Apart verhoogd bed kraamtijd, mag dat?

Hoi meiden,

Ik heb van de week tijdens de intake van de kraamzorg begrepen dat ons bed verhoogd moet worden naar 80 cm (!), desondanks dat we niet thuis gaan bevallen. Ons bed moet dus bijna 30 cm omhoog. Dat gaat een hele klus worden, omdat we wel een stuk of zes extra poten onder het bed hebben en ons bed is ook qua maat breder en langer.

Nu kreeg mijn man van een collega het advies om een extra éénpersoonsbed ergens neer te zetten en die dan dus 80 cm hoog te doen. Dit bed gebruik je dan niet om 's nachts in te slapen, maar alleen voor de nodige controle’s enz. Dus nu wilden we ipv ons eigen bed te verhogen een extra éénpersoonbed van 80 cm hoog in een aparte slaapkamer neerzetten en die alleen gebruiken als de kraamhulp er is, als ze controle’s bij mij moet doen, enz. Is dit praktisch? Of is het praktischer als je eigen bed zo hoog is, zodat je beter in-en uit kunt stappen na de bevalling?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, alvast bedankt!

Groetjes,

Jippie

dit kan en mag, enkel zal je man dan jullie bed moeten verschonen. Dit mag de kraamhulp dan niet doen.

Wij hadden dus ook een apart bed op onze slaapkamer (waterbed is ook wat lastig op klossen te plaatsen, en sliep stukken beter met mijn bekkenpijn) ging prima, enkel de bevalling dus in het hoge bed, en alle controles ook.

Wij hadden ook een apart verhoogd bed. Ik vond dat verhoogde bed vreselijk onhandig. Ging iedere keer bijna op mijn plaat als ik erin en eruit klom. Ik sliep gewoon in mijn eigen bed en dat moesten we zelf verschonen, inderdaad.

@Jippie wrote:

Hoi meiden,

Ik heb van de week tijdens de intake van de kraamzorg begrepen dat ons bed verhoogd moet worden naar 80 cm (!), desondanks dat we niet thuis gaan bevallen. Ons bed moet dus bijna 30 cm omhoog. Dat gaat een hele klus worden, omdat we wel een stuk of zes extra poten onder het bed hebben en ons bed is ook qua maat breder en langer.

Bij deze beschrijving snap ik het probleem eigenlijk niet. Klossen passen (bijna) onder elk bed. Je neemt de hoeveelheid klossen evenredig aan het aantal poten (wij hadden er 8 nodig)
Het bed omhoog zetten kost ongveer 5 min tijd..

Persoonlijk zou ik het vervelender vinden als er een extra bed in mijn huis staat waar ik alleen op ga liggen als er controle plaatsvind.

Is helemaal je eigen keuze hoor. Als jij een apart bed wilt is dat prima. Het is idd vooral voor de nacontroles na de bevalling zodat de kraam of VK niet teveel moet bukken ivm de arbo.

Hier hebben we het ook niet gedaan want het bed was niet op klossen te plaatsen en zoveel kratten hadden we dus niet in huis want er wordt geen bier gedronken :wink:

En manlief kan heel prima een bed verschonen gelukkig :mrgreen:

niet dat wij dat hoefden want we hadden een lieve kraam die dat dus (illegaal) wel deed voor ons :angel:

Wij hebben overigens gewoon een extra matras onder de onze gelegd. Zo kwam het bed niet helemaal op 80cm uit, maar wel bijna. Met de klossen vond ik het te instabiel :oops:

ik heb ook een extra bed in de andere kamer staan, omfdat wij een waterbed hebben die ik dus niet op klossen kan zetten, zal ik wel moeten

de vorige keer ging dit ook prima, al deed de kraamverzorgster liever de controles op het waterbed dan in het hoge bed…grappig he, heb er dus 2 keer in gelegen, 1 keer voor een deel van de bevalling en voor 1 keer de controle van de vk en verder niet…

tja ik moet em er nu wel weer gewoon neerzetten, voor de volgende beeb natuurlijk…alles staat al klaar nu

80 cm :shock: ???

Bij ons moest het tussen de 60 en de 70 zijn…met klossen kwamen we op 68, en dat was HOOOOG! Ik kon niet eens met mijn voeten bij de grond als ik op de rand zat…(en nee, ik ben geen liliputter 8) )

Isa is uiteindelijk in het ziekenhuis met een spoedKS geboren, dus toen ik thuis kwam deed het behoorlijk pijn om in en uit bed te komen met die buikwond.

De kraam vond het geen probleem om het bed weer naar beneden te zetten! (uiteindelijk hebben we een opstapje neer gezet, werkte ook prima)

ja de onderkant moet 80 cm hoog zijn…

ik deed het ook 2 keer eerder verkeerd en had ook een extra kratje nodig om in bed te komen, hoorde iedereen om me heen zggen oohh wat kom ik nu makkelijk in bed…ik von dat ook al zo raar…wat bleek ik had de bovenkant van het matras op 80 cm, dus het bed zelf kwam wel uit op 100 cm hahahahah :wall:

nu kom ik ook makkelijk in dat bed… :dance:

Bedankt voor jullie reactie’s!

Wat de moeilijkheid van ons bed betreft, Marloes: We hebben een heel zwaar, groot & onhandig bed met ook nog eens hele zware matrassen. Hubbie heeft er zelf extra poten onder gemaakt zodat het geheel wat stabieler is. Dus als wij er klossen onder moeten zetten, wordt het een heel gedoe om die eronder te krijgen. Het bed is niet omhoog te tillen en dan wordt het nogal een provisorisch geheel, omdat de extra poten dan waarschijnlijk ook allemaal eerst los moeten om het geheel weer een beetje stevig en in model te krijgen. Alles moet dan dus uitelkaar gehaald worden. Op zolder hebben we een extra éénpersoonsbed te staan, dus die is heel gemakkelijk naar beneden te sjouwen, vier klossen eronder en klaar…

Een extra matras eronder is op zich ook een goed idee. Alleen hebben wij dus een afwijkende maat bed en matrassen, dus een gewone maat matras past er niet onder. En onze oude matrassen hebben we met de verhuizing weggedaan, helaas geen optie.

De nieuwe normen zijn nu inderdaad 80 cm! Eerst was dat 70 cm, maar dat is onlangs veranderd. Wij hebben op zich al een vrij hoog bed, omdat de matrassen zo zwaar en dik zijn. Maar desondanks dat moet het nog zo’n 30 cm verhoogd worden.

Groetjes,

Jippie

Ik heb een halve bevalling (de rest in het ziekenhuis) gedaan op een apart verhoogd bed met klossen. Thuis tijdens de kraamweek hebben we een apart matras gelegd onder mijn helft van het bed. Dus mijn vriend lag lager :lol: . De kraamhulp heeft gewoon heel het bed verschoont hoor, ook de kant waar mijn vriend dus lag.

Trouwens…hier zeiden ze dat je niet mag bevallen op een bed waar twee matrassen onder elkaar liggen omdat je dan te ver in het matras zou zakken :? . Vandaar tijdens de bevalling een apart bed.

hier niks niet verhogen(kon ook niet ivm allemaal schuine wanden) en ook geen plek voor een extra bed , maar … onze kraamhulp verschoonde wel gewoon ons bed hoor! :thumbup: :smiley:

@Jippie wrote:

Bedankt voor jullie reactie’s!

Wat de moeilijkheid van ons bed betreft, Marloes: We hebben een heel zwaar, groot & onhandig bed met ook nog eens hele zware matrassen. Hubbie heeft er zelf extra poten onder gemaakt zodat het geheel wat stabieler is. Dus als wij er klossen onder moeten zetten, wordt het een heel gedoe om die eronder te krijgen. Het bed is niet omhoog te tillen en dan wordt het nogal een provisorisch geheel, omdat de extra poten dan waarschijnlijk ook allemaal eerst los moeten om het geheel weer een beetje stevig en in model te krijgen. Alles moet dan dus uitelkaar gehaald worden. Op zolder hebben we een extra éénpersoonsbed te staan, dus die is heel gemakkelijk naar beneden te sjouwen, vier klossen eronder en klaar…

Dan zou ik een apart bed neerzetten voor de controles 8) :D

80cm jeetje zeg dan mag ik wel een trampoline neer zetten wil ik mijn kraambed in kunnen :shock: :shock:

Ben “maar” 163cm en vond 70 cm al hoog.

Ik heb nog geen intake gehad maar als ze dat tegen mij zeggen dan vraag ik wel waarom het zo hoog moet, heb zelf jaren in de kraamzorg gewerkt en vond juist een bed wat te hoog was voor mij ook niet prettig werken. Dan werk je weer boven je “macht” met bijvoorbeeld het bed verschonen. :shifty:

Ik heb inderdaad al gehoord dat sommigen letterlijk met een opstapje het bed in moeten klimmen!

Een trampoline is inderdaad ook wel een idee! :mrgreen:

Groetjes,

Jippie