Astma bij baby

Hallo,



Een aantal weken terug was ik bij de huisarts omdat Finn 's nachts drie / vier keer per nacht wakker werd. Sowieso had hij nog nooit doorgeslapen, maar nu steeds krijsend wakker, dus ik dacht, laat ik voor de zekerheid zijn oren nakijken.



Toen constateerde de huisarts geen ooronsteking, maar een luchtweginfectie en heb ik een pennicilinekuur gekregen en het advies om te stomen. Toen ik na een week terug moest komen, was het goed.



Nu was ik anderhalve week geleden weer bij de huisarts omdat Finn helemaal onder de rode plekken zat in zijn hals en nek die hij helemaal openkrabde. Volgens de huisarts was het eczeem en met een zalfje is het als sneeuw voor de zon verdwenen.



Maar omdat Finn weer zo zwaar en hoorbaar ademde, beluisterde hij hem (was overigens bij een andere arts dan de vorige keer, wij hebben twee huisartsen in de praktijk). Volgens hem piept hij over de longen en had hij een ernstig vermoeden van astma. Inhaler met pufje meegekregen en afgelopen week weer langsgeweest.



Nu was het piepen nog erger geworden en nu hebben we een extra pufje meegekregen en moeten we met Finn bloedprikken voor allergien. En omdat astma in mijn familie blijkt voor te komen (moest ik mijn moeder wel even voor vragen :oops: , heb er zelf namelijk geen last van), bevestigde dit nog meer het vermoeden van de huisarts van astma. Over twee weken moet ik weer terugkomen.



Zijn er hier meer kindjes waarbij zo vroeg al astma is vastgesteld. En kun je dit zo vroeg al zeggen? Of zijn er moeders van wat oudere kindjes die astma hebben en in hoeverre uit dat zich bij je kindje?



Mss klinkt het wat gek dat ik dus nooit voor Finn voor die zware ademhaling (hij lijkt altijd vol te zitten) en hoesten naar de huisarts ben geweest, maar wij hebben een hele intensieve start met Finn gehad (huilbaby, vele wegen gevolgd, lang verhaal) en zoals het nu gaat, is voor ons al helemaal goed. Hij is nog wel onrustig en snel van slag en slaapt pas sinds een week of vier zo goed als door, maar het is ook een dikke boef en kleine druktemaker :inlove: , maar zo anders dan die eerste vier-zes maanden, dat je je daardoor niet zo snel afvraagt ‘is dit wel goed’. Je referentiekader is daardoor anders zeg maar.



Lang verhaal, maar ik zoek dus ervaringen van moeders met baby’s/ kinderen met astma (had ik ook gelijk kunnen zeggen, haha).



Groetjes Hilda

Vaak kunnen ze zo vroeg nog niet zeggen of het astma is, dat kunnen ze pas vaststellen vanaf een jaar of 4 a 6 jaar.

Bij deze jonge kindjes noemen ze het vaak een luchtweginfectie.

Ik heb toen heel veel gehad aan de astma site.

levi had al heel vroeg eczeem, later kwammen de astma aanvallen.

eerst had hij ook 1 pufje gehad en later dus ook 2.

levi is laats geprikt op allergieen en wat blijkt hij heeft een enrnstige allergie voor huistofmijt en kattenroos.

dit verklaard alle medische klachten erom heen van alle luchtweginfecties en oorpijnen.

de kno arts zei wel dat het zeldzaam is dat een kind op zon jonge leeftijd zon ernstige allergie ontwikkelt voor huisstofmijt. meestal gebeurd dit op latere leeftijd.

bij levi is het dus wel astma aanvallen als hij in aanrakins is geweest met katten.

ik zou de test afwachten wie weet en ik hoop het ook dat dat het verklaars waar de medische problemen van vandaan komen.

succes en sterkte :hug:

baby’s hebben sowieso hele smalle luchtwegen, dus klinken al snel astmatisch, en zo wordt het ook uitgelegd.



sommigen groeien er overheen, simpel omdat de luchtwegen dan groeien,

maar sommigen blijven astmatisch klinken.

Dat kunnen ze inderdaad pas over een paar jaar echt vaststellen.



Maar omdat astma voor komt in je familie, is het wel aannemelijk dat je kindje wellicht ook astmatisch is.

maar het hoeft dus niet.





Bij Tygo zeiden ze het ook al op jonge leeftijd…

al klinkt ie nu goed.

Peter is ook astmatisch en hiervoor is het vermoeden al op 4 maanden oud uitgesproken.

