Anders

Met zoon (2004) gaat het niet echt lekker op school.

Het is een heel verhaal maar waar het op neer komt is dat ik me aan het oriënteren ben op iets anders.

Nu is het zo dat ik heel bewust voor de Vrije School heb gekozen, de dichtstbijzijnde andere Vrije School is vol en er is geen speciaal antroposofisch onderwijs (de Tobiasschool) hier in de buurt.

Ik heb de afgelopen jaren veel over het onderwijs gelezen en met mensen (die er meer verstand van hebben dan ik) gepraat.

Er zijn mensen bezig om een democratische school op te richten hier in de provincie maar goed dat staat nu nog in de steigers (ze hoopten 1 jan. 2013 te beginnen). Opzich lijkt me dit onderwijs echt iets voor zoon. Maar misschien heb ik na de zomervakantie al een andere optie nodig.

Ik ben me nu sinds een aantal maanden aan het verdiepen in thuisonderwijs (in eerste instantie als tijdelijke oplossing). Zijn er hier ouders die daar ook over nadenken of nagedacht hebben?

Ik hoop natuurlijk dat hij met extra hulp gewoon op de huidige school kan blijven maar school heeft al aangegeven dat ze niet kunnen differentieren (en daar ben ik mooi klaar mee!) :think: .

Is dat niet nu juist net 1 van de dingen die heel erg bij de VS horen? (correct me if i’m wrong).

Dat er geen differentiatie is tussen kinderen, heel erg groepsgewijs/ leraaraangeboden onderwijs?



Want als hij dat nodig heeft… gaat hem dat volgens mij nooit worden op een VS, hoe vervelend ook.

Je wilt persé antroposofisch? (ken namelijk ook velen die niet zozeer om dat aspect kiezen voor de VS)



Jenaplan, Dalton etc daar zit niks voor jou/ je zoon bij qua onderwijs dat past bij hem en zijn behoeftes?



Overstappen op thuisonderwijs is volgens mij vrij lastig in NL als je kind eenmaal ingeschreven is voor onderwijs op een school.

@mamaMarije wrote:

Is dat niet nu juist net 1 van de dingen die heel erg bij de VS horen? (correct me if i’m wrong).

Dat er geen differentiatie is tussen kinderen, heel erg groepsgewijs/ leraaraangeboden onderwijs?




worden wie je bent

is een lijfspreuk van de VS en leren met hart, hoofd en handen is er nog één.

Veel gebeurt klassikaal, en opzich kan zoon dat prima aan, maar waar het bij zoon juist misloopt is met (de reguliere werkboeken voor) taal en rekenen. Hij komt niet mee, blijft laag scoren bij de cito’s, gaat niet vooruit met lezen/schrijven en ook met rekenen is hij op een (te) laag niveau.

Het niet kunnen differentieren is echt een probleem van deze Vrije School, ik weet van heel veel andere scholen dat ze het juist wel heel goed kunnen.



@mamaMarije wrote:
Want als hij dat nodig heeft… gaat hem dat volgens mij nooit worden op een VS, hoe vervelend ook.


het is op het moment totaal niet duidelijk wat het probleem is/waar het probleem ligt… Na bijna 2 jaar aanmodderen wil school nu ineens voor de zomervakantie duidelijkheid, maar hoe ze daar aan willen komen is school ook niet echt duidelijk geloof ik. :think:

Wat me al wel duidelijk is, is dat school een heel ander kind ziet dan ik en anderen zien (thuis, bij de muziekles, de gym, bij vriendjes thuis, bij de euritmietherapeute enz… ).



En ondertussen heb ik hier thuis een gefrustreerde jongen die wil lezen en (boeken) schrijven wat maar niet lukt en een jongen die steeds aangeeft dat hij zich verveelt op school (en dat thuis probeert in te halen). Ik was notabene degene die opperde dat het misschien dyslexie zou kunnen zijn, daar hadden de juffen nog geeneens bij stil gestaan…

Juf2 gaf ook aan dat ze hem de afgelopen maanden (zeg maar jaar!) ontzien hebben en dat hij misschien uitdaging mist :roll: .

