Eigenlijk ben ik een beetje radeloos, sinds we hier wonen.
Dat is nu een dikke 1,5 jaar is Lianne bang voor de douche.
Of het de kleine ruimte is, de koude vloer, de douchekop… ik heb geen idee…
In badje wil ze wel, maar zodra de douche aan gaat wordt ze panisch.
Heb al van alles geprobeerd, douche in bad.
Samen douchen, zelf de douchekop vast laten houden etc.
Het blijft… dus nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe hebben jullie bepaalde angsten overwonnen??
Badje vind ik super gezellig hoor maar ff een keer douchen vind ik ook wel ideaal en dat is nu echt onmogelijk.
De niet zeuren methode heb ik ook al geprobeerd… wordt het alleen maar erger van.
Ik blijf het proberen maar misschien heeft iemand DE tip bij angsten???
zou het zo niet weten, maar misschien eens proberen dat zij in bad zit en jij of je man gaat douchen, zodat ze het ziet ?? en dan bv lekker gaan zingen ofzo onder de douche om het een feestje te lijken :mrgreen: succes !!
Hier ook gehad. Ze draaide compleet door. We hebben er geen issue van gemaakt en haar in bad gedaan. (eerst babybadje, later Bibabad) En van de ene op de andere dag was het over en wilde ze niet meer in bad want dat is voor babies… :roll: :lol: :inlove:
Haren wassen met de douche wil ze nog steeds niet graag, maar dat doen we nu met een klein emmertje en dat gaat prima. En soms de niet mokken methode en dat moet dan maar even.
Arielle ook! Je weet wel, dat kindje dat serieus naar de kleine Zeemeermin is vernoemd… :wall: :wall: :wall:
Bang voor water en dus ook voor de douche. Ik laat haar met de douchekop spelen en ik probeer haar zover te krijgen dat ze zich dan zelf besproeit. Met heel kleine stapjes.
Ik ben nou zo ver dat ze d’r handjes onder de straal durft te houden…
Ik ga met haar mee in bad en dan geef ik haar de douchekop, die ik op de zachtste van de 3 standen die die heeft zet. Begon met de badkuip, de muur, speeltjes, mij (ik zit er dan bij in) etc etc te besproeien.
En nu zijn we dus bij d’r handjes. Wil volgende keer proberen of ik haar zelf haar eigen beentjes/knietjes kan laten besproeien.
Pushen werkt inderdaad niet.
Met haar wassen is het ook vreselijk drama geweest, ik ben nu zo ver dat ik het uit mag spoelen, maar dat moet wel binnen 6 seconden. En het gaat lang niet altijd even goed…
Work in progress!
tygo ook tot voorkort
tot we het echt de spuigaten liep en hij ook niet meer in bad durfde
heb hem toen echt bij kop en kont moeten pakken en hem mee moeten nemen
ben toen samen met hem gaan douchen
heb hem eerst laten zien dat het net een grote kraan is en dat het een beetje kieteld en alles benoemd wat het was en hoe het werkte
en laten voelen
op een gegeven moment heb ik gevraagd of hij zelf wilde staan
en toen hij ja zei was het ijs helemaal gebroken en was hij er ook met geen stok weg te krijgen
en sinds dien gaat het onder de douche gaan een stuk makkelijker
hij vind het nog steeds niet echt leuk maar hij gaat wel
Lasse heeft jaren niet willen douchen - vooral thuis - in zwembad vaak geen probleem.
Maar hij werd echt panisch al vanaf een keer in zijn baby tijd.
Af en toe weer geprobeert.
Om een lang verhaal kort te maken - hij is nu vijf en een paar weken geleden zei hij mama ik wil niet meer in het badje (hij paste onderhand voor geen meter meer) en ik wil douchen. En nu doucht hij.
Jana heeft exact t zelfde probleem, als t water in de douche aan gaat word ze gek, dus ze zit nog steeds in haar badje wat ik dan maar in de keuken op het aanrecht zet, ik hoop dat ze binnen kort toch eens de douche in wil
Hier lange tijd hetzelfde. We hadden in ons oude huis een bad, dat vond hij zo fijn, maar in dit huis alleen een douchecabine. Ik heb er nooit echt een probleem van gemaakt, dan maar niet onder de douche. Maar omdat we zelfs geen gewone kraan hebben in de douche, moet de bak wel vol met de douche aan. Hij vertikte het dan ook in de badkamer te komen, zo eng vond hij het. Ik denk dat het bij hem wel vooral het geluid is van het kletterende water. Alleen met haren wassen moest het soms even, en dan hield ik de douchekop heel laag, zodat dat geluid wat minder hard is. Dat was vaak wel even gillen, maar tja, zijn haren moeten zo af en toe toch gewassen
Op de een of andere manier is hij tijdens het vullen van de douchebak steeds vaker erbij blijven staan, en is hij eraan gewend geraakt. Nu mag ik hem zelfs zo af en toe onder de douche doen i.p.v. in de douchebak in bad, wat zo lekker snel gaat En dat vindt hij nog goed ook. Dus geen therapie ofzo, maar het gewoon gelaten, hij is dus vanzelf gekomen. Douchen blijft hij niet zo leuk vinden, maar hij brult niet meer en is niet bang meer.
