Anderssoortige vraag over ontbijt/lunch-curves

Is het verplicht zo’n test te ondergaan?

Er werd mij namelijk na de laatste controle door de assistente verteld dat ik zo’n test moest ondergaan, tussen neus en lippen door.

A) wist ik uberhaupt niet dat dat tegenwoordig gedaan wordt. Bij mijn dochter heb ik dat in ieder geval niet hoeven doen.

B) deed de assistente ERG moeilijk toen ik vroeg waar dat dan voor dient. Half en half ‘bekende’ ze dat het is vanwege mijn gewicht. De rest van de info heb ik maar op internet opgezocht, want ze draaide er nogal omheen…

Eerlijk gezegd heb ik op dit moment niet de neiging accoord te gaan met die test. Sterker nog, het staat me actief tegen, want het komt op mij over als regelrechte discriminatie van grote vrouwen! Er is niets mis met mij. Ik ben alleen te zwaar. Ik heb geen suiker, ik heb geen cholesterol, ik heb geen hart- of bloedvaten-problematiek, helemaal niets. Nooit gehad ook! Mijn dochter had bij haar geboorte een prima gewicht met 6,5 pond, en toen was ik ook zwaar!

Ik begrijp prima dat het goed is om dingen vroeg op te sporen, zodat je op tijd in kunt grijpen als dat nodig is. Maar nogmaals: ik vind dit echt pure discriminatie zo!

:roll:

Ho wacht even… ik vind dat je een beetje je kont in de krib gooit… enigsinds begrijpbaar maar ander zijds… het is wel om de gezondheid van je kindje… Mensen onderschatten vaak de ernst van suikerziekte of zwangerschapssuiker… Het heeft niks met discriminatie te maken, alleen is het zo dat mensen met overgewicht een risicogroep zijn… En als je zwanger bent is dus de kans grote op suiker…

Ik snap je wel maar denk dat het wel heel belangrijk is om toch jezelf te laten prikken doe het dan iig voor je kindje…

Ik was even zwaar vorige zwangerschap, absoluut geen diabetes gehad, en ook niets dat daar op lijkt…

Zeg helemaal niks!!! Ik heb deze zwangerschap geen suiker en heb er nog wel 3 in mijn buik zitten!!!

Tja, ik onderschat absoluut niet de ernst van zaken. Ik heb van redelijk dichtbij ervaring met mensen die wel diabetes of cholesterol problemen hebben.

Maar hier kan ik gewoon echt niet achter staan. Het gaat puur en alleen om mijn gewicht. Dat is letterlijk gezegd.

Denk dat als de assistente het anders gebracht had, het misschien al heel anders was overgekomen… en ook als ze het e.e.a. goed hadden uitgelegd. Ook in had bij Elise nergens last van… ook geen hoge waardes dus. Nu waren ze dus wel te hoog, dus vorige zwangerschap zegt helemaal niets. kan dus nu heel anders zijn.

Tja, overgewicht kan een risicofactor zijn, net zoals een hoop andere dingen. Dat ze daarom willen controleren, ik snap het wel en zou het zelf dus wel doen… Als er wel iets uitkomt, kan je het maar op tijd weten. houd alleen maar in dat je extra in de gaten word gehouden de 1e keer, ze zullen echt niet meteen beginnen over prikken e.d.

Weet eigenlijk niet of je echt een keuze hebt, mocht je wel diabetes ontwikkeld hebben heeft de VK natuurlijk een risico als je thuis bevalt bijv… Maar vind nog steeds dat ze het niet netjes gebracht hebben!

@Tweet wrote:

Tja, ik onderschat absoluut niet de ernst van zaken. Ik heb van redelijk dichtbij ervaring met mensen die wel diabetes of cholesterol problemen hebben.

Maar hier kan ik gewoon echt niet achter staan. Het gaat puur en alleen om mijn gewicht. Dat is letterlijk gezegd.

En dat is terecht. De manier waarop ze het brengt niet, maar de feiten zijn nu eenmaal zo dat mensen met overgewicht meer kans op (zwangerschaps)diabetes hebben. Terecht dat je je kont tegen de krib gooit voor de manier waarop maar ik vind het echt regelrecht stom van je als je het niet doet. Diabetes geeft nou eenmaal risico’s voor het kind, en geloof me die zijn niet mals ook. Als jij je niet laat testen omdat je zo nodig opstandig moet zijn dan is dat dus gevaarlijk voor je kind. Tien tegen één dat je het niet hebt zoals je zelf denkt, maar als je het wel hebt merk je het vaak niet eens. Als jij straks een kind hebt met problemen doordat je wel suiker bleek te hebben maar het niet wilde testen is dat je eigen schuld.

