. Dan krijg ik medicijnen om de hoestprikkel tegen te gaan, daarna wordt mijn keel verdoofd en gaan ze met een slangetje naar binnen om te kijken of er iets raars in mijn longen zit. Daarna wordt ik aan de zuurstof gelegd en moet ik nog 2 uur in het zkh blijven om bij te komen en om te kijken of er geen complicaties optreed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier best tegenop zie :shifty: :shifty:

ik heb ook astma. ik zit nu op 2x per dag 1 puf foradil en 2x1 pulmicort.



op een gegeven moment heb ik zelfs 2 prednisonkuren gehad omdat het echt te erg werd.



de moeheid hoort er helaas een beetje bij. mijn longinhoud is niet zoals die van een ‘gezond’ persoon, en mijn lijf moet dus harder werken om de zuurstof rond te krijgen.



tijdens mijn zwangerschap ging het eigenlijk best goed, al had ik alsnog pufjes nodig. ik had toen qvar en airomir.



ik wil je veel sterkte wensen en ik hoop dat ze snel de goede medicijnen voor je kunnen vinden :hug:

Ik heb al 15 jaar astma.

Ik heb in alledrie mijn zwangerschappen flinke aanvallen gehad en ook met ziekenhuisopnames. (laatste opname was in 2004, bij mn 2e zwangerschap)



Ik heb dus tijdens mijn zwangerschappen gewoon prednison gehad omdat niets anders helpt op zo’n moment.

Wel in tabletvorm en geen infuus.

Het word wel afgeraden maar als het niet anders kan in overleg met de arts.



Ik heb tijdens mijn laatste zwangerschap ook weer een stootkuur prednison gehad (7 daags) in combinatie met een AB kuur en dat helpt bij mij als een tierelier.



Over het algemeen gebruik ik 1x daags Spiriva (voor mensen met longemfyseem), 2x daags Symbicort en tussendoor mag ik Ventolin gebruiken als ik begin te piepen.



Dat gebruik ik al enkele jaren.

Ook heb ik gewoon Nasonex gebruikt als allergie neusspray door de gyn aanbevolen, ondanks dat men onvoldoende info had over het gebruik tijdens zwangerschap.

Mischien een hele ouderwetse suggestie maar heb je al geprobeerd een ui in stukjes naast je bed te leggen ´s nachts. Het stinkt behoorlijk maar hier werkt het bij mijzelf en astmatisch dochtertje altijd om de ergste hoestbuien en benauwdheid weg te krijgen. Het is grootmoedersremedie maar mijn slijmvliezen e.d. worden er altijd een stuk rustiger van. Bij mijn dochtertje altijd een dubbele aanval op haar astma en pufjes en een ui naast het bed gegarandeerd succes. Wat ook lekker is is even in bad met badolie eucalyptus.



In ieder geval beterschap, ik had het geluk dat mijn luchtwegen tijdens de zwangerschap juist veel rustiger waren dan normaal en ik aan af en toe mijn blauwe puf voldoende had.

@bigsby wrote:

Prednisol heb ik ook een keer gehad (laatste keer dat ik ongesteld werd :wink: ) en dat heeft maar een paar dagen geholpen. Helaas mag ik dat nu niet hebben want ze denken dat ik daar wel baat bij heb.




Ik zou dat toch nog eens bespreekbaar maken. Ik heb ook een kuur gehad en ik was ook erg in de stress omdat ik bang was dat het niet mocht. De perinatoloog vertelde toen dat het mocht, dat dit al jaren zonder problemen door zwangere vrouwen gebruikt wordt bij wie de astma tijdens de zwangerschap erger geworden is. Ook de apotheker gaf groen licht. Vervolgens hoor ik het ook erg veel om me heen van mensen die het tegen de astma tijdens de zwangerschap gehad hebben.



Succes ermee :hug:

Dankjewel voor de tips dames :thumbup:

Mijn moeder heeft iets soortgelijks gehad. Vreselijk hoesten en benauwd. Zij kreeg eerst allerlei astma-medicatie, maar die hielpen niet. Tot ze zo moe was en zo’n pijn had dat ze nog maar eens bij de huisarts aan heeft geklopt. Toen hebben ze een longfoto gemaakt en bleek ze een forse longontsteking te hebben. Daarvoor heeft de prednison gehad. Toen knapte ze heel langzaam weer op. Al met al is ze ruim 6 maand uit de running geweest.



Ik vraag me af… welke medicijnen heb je?

Heb je al eens een longfoto gehad?

Een longfunctietest?

Poe, nou je hebt al een groot scala met medicijnen gehad. Jammer dat sommige middelen nu niet kunnen ivm je zwangerschap. Ik denk dat er wel middelen zijn waar jij beter op reageert. Maar goed… alles voor de gezondheid van je ongeboren kindje!



Dat onderzoek lijkt me ook best pittig, maar wel goed dat ze het er niet bij laten zitten. Misschien passen de puzzelstukjes wel in elkaar als ze in je longen kunnen kijken. Hou een longfoto ook in je achterhoofd, mocht er niets uit het onderzoek van volgende week komen.



Sterkte en beterschap!! Ik denk dat je best moe zal zijn van het vele hoesten :hug: !