Hi allemaal.
SOms voor het werk moet ik enkele dagen weg. De ene keer gaat ze naar oma. De andere keer fultime oppas in huis opdat het ritme gewoon gevolgd blijft. Echter ze is de nacht dat ik thuis ben zo ontzettend boos . Stampen, schreeuwen, smijten met knijpers. NIet te kalmeren. UIteindelijk maar weer onder de douche gezet en afgesproken dat ik de volgende keer 2 keer bel.
Dit gedrag zien we ook in het spelen terug. Met babygiraffe en ze kan mama even niet vinden, helemaal vertroeteld ze hem dan. Bambi, leeuwenkoning, en ga zo nog maar even door. De dagen erna is het echt zwaan kleeft aan.
Hoe kan ik haar hierin ondersteuenen. WE hebben al een kalender gemaakt en laten zien waar mama heen gaat en wanneer terug en wie er komt oppassen. Is dezelfde persoon. Maar mama weg (ook in de winkel is een crime voor haar)
Herkent iemand dit? ALs haar vader weg is, is het niet zo. ALs ik ga werken is het ook geen probleem, allleen bij nachtjes weg. Voel me dan echt schuldig, maar het kan gewoon niet anders.
Gewoon verlatingsangst…??
Mama gaat even weg,
en ik denk idd dat een goede voorbereiding wat je al typte
heel goed is,
maar miss. is het beter om met een soort pictogrammen te werken,
of foto’s op een magneetbord.
Visueel gezien onthouden kinderen dat beter.
Maar onder een douche te zetten na een driftbui,
maakt het er niet beter op trouwens
Probeer heel rustig te blijven in een winkel ect. en duidelijk te zijn mama komt terug.
Ook als je enkele nachten weg bent geweest,
weer een knuffel geven, en zeggen “zie je wel mama is weer thuis”.
Veel praten helpt, hoe stom dat ook klinkt.
Maar ze zal het vertrouwen moeten krijgen,
dat mama weer thuis is/thuis komt.
En niet schuldig voelen hoor,
en die driftbuien is gewoon boosheid,
miss. een kleine schreeuw om extra aandacht te krijgen.
Miss dat je met een beloningbord kan gaan werken?
en dan bij 5 goede duimpjes/smilies een keuze die ze kan/mag maken.
Bijv. zelf een spelletje kiezen met mama,
of samen koekjes ect bakken…
Of een speciale pot, met beloningsnoepjes maken.
Gewoon een beloning voor een extra time met mama samen.
dikke knuffel :hug:
Ik zou daar geen goed gedrag aan verbinden, maar zowiezo iets speciaals met haar doen als je terugkomt, en daar dan een ritueel van maken, dat dat altijd gebeurd als jij er weer bent.
Sneu hoor dat ze het er zo moeilijk mee heeft. Dat je het in haar spel terugziet is alleen maar gezond, zo kan ze het verwerken. Verder bereid je haar al goed voor, ik zou er ook niet teveel aandacht aan gaan besteden. Dan geef je haar misschien ook alleen maar de boodschap dat het echt een dingetje is en dat ze dus een reden heeft om stennis te schoppen, terwijl ik begrijp dat het regelmatig voorkomt en dus juist gewoon zou moeten zijn.
Overigens helpt een lekker warme douche en spelen met water hier bij een van de kinderen ook als een trein om te kalmeren dus stellen dat het niet werkt vind ik wat kort door de bocht Gab
lune, een douche moet idd leuk blijven maar niet voor een straf…
hier gaan ze ook onder de normale douche als ze zich vervelen.
worden ze lekker moe, en slapen ze lekker…
maar om een driftbui te laten kalmeren?
Miss. dat het bij een ander kind wel werkt,
maar volgens mij wordt de woede alleen maar groter…
Zeker in deze situatie…
Mijn zoon kalmeert wel degelijk als hij onwijs boos is als hij met water kan klieren. Ook gewoon bij de gootsteen, of lekker onder de douche. Het is ook zeker geen straf, en daarom las ik het ook niet zo, maar misschien gebruikt zij het idd wel zo. Dat lijkt mij ook niet goed nee.
mss een foto’tje van jou?
waar ze naar kan kijken/vasthouden als ze jou mist, je niet helemaal weg bent, door de foto altijd een beetje bij haar bent.
Evt zelfs een foto van jou op de plek waar jij op dat moment bent?
Jij bent weg en dus niet concreet, maar een foto is wel concreet.
Of een stukje samen spelen met haar en babygiraffe en dan ingaan op emotie; hoe voelt babygirafje zich als het haar mama even niet vind? (haar laten antwoorden…dan hoor je meteen wat zij ervaart )
Zeg maar tegen babygiraffe dat haar mama altijd terug komt.
Rollenspel: zij is mama en gaat weg( en komt terug), girafje is haar en jij bent de oppas.
En ook naspelen wat mama dan doet als ze "weg"is.
Of uitleggen waarom jij weg bent? overdag werken is geen probleem, maar mss is het voor haar niet duidelijk waarom 's nachts ook weg?
(mama gaat niet weg bij/om jouw, maar logeert eventjes voor haar werk, dat hoort soms bij mama’s werk, zoiets)
Zl heeft hier een oude telefoon, zodat hij altijd kan bellen , hele verhalen en zo zichzelf in bedje in slaap kletsend; is voor hem een stukje verwerking.
Verder denk ik ook dat een driftbui erna meer zou kunnen komen door een stukje verwerking/ ontlading van spanning dan met echte boosheid naar jou vanwege het weg zijn.
Mijn zl kalmeert soms ook echt alleen maar onder de warme douche bij een driftbui, wordt daar dan weer helemaal rustig van en weer “aanspreekbaar”. Is hier absoluut niet bedoeld als straf, maar wel hulp om te ontspannen.
Rob moet af en toe (3X/jaar) een week opleiding volgen voor zijn job. dan is hij continu afwezig van maandagochtend tot vrijdagnamiddag.
Michaël krijgt dan een blad, met hartjes erop getekend.
Elke avond mag hij zo’n hartje kleuren om te weten wanneer papa terug thuis komt.
Nu is hij al wat ouder, maar toch vraagt hij zelf naar dat blad en dat maak ik dan ook klaar.
Hij is de periode nadien ook aanhankelijker naar Rob toe, maar tegelijkertijd ook sneller boos en gefrustreerd.
Ik probeer dan om in die periode minder snel kwaad te zijn of hem te wijzen op zijn neg gedrag.
het betert nadien wel terug…
mss kan je ook eens proberen met zo’n aftelblad? veel succes !
groetjes
Gerda