Hij wou op een gegeven moment niet meer naar school als juf1 er was want zij begrijpt hem niet (volgens hem), dat is nu wel redelijk goed uitgepraat.


Je wilt persé antroposofisch? (ken namelijk ook velen die niet zozeer om dat aspect kiezen voor de VS)
Jenaplan, Dalton etc daar zit niks voor jou/ je zoon bij qua onderwijs dat past bij hem en zijn behoeftes?

Nou ja, persé, het is wel het soort onderwijs waar ik achter sta en wat het beste past bij de manier waarop ik probeer te leven/in het leven sta (niet dat ik nou een enorme soof ben). Maar nu ik lees over bijv. de democratische school vind ik dat erg interessant, voor zoon (dochter zit op haar plek op school).
Maar ik ben er wel achter dat de gewone reguliere scholen niet voor ons zijn, en in elk geval niet bij zoon passen.

En daarnaast is het dus niet duidelijk waar we staan, wat het probleem nu eigelijk is (school opperde al snel dat hij het misschien niet aan kan, dat maakt mij eigelijk behoorlijk kwaad, KIJK toch gewoon eens echt naar hem, of LUISTER gewoon eens naar de dingen die hij zegt!)

Ik weet sinds december dat zoon hechtingsproblematiek heeft. Mede daardoor wil ik hem nu niet naar een andere school doen en dan wieweet na een aantal maanden/jaar te horen te krijgen dat hij beter af is op speciaal onderwijs of waar dan ook, juist die veranderingen zijn niet goed voor hem. Hij doet zo zijn best om zich aan deze juffen en aan deze klas te hechten.
Daarnaast is hij hooggevoelig en een beelddenker en gewoon een heerlijk, leergierig, slim kind.

Zoon krijgt in mei een iq test en we gaan naar een (antroposofische) orthopedagoog die ons gaat helpen met school.
Verder heb ik contact met iemand die de kernvisiemethode toepast en zij gaat kijken of dat wat voor zoon is, zij denkt van wel.
En op school gaat hij naast de RT-groepjes waar hij nu in zit ook na de meivakantie naar MRT (motorische remedial teaching).
En dan gaat hij ook al sinds een tijdje naar euritmietherapie en is hij net begonnen met om de week tekentherapie.
En dan gaan we thuis ook nog 3x per week 10tot15min "meskeren".
Het is veel, erg veel vind ik (want hij heeft ook nog celloles en jongensgym en och ja, ook nog zoiets als school), maar als er hier één iemand in huis is die wil knokken, is dat Th.

Overstappen op thuisonderwijs is volgens mij vrij lastig in NL als je kind eenmaal ingeschreven is voor onderwijs op een school.

hier weet ik inmiddels het een en ander van en het zou voor ons wel een optie zijn als een tijdelijke oplossing. Of als er geen onderwijs dat past bij onze stroming/levenswijze beschikbaar is.

Pfoe lastig joh…

Ik weet idd dat sommige vrije scholen echt beroerd zijn zich aan te passen naar kinderen die niet gemiddeld zijn, hoe dubbel dat ook lijkt als je kijkt naar de visie.



Een oplossing weet ik zo ook even niet maar wt ik je wel mee wil geven is dat het idd veel is. Mijns inziens teveel. Ik zou kijken wat er minder kan.

En ik zou hier precies willen weten wat het probleem is, waardolr hij nier meekomt. Is die iqtest niet bevredigend, door. En ik zou dan niet perse in de sofische hoek inzetten wan thet is allemaal leuk en aardig die euritmketherapie en citroenwikkels om je knieen, maar niet onderkende dislexie om maar een voorbeeld te geven is echt rampzalig voor je schoolcarriere… en daar helpt met je tenen krijten echt niet tegen.

@Lune wrote:

en daar helpt met je tenen krijten echt niet tegen.




:lol: Hahahahaha!

Dank je wel!



Ik wil ook weten wat het probleem is. Maar dat weet school zelf ook blijkbaar niet… :think: :wall:

Waarom is je zoon nog niet getest op dyslexie?