Apart, liever de fles dan de borst, tips gevraagd!

Hoi!



De titel zegt het al! Mijn enorm eigenwijze dame wil liever uit de fles drinken dan uit de borst. Ivm werk krijgt ze de fles erbij, ook op het kdv. Echter ze leek te weinig te hebben aan 100% de borst dus ben begonnen met ook thuis de fles ERBIJ te geven. Met als bedoeling dat ze 2 flessen per dag zou gaan drinken. Echter madame wil nu helemaal niet meer uit de borst drinken. Het begint 's nachts al, afgelopen nacht hebben we na een uur gillen maar een fles te geven… In 5 minuten leeg. Ze kijkt niet eens meer naar de borst…(Het is niet dat ze leeg zijn)



Ze is nog niet eens 6 maanden, en heeft nu al exzeem, dus ik wil gewoon dat ze bij mij drinkt, maar daar denkt zij dus anders over. Ik ga nu maar kolven, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling! Ik wil dat ze in ieder geval 's morgens en 's avonds bij mij drinkt en eventueel 's nachts als ze perse drinken wil…



Tips meer dan welkom!!!



Groetjes!

Hallo,



Het komt helaas vaker voor dat kinderen die eenmaal de fles krijgen niet meer aan de borst willen. Dat heeft te maken met verschillende zuigtechniek. Als ze een fles in 5 minuten leeg drinkt is dat erg snel (en makkelijk) Wat je hiertegen zou kunnen doen is een speen met een kleiner gaatje nemen zodat ze meer moeite moet doen.



Maar verder speelt nog wat anders mee. Ik lees uit je verhaal dat je tot nu toe de flessen op het KDV niet gekolfd hebt maar dat je kunstvoeding bijgeeft? Dan bestaat de kans dat hierdoor (verminderde vraag) je productie terugloopt. Borstvoeding werkt volgens het principe van vraag en aanbod. Als er minder gevraagd wordt (dus als je bijvoedt met kunstvoeding) dan gaan je borsten ook minder melk aanmaken. Hier kan ze op reageren, omdat er minder komt raakt ze ontevreden, jij geeft vervolgens een fles bij en zo kom je in een neerwaartse spiraal terecht.



Hier moet je dus uit.

De oplossing bestaat uit aanleggen aanleggen aanleggen en desnoods extra kolfbeurten tussendoor om je productie op te krikken. Een andere manier om je productie te verhogen is wisselvoeden. Dan geef je niet twee borsten maar drie of vier, je blijft zo vaak wisselen als nodig is. Dit kun je ook met kolven doen (‘wisselkolven’) Als ze de borst weigert, kun je proberen haar in haar slaap aan te leggen, zo als ze net is weggedoezeld of net voordat ze wakker wordt. Vaak happen kindjes dan op de automatische piloot aan en drinken ze wel.

Probeer de borst niet op te dringen, dat wekt aversie op. Maar zorg dat er tussendoor als je er bent veel gelegenheid is voor haar om te drinken als ze wil. Ga lekker samen in bad bijvoorbeeld.



Ik hoop dat deze info een beetje helpt

succes.

Bedankt voor je reactie!!!



Kleiner gaatje van de fles gaat helaas niet, want ze drinkt een fles met het kleinste gaatje al leeg in 5 minuten… Zuigkracht 10 denk ik!!! (Ze was met de BV ook altijd binnen 10 minuten klaar!



Op het KDV kreeg ze inderdaad andere melk (van een geit omdat dat meer op BV lijkt dan van een koe). Ik kolfte eerst heel trouw maar op mn werk leverde dat continu gezeur (geen tijd, geen kolfruimte, lang leve kolven in het onderwijs, ahum) op dat ik dat eigenlijk niet meer altijd deed… :? ! Wel als ik thuis werk…



Dat wisselvoeden heb ik ook al geprobeert, maar als ze drinkt en ik wissel van borst omdat ze stopt met drinken, dan wil ze 9 van de 10 keer niet meer drinken… Op de een of andere manier heeft ze een hekel aan links drinken… Dus als ze van rechts naar links gaat wil ze niet meer en als ik links begin dan wil ze al meteen niet! (Terwijl als ik kolf merk ik geen verschil in productie of tsr)



Ik ga maar extra kolven inderdaad! En extra aanleggen… En misschien zo’n neusspray gebruiken?



Heel erg bedankt voor de tips!!!



Groetjes!

@Wicky wrote:



Op het KDV kreeg ze inderdaad andere melk (van een geit omdat dat meer op BV lijkt dan van een koe).




Nog even hierop inhakend

Geitenmelk is zeker tot 6 maanden géén alternatief voor borstvoeding

Donormelk of kunstvoeding zijn de enige alternatieven die je dan hebt



Er wordt vaak gedacht dat geitenmelk dichter bij de mensenmelk staat dan koemelk en daarom goed zou zijn. Dit klopt niet, geiten zijn net als koeien herkauwers. Hun spijsvertering is totaal anders ingericht als de menselijke spijsvertering en hun melk is daarop afgestemd.

Als je toch melk zou willen kiezen die dicht bij de mens ligt, dan kom je uit op apenmelk :wink:



Hier vind je nog het voedselintroductieschema van Stefan Kleintjes

Hierin kun je voor vanaf 6 maanden kijken welk drinken je wanneer kunt geven

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/zwangerschap-en-kind/flesvoeding/koemelk-of-geitenmelk.aspx

Oh, ik vrees dat ik de indruk gewekt heb dat ze gewone geitenmelk krijgt, maar dat is zeker niet het geval. Ze krijgt geitenmelk die kindjes vanaf de geboorte al mogen hebben. Zie link:



http://www.nannycaregeitenmelk.nl/index.html?verkooppunten.html&tekst



Het is dus een vorm van kunstmelk, alleen dan van een geit ivp een koe. (Omdat ik zelf allergisch was voor koemelk als kind). Ik vrees alleen dat ze hier ook allergisch voor is, want haar exzeem neemt toe…



Ik weet dat BV beter is, ik wou dat ik meer had! :cry: !



Bedankt voor het voedselintroductieschema!



Groetjes

ik denk dat je hier geen commerciele links mag plaatsen :wink:



Voor het voorkomen van allergie (of het binnen de perken houden) is moedermelk de eerste keuze, daarna donormelk, al dan niet met hypo allergeen dieet. Kan dat niet dan ben je aangewezen op kunstvoeding, dan bij voorkeur de hypoallergene.

Bij verdenking van allergie geldt dat je ‘normale melk’ dus koemelk of andere dierlijke melk het beste pas na een jaar introduceert.

Bedankt…



Ik ga wel even kijken wat er op het gebied van hypo-allergene BV is. Heeft waarschijnlijk één voordeel, smaakt zo vies dat ze weer aan de borst gaat :lol: ! De geitenmelk vind ik bijna hetzelfde smaken als de BV.



Het is toch maf, mn oudste was een flesweigeraar, mn jongste een borstweigeraar! Nog meer tegenstellingen tussen de twee dames!



Heel erg bedankt voor al je info en advies!