hoi,
ik heb een tijd getwijfeld of ik dit zal plaatsen, omdat ik eerlijk gezegd wel antwoorden zal verwachten dat we moeten afwachten en er nu nog niets over te zeggen is. toch ga ik het vragen omdat de zorgen erom groter worden.
Kortweg: is bij een baby al te merken of er een ‘syndroom’ in autistisch spectrum aanwezig is?
erfelijk gezien is er wel een kans, dat wisten we van tevoren. En er zijn verschijnende gedragspatronen waarin ikzelf een soort ass in zie.
Natuurlijk weet ik dat een baby van 4 maand nog veel veranderen kan.
Is er iemand wie ervaring heeft met kinderen / baby’s in het ass. en zoja zijn er dingen waarvan je (achteraf misschien) kon zien dat de kleine een andere manier van leven lijd? Is een baby enigsinds hiermee te helpen?
alvast bedankt
Aan mijn antwoord heb je niks, maar hoop voor je dat het uiteindelijk allemaal meevalt, best heftig anders zeg! Sterkte ermee en hoop voor je op veel ervarings-antwoorden hier! :-*
Hoi knuffeldraakje,
dat klinkt heftig hoor…
Ik zal proberen je vragen te beantwoorden. Ben zelf orthopedagoog, heb veel kids gezien met ASS en heb ook wel het een en ander gehoord over signalen op jonge leeftijd.
Dus ja, die signalen kunnen er zijn. Wat zie je zelf?
In dingen als contact maken en de manier/tempo van ontwikkelen, exploratie (ontdekken) zijn er wel dingen die relatie KUNNEN hebben met ASS. Een echte conclusie kun je nog niet trekken.
Je noemt ‘afwachten’: je kids zijn hoe dan ook te jong voor een diagnose. Het jongste wat ik tot nu toe heb meegemaakt is een meisje van nog geen twee waar werd gezegd dat er sprake is van een stoornis in het autistisch spectrum, maar er is nog geen specifieke definitieve diagnose gesteld. Wel is duidelijk dat het echt ‘fors’ is zeg maar.
Of je je baby op dit terrein al kunt helpen: Kinderen zijn hoe dan ook gebaat bij structuur, kinderen met autisme nog sterker. Je kunt met de voorkennis van voorkomen in de familie en signalen zien bij je kind je ‘voordeel’ doen en ervoor kiezen een duidelijke structuur aan te bieden. Kies dan voor vaste volgordes in het dagritme. Veranderingen in t voren aankondigen (wellicht nu nog niet volledig te begrijpen, maar goed om jezelf wel aan te wennen).
Nou ja, een lang verhaal al.
Ik heb het nog wat globaal gehouden, als je specifieker wilt weten ofzo, vraag maar raak (PB mag ook als je dat prettiger vindt).
hier zelf (gelukkig) geen ervaring mee, maar kindje van vrienden van ons had ik vanaf dat onze eigen oudste geboren werd wel altijd een ‘er is iets’ gevoel.
Schelen zo’n 4 maanden en tot onze zoon werd geboren was hij gewoon een baby. Maar daarna lagen ze regelmatig naast en bij elkaar en kon je na een tijdje verschil merken tussen de beide kinderen die verder gingen dan alleen ander karakter.
Zo keek onze zoon je aan en keek dat kindje vaak langs je heen of gewoon helemaal niet. En meer van dat soort dingetjes. Niet direct ‘zorgen’ ofzo, maar meer een gevoel.
Inmiddels is hun kindje 6 en vorig jaar zijn ze idd onderzoeken gaan doen en vermoeden ze iets in het autistisch spectrum.
Ze hebben nu even pauze ingelast met de onderzoeken omdat ze er nog niet uit zijn of ze wel willen dat hun kind een stempel krijgt. Doet het verder prima op school, heeft wel een handleiding, maar eentje waar de leraren nog prima mee overweg kunnen… dus voegt de diagnose iets extra’s voor ze toe? Op dit moment nog niet.
Maar bij hun kindje was er dus wel ‘iets’ tussen 4 en 6 maand voor het eerst en dat lijkt nu toch idd ‘iets’ te zijn.
hmm, ja echt een diagnose kan nu nog niet:) dat weet ik. en misschien ook wel weer goed natuurlijk omdat je je automatisch je er ook zo op afstelt (terwijl vaak genoeg ook nog weer blijkt dat het niet klopte bijvoorbeeld)
Wat eigenlijk bij mij een belletje deed gaan is dat 1 van mijn 2 zoontjes bijna constant hyper-focust lijkt wel. Nu weet ik dat bij de meeste autistische ‘aandoeningen’ (bah dat klinkt zo negatief…) kinderen juist minder of zelfs geen contact maken. In zijn geval s het dus dat hij juist hyper-focust en dan wel juist ook naar mensen! als een hypnotiseur blijft hij je soms echt uren aankijken. en doordringend ook. Of hij dat doet omdat het gewoon interessant is, of dat hij misschien niet eens doorheeft dat we net als hem mensen zijn om maar zo te zeggen. dat is nog lang niet te zeggen natuurlijk.
Aan de ene kant klinkt dit juist tegenovergesteld van een kindje met een autistisch syndroom. maar dit doet hij dan alleen naar mensen die hem aankijken. naar zijn broertje is nauwelijks interesse.
Nu weet ik dat de mensen in onze fam met ass. (asperger & pdd-nos) als baby dat ook deden. al van heel vroeg leken ze contact te maken, en reageerden ook wel op je, maar achteraf bleek dat puur te gaan om het feit als een speelgoedje. ‘het’ beweegt, maakt geluid en er zijn er veel van om mee bezig te houden (enkele interesse).
Misschien maak ik me wel veelte snel druk hoor. ik vraag me alleen wel sterk af of er meer punten zijn waarin echt zoiets naar voren kan komen.
Mereltje, ik stuur je nog pb (mocht het lang duren stuur me even een berichtje :oops: wil nog wel eens wat vergeten )
hyper-focussen… mooie term. Ik heb er nog nooit van gehoord om dat te doen door iemand heel erg aan te kijken, maar de gedachte dat dat vanuit interesse voor iets moois is, iemand zien als speelgoedje is niet zo gek.
Of t apart is dat ie naar zijn broertje weinig interesse heeft weet ik niet, heb geen verstand van tweelingen, maar ja, jij kunt natuurlijk vergelijken met zn broertje.
las net toevallig dit op nu.nl
‘Stem van kinderen met autisme anders’
Uitgegeven: 20 juli 2010 12:28
Laatst gewijzigd: 20 juli 2010 12:28
BAARN - Jonge kinderen met autisme kunnen herkend worden aan hun gebrabbel en de geluiden die ze maken. Dat concluderen Amerikaanse wetenschappers.
© Gezondheidsnet
Volgens de wetenschappers brabbelen kinderen met autisme anders dan kinderen die de aandoening niet hebben.
Voor het onderzoek analyseerden de wetenschappers bijna 1500 dagen lang geluidopnames van de stemmen van 232 kinderen in de leeftijd tussen de 10 maanden en 4 jaar.
Bij het luisteren naar de opnames werd vooral gelet op twaalf kenmerken in de stem, die er op duiden dat de stem zich ontwikkelt. In 86 procent van de gevallen bleken de wetenschappers in staat om de juiste diagnose te stellen.
bij e.than kon je het wel zien vanaf de geboorte die was gewoon zo mak als een lammetje tot 2jr was hij een baby.
deed niks en vond alles best. maakte weinig contact en deed alles extreem langzaam. lachte weinig en huilde amper en als hij al huilde kon je het geen huilen noemen.
e.than is verstandelijk gehandicapt.
l.evi heeft klasiek autisme daar kon ik weinig van zien en dat komt ook doordat de oudste extreem makkelijk was dus alles wat afwijkend was bij l.evi kon ik niet zien en zag dat als normale ontwikkeling terwijl dat dus ook niet zo was.
via het cb kun je bij vto terechtkomen en die helpen je bij het opsporen naar eventule afwijkingen of syndromen.
succes
Mereltje, ja hyper-focussen ken ik eerder ook alleen juist met dingen/materialen. of juist tv of geluid. maar precies, voor een kind (zeker als een kind dan al een andere denkwijze heeft) zijn mensen natuurlijk ook speelgoed. vanuit een autistische kijk gezien zoals men dat zo zegt: zij ‘gebruiken’ vrienden als ze hen nodig hebben en zien hen als hulpstukken. Nou weet ik dat dat niet voor iedere autist geld, maar het leek me wel een logisch stukje.
Fiep, dat stuk! interessant! de 2 hier (oké vergelijken ‘mag’ niet maar dat gebeurt toch wel, daar ontkom je niet aan) brabbelen sowieso op elk een heel andere wijze, andere tonen en manieren. natuurlijk zijn het dan ook 2 kids en niet alleen maar de 2 samenhangende broertjes als tweeling. Wel heel erg interessant! ik ga er eens meer over bekijken/lezen danke!
Monique, hm ja als de eerste al meer beperkingen heeft dan is een 2e kindje meer ‘normaal’ in de ontwikkeling. kan me wel voorstellen dat het dan niet opvalt.
Maandag komen we bij de kinderarts vanwege ons andere zoontje, dan ga ik dit alles ook even aankaarten wat hij ervan denkt. Heb daar ietswat meer vertrouwen in dan via cb :shifty:
dankjullie allemaal voor de reacties tot zover! :-*
Hoe gaat t met je jongens?