Ook hij was een huilbaby, lactoseintolerant en onder het eczeem.

Gingen we zijn eczeem te lijf, dan werd hij benauwd. Behandelden we zijn benauwdheid dan kreeg hij weer eczeem.

Dit is al een aardige aanwijzing.



Met 4 maanden oud kreeg hij zijn eerste puf, toen alleen nog ventolin.

Met 11 maanden kreeg hij er ook flixotide bij, dit is een ontstekingsremmer want hij bleef naar piepen, vol zitten en benauwd zijn. Toen hadden we dus al 3 keer te horen gekregen dat hij een ontsteking aan zijn luchtwegen had en tegen longontsteking aan zat.



Wij hebben op eigen houtje onze huisdieren weggedaan en ons huis gesaneerd, zelfs de plinten zijn toen los geweest om alles goed te reinigen.

Langzaamaan verbeterde de boel wel en dus zijn we zelf tot de conclusie gekomen dat hij voor een aantal dingen wel allergisch moet zijn.



Zolang hij niet al te lang bij mensen is die katten of konijnen of vogels hebben, dan gaat het wel goed. Honden lijkt hij weinig last van te hebben.



Maar we waren in september naar Blijdorp en daar ook de vliegkooi ingeweest… vogels, stom maar we hebben er gewoon niet zo bij stil gestaan en jahoor… meneer weer helemaal benauwd en rochelen.



Bij Peter is het nu wel stabiel, hij kan het af met 1x flixo per week en 2x per week een keer ventolin omdat hij even wel benauwd is.

Hij klinkt altijd hees, maar dat hoort erbij.



Dus het kan wel zo vroeg al, maar meestal kunnen ze er overheen groeien, dat kan zelfs bij Peter nog en daar hopen we ook op.

Ik heb het ook zo gehad, net als Peter en bij mij was het over rond mijn 6e.

Heb nu alleen in de winter met veel vocht in de lucht en kou op mijn longen wel sneller luchtweginfecties… maar niet zeer ernstig.

Bij Yeline zeiden ze dat ook, ze had ook bijna elke 3 maanden een luchtweginfectie en heeft in dr hele levendje daar al 11 antibiotica kuren voor gehad. We zaten ook vaak bij de Hap omdat ze vooral 's avonds enorm benauwd was en behoorlijk piepte en moeite had met ademhalen.

Ze heeft sinds ze een paar maanden is 2 pufjes de ventolin en flixotide, ze krijgt nu prenventief elke dag de flixotide om te voorkomen dat ze weer zo ontzettend benauwd wordt.

Moet wel zeggen dat het de laatste tijd goed gaat en ze geen last heeft, hopelijk blijft dat zo want de wintermaanden zijn een crime hier.

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Er zijn dus wel meer kindjes waar het dus idd behandeld is als astma (Finn krijgt nu salbutamol en flixotide). Want ik had idd ook gelezen op de site van het astmafonds dat ze het nu eigenlijk nog niet echt kunnen vaststellen.



De huisarts vertelde me ook dat hij wel kan onderbehandelen maar nooit kan overbehandelen (oftewel, als hij niks doet, dan kan het erger worden, maar als hij wel wat doet en het is geen astma, dan schaadt het ook niet).



Cell: bij jullie hebben ze geen allergietesten gedaan? Maar je merkt het dan idd snel genoeg he, wat wel of geen invloed heeft. En monique, hebben ze de allergien via bloedprikken vastgesteld of via een allergietest?



Morgen gaan we bloedprikken (wilde ik niet alleen doen, lijkt me een crime bij zo’n klein mannetje, dus vriend gaat mee). En dan volgende week weer naar de huisarts voor de uitslag. Even afwachten dus.



Bedankt!

Nee, hier geen allergietesten gedaan omdat ze hier dus idd zeiden dat ze die niet deden voor het 4e jaar…



Maar wel bereid om dus flixotide voor te schrijven…



Ik kon dat niet rijmen en we hadden zelf een hond en kat.

Achteraf had de hond ws wel kunnen blijven, maar goed, die was ook om andere reden terug naar mijn moeder verkast, dus die blijft daar nu lekker om zijn oude dag vol te maken.



Maar katten en konijnenhaar is nagenoeg hetzelfde, dus daar kan hij echt niet tegen en we hebben dus gewoon “ervaren” dat hij dus ook op vogels reageert.