Hier was het ook hoor. Jongste brullen onder de douche (met name water over haar hoofd heen) en in bad gaan geen probleem. Verder geen probleem van gemaakt.
Met de oudste waren we altijd naar babyzwemmen geweest totdat jongste geboren werd. Toen kon dat niet meer gecombineerd worden. Met 5 is oudste begonnen met gewone zwemles.
Ik heb zelf daar de link gelegd. Oudtste zwemles gehad niet bang voor de douche, dan jongste maar eerder naar zwemles. Eerst waterwennen (kan hier al vanaf 4 jaar)voordat ze doorstroomt naar diplomazwemmen. Wij dachten namelijk dat ze er geen zin in zou hebben om te gaan zwemmen als ze water over haar hoofdje al zo verschrikkelijk vond. Maar nee hoor. zwemmen vond madam geweldig en daarna was de douche ook geen probleem meer :shock:
Ben met lasse in de loop der jaren regelmatig gaan zwemmen en in zwembad zo vrij als een vogel ook onder de douche daar maar dat maakte voor thuis bij ons niets uit.
Hij is wel een keer enorm geschrokken als baby van water uit douche kop op zijn hoofdje en liep ongeveer het badje uit wat op de standaard stond.
Heb wel eens een theorie gehoord van ze zelf meer controle geven en met douchekop laten spelen en het zelf laten doen. Soms hielp dat hier en soms gebeurde er dan weer wat en was het weer over.
:mrgreen: Herkenbaar, alleen heeft mijn man ze beide zover gekregen op vakantie :eh:
Daar hebben we alleen maar een douche, maar ik kreeg ze er niet onder, dus 2x met papa eronder en ze kwamen helemaal trots terug zelf gedouched :think:
Ben er nog niet achter hoe hij dat nu gedaan heeft, wat ze hier niet prettig vonden was die straal op hun hoofd, haren wassen gaat steeds beter…
Succes
Super bedankt voor jullie antwoorden!!
Ik laat dr maar gewoon in het badje en zie wel of ze later onder de douche wil…
Hier ook weinig tips.
Hier ook een manneke wat erg bang is onder de douche. We laten hem in bad wel met de douchekop spelen. Hij krijgt daar steeds meer vertrouwen in.
Binnenkort maar weer eens meenemen onder douche…
@pooh wrote:
Super bedankt voor jullie antwoorden!!
Ik laat dr maar gewoon in het badje en zie wel of ze later onder de douche wil…
Wedden dat ze voor haar 18e heus wel onder de douche wil ipv het badje
Pooh, hier ook twee mannetjes die tot voor kort niet wilden/durfden te douchen. Altijd in bad gedaan. Laatst zagen ze mij eens douchen. Meestal douche ik 's avonds als de jongens in bed liggen maar nu een keer 's ochtends dus alletwee mee om te kijken :mrgreen:
Toen eens gevraagd of ze niet samen met mij wilden douchen. Ja, dat leek ze wel wat! Dus een keer kinderen uitgekleed, mezelf uitgekleed en met zijn drieën onder de douche. Heb ze nooit gedwongen of toch geprobeerd als ze niet wilden. Ook toen die eerste keer niet, aan hun zelf overgelaten hoe dicht ze bij kwamen en na even onwennig en voorzichtig aan al die druppels voelen durfden ze eronder :dance:
Sindsdien vinden ze douchen leuk. Ze staan er vol overtuiging onder, ook niet bang van water op de haren ofzo. Ik moet zeggen dat het superhandig is, want in mijn eentje twee jongens douchen gaat makkelijker als twee jongens in bad :thumbup:
@Drella: hier is het ook vooral het gemak dat ik graag wil dat ze onder de douche gaat/durft.
Zal mezelf eens gaan douchen als we samen boven zijn want ik douche altijd smorgens vroeg en dan ligt zij nog in bed… :lol:
Sowieso ga ik stoppen met pushen :thumbup:
Heel herkenbaar, hier bij beide kinderen.
Heb bij de jongste misschien 5x haar haren gewassen (ik maakte het wel vaak nat met een washandje en kamde dan viesigheidjes eruit… maar als je geen zeep gebruikt blijft het haar eigelijk heel mooi, zelfs fris :shock: , had ik echt niet verwacht, maar het is zo!).
Bij mijn oudste is het ineens over, hij vindt douchen nu echt heerlijk en wast met plezier zijn haar. :thumbup:
Ik weet niet hoe lenig jij of je man is, maar manlief gaat hier in de douchebak zitten, met de twee kindjes erbij, twee douchekoppen (die van douche en die van aangrenzend bad), laat ze zelf de douchekop vasthouden. Kindjes apetrots dat ze gedouched hebben.
(die methode zie ik zelf niet zo zitten als schildpad-in-wording :lol:)