Arbeids wet vraagje

Mijn zus had een solicitatie gesprek bij de ETOS, maar werd afgewezen omdat ze haar te oud vonden (ze is 38)



Nou weet ik dat in GB er een wet is die dit verbiedt, tenzij de baan zodanig is dat er een leeftijds grens aan zit. (Niet onder de 18 voor bar werk, niet boven de 50 voor zwaar constructie werk)



Mag het wel in Nederland, iemand afwijzen vanwege de leeftijd??

Nee, dat mag ook in Nederland niet. Staat zelfs in de Grondwet. Ik zal het artikel eens opzoeken.

Bedankt.

En 38 is toch niet te oud om in een drogist te werken? :think:

Hmmm… ik ben weleens afgewezen omdat ik niet genoeg make up droeg…

(bij een luchtvaartmaatschappij)



Stond er bij de vacature niet dat ze voor een bepaalde leeftijdscategorie zochten?

Dat zie ik bij onze etos’ winkels namelijk wel. (dan zoeken ze 16-22 jaar)

Nee, officieel mag het niet, iemand afwijzen op basis van leeftijd.

En 38 is niet oud, maar een grietje van 16 kost minder :angel:





@Maris: KaeLeM toevallig :think: Daar heb ik nl ook eens gesolliciteerd en hoorde van een paar meiden die ook daarom afgewezen waren. (ik ben toen overigens afgewezen op een lullig tatootje op mijn enkel :hand: )

@crazymom wrote:

@Maris: KaeLeM toevallig :think: Daar heb ik nl ook eens gesolliciteerd en hoorde van een paar meiden die ook daarom afgewezen waren. (ik ben toen overigens afgewezen op een lullig tatootje op mijn enkel :hand: )




ja de stads hopper ervan :lol:

Het staat in de wet Algemene wet gelijke behandeling, artikel 1.



Maar goed, heeft het zin om hier nog iets aan te doen? Het is heel lullig en mag dus eigenlijk niet, maar wil je dan nog voor ze werken als je weet dat je in eerste instantie bent afgewezen… Lijkt me al geen lekker gevoel. En als ze je echt niet willen, komen ze daarna wel weer met een ander excuus.

Snap ik, en ik denk ook niet dat mijn zus er iets aan zal doen. Helaas rekenen zulk soort bedrijven hierop, en blijven ze dit dus doen.





Ik denk niet dat ze had gereageert als er een leeftijds grens was aangegeven. Althans, dat hoop ik maar.