Hij mijd zelf dus ook het kippenhok bij opa en oma als de pest zeg maar… :shifty:



Dat van dat onder en overdoseren had ik ook gehoord idd… maar ben zelf niet zo van puffen als het niet nodig is. Dus we zijn zelf gaan zoeken naar een soort onderhoudsschema bij Peter zodra het acute eraf was en het stabieler bleef.

Dus vandaar 1x per 7 dgn flixo en 2x pw gemiddeld nog een pufje.

Meestal aan t eind van de dag als hij moe is, dan heeft hij gewoon minder kracht en is sneller benauwd. Maar dat is echt niet elke dag, dus dat geven we gewoon indien nodig. Vorige week was hij net van een verkoudheid af, toen heeft hij 4x gehad, nu deze week nog helemaal niet.

Tja, we nemen het maar zoals het komt.

Ik weet idd ook niet of wij het zo regelmatig moeten blijven gebruiken als we nu doen of alleen in geval van benauwdheid. Volgens mij heeft de huisarts het nu zo voorgeschreven om te kijken wat dat voor veranderingen bij Finn geeft (geven nu 3* per dag salbutamol en 2* per dag flixotide).



Fijn dat jullie nu een weg gevonden hebben dat het redelijk te hanteren is met een bepaalde dosis pufjes. Vind het wel opvallend hoe snel ze dat dan accepteren (tenminste, Finn laat het aardig over zich heen komen).



Hoop idd ook niet dat er een allergie uitkomt, want wil ons hondje ook niet missen. Jullie hebben gelukkig een goed adres gevonden!

Tygo had 6 x per dag ventolin en 6x per dag Qvar



Nu heeft ie niets meer

Jeetje, zes keer! Gelukkig nu niks meer :thumbup: , hopen dat het zo blijft!

ik hoop het ook

het is echt niet leuk, om je kind steeds zo benauwd te zien

bij levi hebben ze het via een bloedtest gedaan.

bij honden en pollen scoorde hij een 2

bij kattenroos en huistofmijt scoorde hij een 6

en hij scoorde bij voedsel een 4 maar door dat ze niet weten om wat voor voedsel het gaat, moet hij binnen kort naar een alergoloog om dus een allergie test te doen.



levi accepteerd hier zijn pufjes ook gelukkig alleen ik heb het idee dat het niet altijd zijn werk doet.

hij krijgt ook dagelijks een drankje voor de allergien.

ik had eerlijk gezegd nooit stil gestaan dat hij wel eens allergies kon zijn voor huistofmijt. wel had ik door dat hij allergies is voor katten.

ik dacht eerder aan zijn keelamandelen dat die steeds onstokken waren maar na het maken van de rontgefoto zagen ze er heel mooi uit.



ik hoop dat erbij jullie ook wat uit de test komt waar je wat mee kan en wat verklaart wat de astma enz veroorzaakt.

succes vandaag met bloedprikken.

mij viel het reuze mee met levi gelukkig.

Het bloedprikken zit er op gelukkig! Het ging best aardig, Finn huilde meer omdat hij door twee man sterk werd vastgehouden, maar het prikken zelf ging vlot. Wel drie buisjes bloed hebben ze afgenomen.



Ik wist niet dat je een bepaalde score kreeg, dat zal ik dan volgende week wel te horen krijgen bij de huisarts.



Wanneer gaat Levi naar de allergoloog? Doen ze dan zo’n test op de rug (heb ik eens van gehoord)?



Wij wachten weer even af!



Groetjes Hilda

gelukkig dat het bij finn ook allemaal mee viel.

ben benieuwd wat erbij jullie uit komt.

ik wist daarvoor ook niets van die score af tot nu.

bij levi is het via de kno arts gedaan.

hij moet 18december naar de allergologie.



het bezoek duurd ongeveer 1,5uur en ze gaan huid testen doen hoe en wat verder weet ik ook niet presies.

Wat zielig voor je zoontje… Mijn oudste van 5 heeft last van astma … wij ondekte dat eigenlijk toen hij een maand of 10 was. Hij lag hijgend, zwetend , piepend en versuf in zijn bedje , hij kon echt bijna geen lucht meer happen zo erg was het ,hij had duidelijk een astmaaanval , toen zijn wij midden in de nacht naar het ziekenhuis gereden , we dachten dit is niet goed want hij had er ook hoge koorst bij.



