het is zo vreselijk lang geleden dat ik asperges heb klaar gemaakt,maar ik wil het toch eens weer proberen…
de ene site zegt 10 minuten koken…de andere weer 3 min en daarna laten nageren…ik weet het niet meer…wie kan me helpen?
ik heb ze in het verleden al zo vaak verknald .ben er gewoon huiverig voor geworden en ze zijn zoooooooooo lekker :drool:
wie helpt me…ik heb ham in huis en asperge saus
Het beste is in een asperge pannetje, daar zet je ze recht op in de pan met de kopjes boven het water uitgestoken…ik vind persoonlijk zelf dat een asperge echt gaar moet zijn dat ik hem naar binnen moet slurpen, ik vind asperges die te hard zijn niet lekker.
En anders gewoon in een pan waar ze helemaal in kunnen liggen en gewoon op je gevoel gaar koken wat jij lekker vind.
Ikzelf doe er ook nog een ei bij in plakjes en dan de ham om de asperges rollen en de saus er heerlijk overheen gieten…jammie.
Rond de 10 minuten laten koken is prima. Dan zijn ze nog vrij stevig. Als je van iets gaarder houdt zou ik ze paar minuten langer koken. Tip: ik zou er geen kant en klare aspergesaus of poederzakje overheen gooien. Sonde van de smaak. Lekker gekookt eitje verkruimelen , ham beetje fijn snijden en boter laten smelten en hier een sausje van maken :drool: :drool:
Ze staan nu bij mij op het vuur… :drool:
Ik kook ze gewoon in water (net zoals aardappelen.) en af en toe kijk ik hoe gaar ze zijn. Dan pak ik er één op, met een vork of zoiets, in het midden en dan moeten ze licht buigen…Dan zijn ze goed. Dus niet slap koken en niet te hard…
(Je kunt er ook stiekem één uithalen en even doorsnijden. Lukt het goed zonder dat je een elektrische hakbijl voor nodig hebt, dan zijn ze goed. Zo niet, dan gewoon nog een paar minuten langer…
De tijd ligt een beetje aan de dikte van de asperges. Dikkere hebben gewoon iets meer tijd nodig.
kijk daar heb ik wat aan…dank jullie wel…
je word werkelijk niet goed van al die sites…ze zeggen echt allemaal wat anders…
oh nog een vraagje sorry…
moet het water eerst koken voor je de asperges erin doet of moeten ze gelijk met koud water worden opgezet?
Dat maakt niet zo veel uit hoor die kun je er gewoon in leggen!! succes meid!
kan je geschilde asperges ook een dag bewaren zonder gekookt te zijn?
man moet weer eens overwerken en op dit tijdstip hoef ik ook geen warm eten meer :thumbdown: :? had me er zo op verheugd
In een natte theedoek (wel even uitwringen ) in de koelkastla moeten ze het nog wel een dagje volhouden
Eet ze vast voor morgen! :drool: (wij hebben ze net gegeten, was weer heerlijk!)
ja heb ik ook aan zitten denken…dan eet ik ze zelf wel op ,
maar mijn honger is al voorbij…
Voor movanlo
asperge soep:
Ingrediënten voor 4 personen
400 gram kipafval
400 ml gevogeltefond
0,5 prei
0,5 winterwortel
wat lente uitjes
peterselie
selderij
stuk foelie
4 dl room
16 asperges
1 tomaat
100 g gerookte paling
kwart bosje kervel
Doe het kipafval in een pan, voeg de fond en zoveel water toe dat alles onder staat. Breng het geheel aan de kook en schuim het af.
Voeg de fijngesneden groente toe en laat alles anderhalf uur zachtjes koken.
vervolgens zeef en ontvet je de bouillon en laat je hem tot de juiste smaak inkoken.
Schil de asperges en snij ca 3 cm van de onderkant.
snij de kopjes eraf en kook deze in licht gezouten water beetgaar.
vervolgens snij je de rest van de asperges in stukjes en kook deze in 1 liter van de kippebouillon gaar.
met behulp van een blender pureren en zeven.
Voeg 3 deciliter room toe, breng op smaak en laat tot lauw afkoelen.
De tomaten ontvellen (enkele seconden in kokend water dompelen en schillen) snijd de tomaten in concassé. (grof snijden en pitjes verwijderen)
Snijd de paling in dunne reepjes.
Klop de rest van de slagroom bijna stijf.
Schep wat soep in het bord.
Hier middenin wat slagroom en de reepjes paling er kruislings op.
Daar omheen de aspergepunten en garneer het geheel met tomaat en kervel.
Ook lekker met kreeft of rivierkreeft of zalm ipv paling
Op de verpakking van de asperges die ik gekocht heb stond 15-20 min. koken.
Heeft iemand nog een recept voor aspergesalade?
Overigens…
Ik heb het recept wel neer gezet maar nu de asperges nog zo goed zijn moet je ze eigenlijk gewoon geheel eten vind ik dus niks niet soepies en salades maken da’s zonde.