2 Weken geleden heb ik bloed laten prikken (standaard controle rond 30 weken zwangerschap)
Ik had op dat moment een blaasontsteking en slikte antibiotica.
Vandaag kreeg ik van de vk de uitslag van het bloedonderzoek en nu blijkt mijn glucose aan de hoge kant te zijn.
Morgen moet ik een dagcurve laten prikken.
Nu vraag ik mij af of antibiotica gebruik invloed heeft op je glucose waarden.
Heeft iemand er ervaring mee?
Antibiotica heeft direct geen invloed op je suiker-waarden.
Een infectie kan in-direct wel invloed hebben op suiker-waarden.
Succes!! :-*
Ja. Mijn ervaring (als type 1 db) is vooral de infectie. Ik merk nog voordat een infectie zich openbaart al aan mijn waardes dat die eraan zit te komen. AB is troep per definitie en zal ook zeker invloed hebben, maar die krijg je pas als je de infectie al hebt en dus vind ik dat wel moeilijk aan te geven. Misschien OT en niet van toepassing op zwangeren maar Prednison heeft ook heel veel invloed, zeker bij regelmatig gebruik en/of in hogere doseringen.
Ik begin nu wel heel nieuwsgierig te worden naar de uitslag van het prikken van morgen.
Als ik jullie reacties lees denk ik dat er niks uit gaat komen.
De ontsteking is weg en de antibiotica slik ik al bijna 2 weken niet meer.
Wanneer is dat bloedonderzoek van de vk gedaan dan? En heeft ze ook een waarde genoemd?
Toch die dagcurve maar doen, better safe than sorry. Succes! :-*
Morgen is het 2 weken geleden dat het bloedonderzoek gedaan is.
Ik had toen 6 dagen blaasontsteking en was met de 6e dag van de kuur bezig.
Mijn waarde was toen 6.4 mmol.
Volgens de vk zit je als je tussen de 6 en 7 zit in de twijfel zone.
Ja dat klopt wel. Zou me ook niet al te veel zorgen maken over morgen.
Vandaag dus 3 keer bloed laten prikken.
Nu is het wachten op de uitslag.
Ben benieuwd.
Moet je daarop wachten??? :shock: Is dat niet met een vingerprikje dan? Dan meten ze vast meer… :think:
Ik ben 3 keer in mijn arm geprikt.
Weet niet precies waarom dat nodig is, verwachtte ook dat het met een vingerprikje kon.
Misschien dat de waarden op deze manier wat nauwkeuriger zijn :think:
@Lotte wrote:
Ik ben 3 keer in mijn arm geprikt.
Weet niet precies waarom dat nodig is, verwachtte ook dat het met een vingerprikje kon.
Misschien dat de waarden op deze manier wat nauwkeuriger zijn :think:
Hier idem tijdens mn zwangerschap :-*
Ok, weer wat geleerd. Ik als doorgerotte type 1 ben voor glucose alleen vingerprikjes gewend. Denk niet dat een armbepaling nauwkeuriger is, verwacht dat ze een paar dingen meer mee prikken zodat ze ook kunnen zien wat je waardes de afgelopen tijd hebben gedaan. (glycohb)
Voor zover ik weet hebben ze alleen voor glucose geprikt.
Dat was in ieder geval het enige dat op het labformulier aangestreept was.
Ik krijg over 2 weken sowieso het formulier met de uitslagen.
Dan zie ik snel genoeg wat ze allemaal nagekeken hebben.
@Sis wrote:
Ok, weer wat geleerd. Ik als doorgerotte type 1 ben voor glucose alleen vingerprikjes gewend. Denk niet dat een armbepaling nauwkeuriger is, verwacht dat ze een paar dingen meer mee prikken zodat ze ook kunnen zien wat je waardes de afgelopen tijd hebben gedaan. (glycohb)
Armbepaling is wel nauwkeuriger dan de vingerpirk.
Je hebt meer bloed en geen risico van eventuele suikers aanwezig op de handen ookal maak je deze schoon.
Daarbij denk ik dat je je niet tevel zorgen moet maken als je niet bekent bent met diabetes kan het licht verhoogt zijn geweest van de infectie, maar je lijf kan ook nog ‘nareactie’ hebben op eerder ingenomen voedsel.
Als je zw diabetes zou hebben zouden je waarden hoger zijn en daarbij zou je andere klachten moeten hebben.
Maar een extra check is nooit weg, zoals Sis al schreef better safe than sorry :-*
Ik heb deze keer een glucose tolerantie test moeten doen (rond de 26 weken), omdat ik tijdens mijn vorige zwangerschap ook diabetes had (zat toen een paar keer met een paar tiende punten boven te hoog) en die uitslag was te hoog, dus tijdens deze zwangerschap 3 keer een dagcurve moeten laten prikken (dmv vingerprikjes). En op een suikervrij dieet.
Ik heb begrepen dat als je glucosewaarde boven de 7 zit, ze uit gaan van diabetes (of volgens mij beter gezegd: een glucose intolerantie, aangezien je bij diabetes nog veel hogere waarde kunt verwachten) Ik zat de laatste keer bij 1 waarde 0,3 punten te hoog (7,3) en moet nu toch weer terug naar de gyn (mocht eerst bij de vk blijven, ivm goede waardes). Ze zijn erg voorzichtig wat dat betreft en ook wel terecht denk ik.
Heb je ook klachten, zoals veel dorst?
Hopelijk valt het allemaal mee, succes met wachten. En ga er maar vanuit dat als je waardes niet goed zijn, dat ze eerder aan de bel trekken en je niet 2 weken laten wachten.
Als ik erop ga letten heb ik wel andere symptomen, maar dat komt denk ik ook omdat je er nu extra alert op bent.
Zag gisteren op internet een lijstje met symptomen en daar kon ik er een aantal van “aanstrepen”.
Maar ik wil mezelf niet gek maken, dus ik ga niet meer op zoek naar informatie, symptomen oid.
Als er iets niet goed is met de waarden dan laten ze me niet 2 weken wachten hoor.
De afspraak is dat ze me bellen als er iets niet goed is.
Als ik niks hoor dan is alles oké.
@Lotte wrote:
Als ik erop ga letten heb ik wel andere symptomen, maar dat komt denk ik ook omdat je er nu extra alert op bent.
Zag gisteren op internet een lijstje met symptomen en daar kon ik er een aantal van “aanstrepen”.
Maar ik wil mezelf niet gek maken, dus ik ga niet meer op zoek naar informatie, symptomen oid.
Als er iets niet goed is met de waarden dan laten ze me niet 2 weken wachten hoor.
De afspraak is dat ze me bellen als er iets niet goed is.
Als ik niks hoor dan is alles oké.
Tsja internet is een leuk maar ook niet handig medium.
Vaar op de deskundigheid van je verloskundige, als er iets afwijkends is, was je allang gebeld, ga dar maar vanuit, dan had het lab het namelijk ook wel al doorgebeld naar de aanvrager.
Op internet vind je altijd wel dingen waaraan je voldoet
Gaat vast goedkomen meis :-*
Antibiotica niet de infectie/ontsteking wel
Het is morgen 2 weken geleden dat ik een dagcurve heb laten prikken.
Ik heb geen telefoontje gehad van de vk dus de uitslag is goed :dance:
Donderdag heb ik weer een controle bij de vk.
Ik denk dat ik dan ook het formulier met de uitslag mee krijg.
Ben wel nieuwsgierig wat mijn waarden waren.
:dance: goed nieuws dus, wat zei de VK??