Toen we daar aankwamen kreeg hij een kapje met zuurstof en daar moest tie een half uur zoet mee zijn. Daarna sloeg het aan, eindelijk kreeg hij weer lucht in zijn longetjes en toen werd er gezegt dat hij mogelijk last had van zijn luchtwegen… maar nog geen astma. Ik had toen wel een babyinhaler gekregen met ventolin voor de aanvallen.



Delano is nu vijf en vorig jaar is pas vastgesteld dat hij astma heeft.

Hij heeft 2 puffertjes Flixotide de oranje die hij dagelijks moet gebruiken zowel s’ochtends als s’avonds en voor de aanval gebruikt hij Ventolin een blauw puffertje.



Je hoort toch vaak dat kinderen over astma heen groeien, ik hoop ook dat Delano eroverheen groeit… helaas zit astma bij ons ook in de familie, mijn moeder heeft het , mijn tante en ook mijn neefje had er erg veel last van maar is er gelukkig overheengegroeid

hier nog een meisje met astma waarschijnlijk, wordt ze wel van verdacht. Ons meisje is ook erg benauwd en heeft veel slijm. Een luchtweginfectie slaat gelijk door.

Ze heeft nu ook al het RS-virus gehad en een papa met astma (ook waar het in erge mate voor komt in de familie).

We zijn nu van de week gestart met flixotide, ventolin heeft ze al sinds ze 2,5 maand is. Ik vraag me af hoe erg astma erfelijk is?

Weet iemand van jullie dat?

Als een van de ouders allergisch (eczeem, hooikoorts, astma ed.) is de kans zowat al 50% dat het kindje het ook in enige vorm krijgt. Mijn zoontje heeft dit dus ook, al toen hij 3 weken oud was belandde we op de EHBO wegens benauwdheid, bij 3 maanden in het ziekenhuis gelegen met RS (moest aan de zuurstof), en veel jeuk en eczeem waarvoor we dus al enige tijd bij de kinderarts lopen. Gaat overigens nu hartstikke goed met hem hoor! Alleen blijft het regelmatig smeren en druppeltjes tegen allergie. Ook bijvoeden gaat prima, maakt geen bal uit voor het eczeem. Het belangrijkste vind ik dat hij er zelf vrolijk en alert onder is. Hij is ondertussen chronisch verkouden, maar hij lijkt er zelf geen last van te hebben en wij schrikken er nu niet meer zo van :slight_smile:

Y zit al vanaf 3 mnd aan de flixotide en ventolin.

Met anderhalf zat hij op 6 keer ventolin en 2 maal daags flixotide.

Nu gaat het stukken beter, volgens de KA omdat zijn luchtwegen groter worden. Om de 3 mnd nog wel eens ventolin nodig hoor, vannacht was hij bijv ook weer benauwd en vraagt dan zelf om zijn medicijnen.

Astma noemen ze het niet ondanks dat het aan beide kanten in de familie zit. Hij heeft hyperreactiviteit van de luchtwegen.



Bij Y is ook een meervoudige voedselallergie vastgesteld dus hij heeft een dieet. Dit heeft ook een zeer positieve uitwerking op zijn exceem en overgevoelige luchtwegen hij is veeeel stabieler!



Las iets over een allergoloog, daar lopen wij ook met Y.

Hij heeft bloedtesten gehad en huidtesten.



Ze doen het hier op zijn onderarm. Eerst een sticker met nrs dan druppels vloeistof ernaast. Vervolgens prikken ze door de vloeistof in de huid waardoor er een klein krasje ontstaat. Na 15 min lezen ze het resultaat af. Bij een reactie wordt zijn arm rood, en ontstaan er bultjes.



De vorige keer moest ik rauwe groenten meenemen. De prikkers deze ze daar 5 minuten in. Toen sticker op zijn arm en met de prikkers die in de groente hebben gezeten prikten ze naast de nummers. Dus zonder vloeistof. Aflezen ging het zelfde evenals het de roodheid en bultjes bij een positieve test.



29 mei mogen wij weer voor een huidtest…

Oke ons meisje is nu bijna 10 maand en er kan voor het 5e levensjaar nog niet van astma worden gesproken zeiden ze.

Ze heeft 3 weken terug een opname gehad, door RS virus met zuurstof en later ontsteking en slijmophoping, maar het ging zo slecht dat we op de IC van het UMCG zijn beland. De kinderlongarts in het UMCG zei dat we haar voor de dood hebben weg gehaald.

Verder is mijn man dus astmatisch en ik heb zelf hooikoorts. Dus ik denk wat ik allemaal vind geen goeie combinatie om geen astma te ontwikkelen.