Het is niet een kwestie van de kont tegen de krib gooien, nogmaals…

Blijkbaar begrijpen jullie me verkeerd, jammer…

@mlk1982 wrote:

Denk dat als de assistente het anders gebracht had, het misschien al heel anders was overgekomen… en ook als ze het e.e.a. goed hadden uitgelegd. Ook in had bij Elise nergens last van… ook geen hoge waardes dus. Nu waren ze dus wel te hoog, dus vorige zwangerschap zegt helemaal niets. kan dus nu heel anders zijn.

Tja, overgewicht kan een risicofactor zijn, net zoals een hoop andere dingen. Dat ze daarom willen controleren, ik snap het wel en zou het zelf dus wel doen… Als er wel iets uitkomt, kan je het maar op tijd weten. houd alleen maar in dat je extra in de gaten word gehouden de 1e keer, ze zullen echt niet meteen beginnen over prikken e.d.

Weet eigenlijk niet of je echt een keuze hebt, mocht je wel diabetes ontwikkeld hebben heeft de VK natuurlijk een risico als je thuis bevalt bijv… Maar vind nog steeds dat ze het niet netjes gebracht hebben!

Thanks mlk!

Nou ja wat het dan ook wel is, jij wil je toch niet laten testen omdat je je gediscrimineerd voelt vanwege je overgewicht? Ik noem dat dan kont tegen de krib gooien. Of anders gezegd: Knap stom en niet in het belang van je kind.Ik vind dat iedereen dun of dik, zwart of wit, lelijk of mooi getest moet worden. Allemaal, want het is gewoon geen poezenurine.

Tja, ik weet niet zo goed hoe risicoverhogend overgewicht is voor zwangerschapsdiabetes. Heb je een verdubbeld risico of ligt het 4 of 10 keer zo hoog? Ik kan me voorstellen dat overgewicht een gevoelig punt kan zijn, maar tegelijk: het is gewoon zo dat er een direct verband is tussen overgewicht en bepaalde gezondheidsproblemen.

Ikzelf heb een bloedsuikerwaardetest gehad omdat ik vorige keer 6 weken te vroeg beviel. Bij vroeg bevallingen komt vaker (onopgemerkte) zwangerschapsdiabetes voor, maar ik weet niet hoe veel vaker. Komt bij dat ik zelf niet te zwaar ben, en mijn dochter destijds ook een mooi gewicht had voor de duur van de zwangerschap. Ik wilde er echter alles aan doen om niet (weer) te vroeg te bevallen en als zo’n test nou iets zou kunnen opleveren… Ik vond het geen moeite om de test te doen ook al had ik -terecht- het idee dat het niets zou opleveren.

Als het je erg tegenstaat, is het misschien een idee om het nogmaals te bespreken en te vragen hoeveel hoger het risico ongeveer is door je gewicht, etc. Dan kun je een goed afweging voor jezelf maken.

@Sis wrote:

Ik vind dat iedereen dun of dik, zwart of wit, lelijk of mooi getest moet worden. Allemaal, want het is gewoon geen poezenurine.

Ik neem aan dat je bedoelt: iedereen met een verhoogd risico?

En wat betreft je eerste vraag of het verlicht is: nee ze kunnen je niet dwingen…

@Hupsakee wrote:

@Sis wrote:
Ik vind dat iedereen dun of dik, zwart of wit, lelijk of mooi getest moet worden. Allemaal, want het is gewoon geen poezenurine.

Ik neem aan dat je bedoelt: iedereen met een verhoogd risico?

Nee, iedereen. En dan misschien niet meteen een hele ontbijt/lunch test maar toch tenminste een paar keer in de zwangerschap een nuchtertest. 1 vingerprikje, stelt geen moer voor.

hier in belgie doen ze een test op 26 weken… die is min of meer verplicht.

ze prikken bloed dan moet je een suikerdrankje drinken en dan een uur still zitten en dan prikken ze nog eens bloed.

ik had ook een overgewicht bij de vorige zw. en ik heb ook zwnagerschaps diabetes gekregen. ik was heel blij dat ze dit ondekt hadden want de consequenties voor het kind zijn echt enorm.

deze keer word ik al met 16 weken getest en dan nog eens op 24 en 25 weken. Ik ben ondertussen zo afgevallen dat ik niet meer zwaarlijvig ben maar er is nog steeds een kans dat ik het krijg… aleen kleiner…

je kan het een zwnagerschap hebben en het ander niet .

dus ik zou gewoon de test laten doen :wink: dan ben je er vanaf en heb je zekerheid.

zoek maar eens wat info over zw diabetes … en de gevolgen voor de baby… onderontiwkelde longen, overgewicht, wiegendood en overleiden tijdens de geboorte zijn er enkele van.

Ik weet dat het kut is, maar je hebt overgewicht dus er is een grotere kans. Laat je testen voor het voordeel van je kind ;).

de test stelt echt niet veel voor meid! :slight_smile:

en de volgende keer gewoon zeggen dat ze je het wel op een andere manier kunnen brengen wat zo tussen de lippen door is gewoon niet aanvaardbaar!

:hug: